Soutěže, soutěže, soutěže...

Vydáno:

V letošním ohlédnutí za soutěžemi a přehlídkami ZUŠ 2013/2014 navazuji na článek z loňského vydání Speciálu pro ZUŠ (č. 4/2013) a předkládám tři témata, o kterých se mezi námi ještě určitě bude hovořit.

Soutěže, soutěže, soutěže...
 
Aleš
Chalupský
 
předseda ÚUR ZUŠ ČR, ředitel ZUŠ Biskupská, Praha 1
ŽÁCI PODLE ŠKOLY, NEBO PODLE VĚKU?
Podzim 2013 byl věnován diskusím na téma „k jakému datu zařazovat žáky do věkových kategorií v soutěžích“. Impulsem k této diskusi bylo rozhodnutí kytarové sekce Ústřední umělecké rady, která si výraznou většinou odhlasovala, že transparentní, jednodušší a mnohem praktičtější je zařadit žáky podle věku, kterého dosáhnou v roce konání soutěže. Toto rozhodnutí má svou určitou logiku, protože do všech kategorií v našich soutěžích a přehlídkách zařazujeme žáky podle dosaženého věku. Kromě rychlejší orientace věkového srovnávání je tu i argument výrazně jednoduššího způsobu kontroly, především u souborů a orchestrů. Když jsem nahlédl do podmínek jiných soutěží mimo ZUŠ, byly stejné, jaké si kytaristé zvolili.
Je docela obvyklé, že když se opouštějí zajeté koleje a chce se zavést něco nového, vždycky je třeba počítat s určitým odporem. Nebylo tomu jinak ani v případě podmínek kytarové soutěže, které se v tomto bodu lišily od všech ostatních podmínek dalších vypsaných soutěží a přehlídek. Trochu se v některých z nás probudila naše národní nátura, která nemá příliš ráda, když někdo vybočuje z řady. Objevovaly se různé názory nejen od častých kritiků – když jsme školami, tak bychom měli jít podle školního roku, měli bychom respektovat, že je to soutěž vyhlašovaná MŠMT, a další...
Na základě těchto různých názorů a připomínek, častěji kuloárních než oficiálních, jsme se na jednání ÚUR ZUŠ ČR (proběhlo 4. října 2014) znovu vrátili k podmínkám pro kytarovou soutěž a shodli se, že není důvod, abychom kytaristům v jejich rozhodnutí bránili. Naopak jsme připustili, že touto cestou možná půjdou v budoucnu i některé další sekce ve svých soutěžích. Je třeba si uvědomit, že z podstaty principů, které fungují v ÚUR a jsou dány Statutem i Zásadami pro činnost uměleckých rad, prostě
nemůžeme rozhodnutí kytarové sekce žádným způsobem vetovat.
Dodatečně musím konstatovat, že si velmi vážím sekce, která chtěla tento způsob vyzkoušet a ověřit a přispět tím k modernímu pojetí soutěžních podmínek.
Nakonec se vše uklidnilo a soutěž kytaristů proběhla bez zásadních problémů. Podle zkušeností z krajských kol i z ústředního kola soutěže se tento způsob zařazování začíná osvědčovat. V tomto školním roce budou takto zařazeni žáci v soutěžích a přehlídkách v sólovém a komorním zpěvu, v sólové a souborové hře bicích nástrojů, ve hře smyčcových souborů a orchestrů a v tanečním oboru. Uvidíme, ale dovolím si odhadnout, že podobně jako u kytarové soutěže to nepřinese žádné vážnější problémy.
KONZERVATORISTÉ V KAPELÁCH
V některých krajských kolech soutěže jazzových a ostatních orchestrů došlo letos k diskvalifikacím. Důvodem byla neoprávněná účast studentů konzervatoří. I když tento fakt sám o sobě není zrovna dobrou vizitkou našich soutěží, ukazuje se, že postupně dochází k přirozené „očistě“ tohoto občasného jevu a že organizátoři i porotci více dbají na přesné dodržování podmínek.
Situací se bude na svém jednání zabývat i Ústřední umělecká rada, která bude navrhovat změnu v Organizačním řádu soutěží a přehlídek, konkrétně odstavce 2 v článku 3, který účast studujících i absolventů uměleckých škol ve všech oborech za určitých podmínek připouští.
Při různých setkáních v rámci ústředních kol soutěží a přehlídek mi mnoho kolegů i porotců potvrdilo, že student konzervatoře bude vždy zvýhodněn proti studentovi ZUŠky – bez ohledu na to, jaký nástroj na konzervatoři studuje. Je v pořádku, když bývalý žák školy pomáhá orchestru jako student konzervatoře, ale není možné, aby za orchestr ZUŠ soutěžil. Myslím si proto, že je velmi důležité
úpravou formulace jednoznačně vymezit soutěž pro žáky ZUŠ.
S GRANTY JE TRÁPENÍ
Ještě mi dovolte několik slov ke způsobu, jakým jsou naše soutěže financovány. Grantový způsob přidělování finančních prostředků není úplně ideální. Mimo jiné způsobuje, že ačkoliv se soutěže a přehlídky tohoto školního roku ještě nerozjely, pomalu už musíme připravovat soutěže 2015/2016. Není vždy jednoduché nalézt organizátora ústředního kola a hlavně toho, kdo správně vyplní grantovou žádost. Pokud totiž ta nemá všechny náležitosti, může být soutěž vyřazena jako celek, což znamená, že nebude vyhlášena ve věstníku MŠMT, a tudíž nebudou ani finance na okresní a krajská kola.
Ještě jeden problém tento způsob financování skrývá: O výši přidělených prostředků pro jednotlivé soutěže rozhoduje komise, kde nemáme zastoupení, čemuž odpovídá i nerovnoměrné rozdělení peněz mezi našimi soutěžemi. Marně jsem na MŠMT navrhoval korekturu rozpočtu ústředních kol, komise rozhodla s definitivní platností. Proto zůstala ústřední kola soutěží literárně-dramatického oboru i výtvarného oboru hluboce podhodnocena. Je mi to líto, ale je tomu tak. Protože však stále v těchto záležitostech i ve spolupráci AZUŠ ČR s ministerstvem jednáme, věřím, že se situace ještě může napravit.
Přes uvedené problémy, které byly nebo jsou jen malým zlomkem veškerého dění kolem soutěží, bych chtěl všem organizátorům na všech úrovních moc poděkovat. Profesionálně zajistit veškeré fungování a zároveň vytvořit pro žáky přívětivé prostředí pro co nejlepší výkon není jednoduchý úkol.

Související dokumenty