Publikační činnost zaměstnance

Vydáno:

Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákoník práce“), stanoví v § 303 a § 304 omezení pro výkon určitých činností zaměstnance. Obecné ustanovení § 304 omezuje výdělečnou činnost zaměstnanců ve prospěch ochrany vlastnického práva zaměstnavatele.

Publikační činnost zaměstnance
JUDr. Mgr.
Eva
Janečková
 
odbornice na pracovní právo
Podle toho ustanovení zaměstnanci mohou vedle svého zaměstnání vykonávaného v základním pracovněprávním vztahu vykonávat výdělečnou činnost, která je shodná s předmětem činnosti zaměstnavatele, u něhož jsou zaměstnáni, jen s jeho předchozím písemným souhlasem. Jestliže zaměstnavatel souhlas podle odstavce 1 odvolá, musí být odvolání písemné; zaměstnavatel je povinen v něm uvést důvody změny svého rozhodnutí. Zaměstnanec je pak povinen bez zbytečného odkladu výdělečnou činnost skončit způsobem vyplývajícím pro její skončení z příslušných právních předpisů.
Z výše uvedeného tedy vyplývá především to, že obecně sice mohou zaměstnanci vykonávat výdělečnou činnost vedle svého zaměstnání, nicméně tato jejich další výdělečná činnost nesmí zasahovat do oprávněného zájmu jejich zaměstnavatele.
Toto ustanovení řeší zákonné omezení zaměstnance vykonávat výdělečnou činnost, která je shodná s předmětem činnosti zaměstnavatele, po dobu trvání pracovního poměru.
Výdělečnou činností
se rozumí jakákoli výdělečná činnost bez ohledu na to, zda je vykonávána v závislé práci či v obchodněprávním vztahu. Rozhodující je, že je to činnost vykonávaná za účelem dosažení výdělku (zisku), a není přitom rozhodující, zda skutečně daná činnost výdělek přinesla nebo nikoliv. Skutečnost, že nedošlo k naplnění cíle výdělečné činnosti, tedy dosažení výdělku, zisku atd., není rozhodná, podstatný je úmysl. Výkon konkurenční výdělečné činnosti, i když není dosaženo výdělku, bez souhlasu zaměstnavatele, představuje porušení § 304 odst. 1 zákoníku práce.
Zákaz konkurence
tedy platí i tehdy, když se výdělečná činnost nedaří.
Podle § 303 odst. 5 a § 304 odst. 3 zákoníku práce se výše uvedené omezení
nevztahuje na výkon vědecké, pedagogické, publicistické, literární a umělecké činnosti.
Komentáře se těmto odstavcům příliš nevěnují, neboť text je zcela jasný.
Činnosti v uvedených oblastech není možné příkazem zaměstnavatele omezit. Zaměstnavatelé se však často snaží své zaměstnance kontrolovat, zejména pokud jde o publikační činnost. Vyžadují minimálně informaci o realizované publikační činnosti, v mnoha případech dokonce jeví snahu tuto činnost kontrolovat a předem schvalovat. Vzhledem k tomu, že zákoník práce jednoznačně a výslovně oblast publikační činnosti vylučuje ze schvalovací kompetence zaměstnavatele, je takový postup zaměstnavatele v rozporu se zákonem a zaměstnanec není povinen požadavkům zaměstnavatele vyhovět.
Obdobné ustanovení obsahuje i zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, který nabyl účinnosti 1. 1. 2015. V § 81 v části nazvané Omezení některých práv státních zaměstnanců, v odstavci 2 je uvedeno:
„Státní zaměstnanec může vykonávat jinou výdělečnou činnost než službu podle tohoto zákona pouze s předchozím písemným souhlasem služebního orgánu; toto omezení neplatí v případech podle § 64 a 65 a při výkonu vazby.
Toto omezení se rovněž nevztahuje na činnost vědeckou, pedagogickou, publicistickou, literární nebo uměleckou, na činnost znalce nebo tlumočníka vykonávanou podle jiného zákona pro soud nebo jiný správní úřad než ten, ve kterém vykonává službu, na činnost v poradních orgánech vlády a jejich orgánech, činnost v poradních nebo jiných orgánech ústředního správního úřadu nebo ve zvláštních orgánech, které podle jiného zákona vykonávají státní správu, a na správu vlastního majetku.“
Výjimka je tedy formulována shodně se zákoníkem práce a možnost volné a neomezované publikační činnosti se tak bude týkat i zaměstnanců, na něž se bude vztahovat služební zákon.

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Říjen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost