Sebehodnocení žáků ZUŠ - motivační nástroj k seberegulaci, 2. část

Vydáno: 6 minut čtení

V předcházejícím čísle jsem otevřel problematiku sebehodnocení žáků na ZUŠ jako nástroje k efektivní domácí přípravě. Z pedagogického hlediska je výborné, když si žák sám přijde na to, co mu jde, co nikoliv, jakých cílů již dosáhl a jakou cestou se vydat dále. Učitel toto sebehodnocení pak může využít k jeho dalšímu rozvoji.

 

Sebehodnocení žáků ZUŠ - motivační nástroj k seberegulaci
Mgr.
Egli
Prifti,
Ph.D.,
učitel hry na klavír, ZUŠ Hostivař
V minulém článku o sebehodnocení a seberegulaci žáků jsem popsal postupy k aktuální podobě týdenního plánu, který má být hlavním nástrojem k sebehodnocení žáka. Vytvořil jsem proto "týdenní plán" a vyplnil ho nejdříve se staršími žáky a později se všemi žáky, i těmi nejmenšími. Žáci si velmi rychle zvykli udělat analýzu týdenní práce a sami posoudit vlastní posun. Bylo možné se pustit do další fáze a nastavit ještě kratší cíle - každodenní práci.
Žáci si každý den zaznamenávají, co hrají. Ne jenom název skladby, ale o každé skladbě následující tři body:
co mi šlo, co mi nešlo, co pro to udělám
. Následující den by se pak žák měl soustředit právě na to, co zjistil, že je potřeba vylepšit, a takto pokračovat dále. V hodině jsme si potom o tomto průběhu povídali a zároveň si nastavili
cíle
do příští hodiny. Když nastavujeme tyto cíle, snažím se žáka velice mírně orientovat (navigovat). Je důležité, aby se naučil nastavovat si cíle sám (je to z hlediska např. domácí přípravy zásadní). Pro mě, jako učitele, nemusí být vlastní hodnocení práce, které žák dělá ve třídě nebo doma, úplně přesně definováno. Důležitější je, aby žák věděl, o čem mluví, a aby se dokázal srozumitelně vyjádřit. I to je jeden z důležitých školních výstupů, které by si žák z výuky měl odnést.
Snažím se také "ulevit" z tlaku na podávání "správné odpovědi" i strachu z "udělání chyby". Jedinou chybou v tomto případě je "nevyjádřit se" (nesprávné vyjádření nám totiž dává možnost k nalezení nápravy). Žák může používat jakékoli poznámky, zkratky či zjednodušení, ale důležité je, aby on všemu dobře rozuměl a dokázal o tom v hodině mluvit.
Vývoj žáků je odlišný a individuální, což je logické, neboť každý jsme od přírody jinak nastavený. To je i jeden z důvodů, proč
nikdy neporovnávám své žáky mezi sebou
. Nastavil jsem tento projekt (který realizuji v rámci osobního plánu profesního rozvoje) jako
soutěžení žáka se sebou samotným
, tedy překonávání sebe sama. Důležitý je individuální posun podle vlastního tempa a osobních charakteristik a preferencí (vždy nemusí probíhat "individualizovaná výuka" při "individuální" výuce).
Uvedu několik konkrétních bodů, které jsem u svých žáků pozoroval poté, co jsme tento způsob sebehodnocení a plánování zavedli:
-
Žák dokáže lépe a kriticky hodnotit vlastní výkon
- do jaké míry to žák dokáže, záleží na věku a na jeho individuálních schopnostech.
-
Na základě hodnocení vlastního výkonu je žák schopnější sám naplánovat svou další práci
- právě sebehodnocení umožňuje žákovi plánovat další práce na základě popisu skutečného stavu, návrhu řešení nebo splnění cíle.
-
Žák umí lépe sám sebe hodnotit a je motivován pracovat samostatně
- když žák hodnotí, zda cíl splnil, tak k tomu nepotřebuje učitele - cítí úspěch a je motivován najít další cíle, které by splnil, a nemusel čekat na další hodinu klavíru.
-
Žák lépe hodnotí výkon jiných dětí
- když žák dokáže hodnotit sám sebe, lépe, s větším taktem a pochopením pak hodnotí i výkony ostatních dětí.
Práce na tomto projektu měla výborný dopad nejenom na samotné žáky. Osobní plány profesního rozvoje jsou o tom, aby učitel neustále pedagogicky rostl a vyvíjel se. Uvažoval jsem, jaký posun nebo osobní pokrok jsem za dobu této práce s dětmi udělal já, a s překvapením jsem zjistil následující:
-
Lépe vnímám a posuzuji problém na hlubší úrovni
- protože mám pravdivé informace o průběhu domácí přípravy a mám od žáka reálnou zpětnou vazbu.
-
Vytvářím při výuce situace, ve kterých může žák zažít úspěch jako vlastní hodnotu (bez "chválení" učitelem)
- žák splnil svůj nastavený cíl a je tak bezpodmínečně úspěšný.
-
Povzbuzuji žáky ke kladení otázek a oceňuji chuť se ptát
- rozhovory v hodině umožňují kladení otázek a vytvářejí pozitivní prostředí k vyjádření názoru a k "debatě" s učitelem.
-
Zapojuji žáky do rozhodování a umožňuji jim nést spolu-odpovědnost za věci, které se jich týkají
- žák se stává více "dospělý", může rozhodovat či spolurozhodovat o věcech, do kterých byl dříve nucen (kdy a jak bude doma cvičit apod.).
Je tento systém univerzální? Mohou týdenní plány fungovat u všech žáků? S tímto systémem pracuji relativně krátkou dobu a aby bylo možné poctivě odpovědět, je potřeba pokračovat dále. S jistotou ale mohu říct, že týdenní plán měl dosud velmi dobré výsledky u všech mých žáků. Zajímavé je i poznání, že někteří menší žáci se rychleji učí lépe se vyjádřit než někteří starší. To by mohlo být i tím, že starší žáci často mají k vyjádření názoru větší osobnostní bariéru a jsou zvyklí ze škol spíš víc poslouchat a "správně" opakovat.
Hlavním cílem týdenního plánu je rozvíjet u žáka
samostatnost
na základě
sebehodnocení
s jeho následným využitím v praxi k dosažení
seberegulace
. Myslím si, že takováto práce je pro žáka důležitá, protože se naučí sám si odpovědět na tři základní otázky v učení:
Jak?
(to dělám)
Proč?
(to tak dělám) a
Co?
(proto udělám). A ne nadarmo se říká, že pedagogický ideál nastane tehdy, když nás žák již nepotřebuje.