Tipy pro práci s tabletem v základní umělecké škole

Vydáno:

V tomto článku si představíme několik netradičních aplikací pro mobilní zařízení, které mohou být s úspěchem použity v základní umělecké škole. Budeme se věnovat především aplikacím pro zařízení s operačním systémem iOS (konkrétně pro tablet iPad), nicméně většinou lze obdobné aplikace dohledat i pro jiné typy tabletů.

Tipy pro práci s tabletem v základní umělecké škole
PhDr.
Lucie
Rohlíková,
Ph. D.,
katedra výpočetní a didaktické techniky Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni
Hodiny hudební nauky můžeme oživit díky řadě aplikací, které simulují reálné hudební nástroje. Nejčastější je použití virtuálního piana nebo xylofonu, ale i kytary nebo různých typů bicích nástrojů. Pro kooperativní činnosti se osvědčuje využívat aplikace určené pro dva hráče, kteří sedí proti sobě - např. aplikace Duet Piano. Žáci mohou hrát hry na otázku a odpověď (předvětí a závětí), trénovat jednoduchý dvojhlas nebo kánon, skládat vlastní jednoduchou melodii s doprovodem apod.
Pro rozvoj kreativity, hudebního sluchu a hudební představivosti můžeme vyzkoušet práci s aplikací Tune Train. Žák naplánuje cestu hudebnímu vlaku, a tím vytvoří vlastní krátkou melodii. Když se vláček rozjede, žák si melodii poslechne a může si také prohlédnout její notový zápis. Navíc je možné vybrat si ke každé melodii doprovod, a to z několika různých žánrů. V aplikaci se pracuje velice snadno a intuitivně, a protože každá složená skladbička je líbivá, děti práce nesmírně baví a motivuje k dalším pokusům. Větší žáci mají tendenci složenou melodii vylepšovat, např. zdokonalovat části, které po doplnění doprovodu vyznívají méně zajímavě.
Nejen melodii, ale celou skladbu pro různé nástroje je možné složit neobvyklým a efektním způsobem díky aplikaci Sketch-a-Song Kids. Žák se inspiruje podkladovým obrázkem, na který doplňuje do různých výšek barevné stopy zvuku různých nástrojů. Spodní tři řádky jsou určeny pro bicí nástroje a na dalších řádcích lze kombinovat ostatní nástroje a zpěvní hlasy. Skladbu je možné si průběžně přehrávat, mazat, upravovat a na závěr uložit či sdílet. Práce v této aplikaci je náročnější než v aplikaci Tune Train, protože tato aplikace žáky nijak nenavádí -nechává jim zcela volné pole působnosti.
Z obrovského množství aplikací využitelných ve výtvarném oboru je potřeba zmínit aplikaci, v níž žáci vybarvují pastelkami obrázky, které pomocí tabletu „ožijí“ ve 3D zobrazení. Jedná se o aplikaci Quiver - 3D coloring app. Na internetové stránce http://quivervision.com/ si stáhneme soubory s obrázky, vytiskneme je a přineseme žákům k vybarvení. Několik obrázků je dostupných zdarma, další je potřeba zakoupit. Žáci si obrázek vybarví a pak si jej mohou prohlédnout přes aplikaci na tabletu. Obrázek se zobrazí jako animované video ve 3D ve stejných barvách, jakými je vybarvený.
V další úspěšné aplikaci Let’s create! Pottery HD pracujeme pouze s virtuálním obsahem, ale to, co zde vytvoříme, může sloužit jako návrh reálného díla. Jedná se o aplikaci, která simuluje práci na hrnčířském kruhu. Žák si dotykem vytočí vázu originálního tvaru, vypálí si ji a prohlédne ve 3D zobrazení. Pak vázu dozdobí barvami a vzory a nakonec ji v rámci hry prodá v aukci. Za získané peníze si může dokoupit nové barvy a vzory pro další práci. Aplikaci lze využít pro motivaci žáků a plánování reálné práce na hrnčířském kruhu. I sama o sobě je však tato aplikace vzhledem k vysoké kvalitě zobrazení skvělá pro zvýšení zájmu žáků o kreativní činnosti.
V neposlední řadě je potřeba představit aplikaci Foldify -Create, Print, Fold!, ve které má virtuální činnost dokonce reálný výsledek. Žák si zvolí z nabídky různých 3D objektů (kostka, jehlan, jednoduché autíčko apod.). Vybraný objekt si pomocí barev, textur, obrázků, fotografií či textu vyzdobí dle svého uvážení. Na závěr si žák může svou práci vytisknout, vystřihnout a složit.
Další náměty činností s tabletem a spoustu důležitých metodických a technických doporučení k úspěšné práci s tabletem najdete v knize nakladatelství Wolters Kluwer „Učíme se s tabletem“. Kniha vznikla ve spolupráci Ondřeje Neumajera, Lucie Rohlíkové a Jiřího Zounka, kteří se dlouhodobě zabývají využitím technologií ve vzdělávání. Své zkušenosti z teoretického studia, praktického ověření práce s tablety ve školách i z mnoha realizovaných školení pro různé cílové skupiny (učitelé, senioři, osoby se specifickými vzdělávacími potřebami) shrnuli do publikace, která je první svého druhu v České republice.
Pro knihu je zpracována rozsáhlá on-line podpora na webových stránkách http://www.ucimesestabletem.cz/, kde si můžete prohlédnout přes sto inspirativních videoukázek práce s tabletem a získat odkazy ke konkrétním osvědčeným aplikacím.
ZDROJE
-
Duet Piano. https://itunes.apple.com/us/app/duet-piano-for-ipad/id387130556?mtZ8
-
Tune Train. https://itunes.apple.com/us/app/ tunetrain/id702713073?mtZ8
-
Sketch-a-Song Kids. https://itunes.apple.com/us/app/ sketch-a-song-kids/id766925471?mtZ8
-
Quiver - 3D coloring app. https://itunes.apple.com/ us/app/colar-mix/id650645305?mtZ8
-
Let’s create! Pottery HD. https://itunes.apple.com/us/ app/lets-create!-pottery-hd/id3800906 05?mtZ8
-
Foldify - Create, Print, Fold! https://itunes.apple.com/ us/app/foldify-create-print-fold!/id527118971?mtZ8
-
NEUMAJER, O. ROHLÍKOVÁ, L. a J. ZOUNEK. Učíme se s tabletem. Využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, a.s., 2015.