Kritéria značky "Rodiče vítáni" pro ZUŠ

Vydáno:

Zjistit, zda naše školy opravdu plní funkci "veřejné služby", dnes můžeme i jinými nástroji, než je pouhé posouzení od zřizovatele nebo České školní inspekce. Vstřícnost směrem k rodičovské veřejnosti je u základních uměleckých škol tradiční, ale můžeme si opravdu nějak měřitelně ověřit, že tomu tak skutečně je?

Kritéria značky "Rodiče vítáni" pro ZUŠ
Ve Speciálu pro ZUŠ 2/2017 (v článku s názvem Značku "Rodiče vítáni" budou moci přivítat i ZUŠ!) představil autor (T. Feřtek) projekt společnosti EDUin. Ta se zabývá systematickou popularizací nových přístupů ke vzdělávání a aktivováním veřejné diskuze o kvalitě vzdělávání v ČR. V textu píše, že o získání značky
Rodiče vítáni
budou moci brzo uvažovat i základní umělecké školy. Tentokrát přinášíme ukázku kritérií, jejichž splnění by bylo podmínkou pro získání tohoto certifikátu.
Hlavním přínosem usilování o osvědčení Rodiče vítáni je určité přesměrování školy od obvyklých nástrojů vnějšího hodnocení k autoevaluaci. Přesto, že se povinnost školy dělat vlastní hodnocení zrušením příslušné vyhlášky nevytratila (viz § 12 školského zákona), stále přetrvává mezi mnohými řediteli názor, že vlastní hodnocení je věc nadbytečná a formální. Podobně, jako je tomu ale i u jiných manažerských nástrojů řízení školy, formální podobu dostává autoevaluace tehdy, kdy je právě formálně prováděná.
"Ostrou" certifikaci pro základní umělecké školy (za stejných finančních i organizačních podmínek, jaké dnes platí pro ostatní typy škol) by chtěla společnost EDUin spustit co nejdříve.
ZÁVAZNÉ POŽADAVKY
Tato kritéria by byla závazná a škola by pro získání základní úrovně certifikace měla naplňovat alespoň jeden z uvedených způsobů (výjimkou je pouze kritérium č. 4, kde jsou závazné obě jeho části):
I------------------------------------I---------------------------------------I 
I Kritérium I Komentář I
I------------------------------------I---------------------------------------I
I 1. Rodičům umožňujeme bez problémů I Škola samozřejmě dbá na bezpečnost I
I vstoupit do prostor školy. I dětí, a tak není vždy možné I
I------------------------------------I ponechávat vstup do školy volně I
I - U vstupních dveří je viditelně I otevřený. Proto jsou uvedeny i další I
I umístěn označený zvonek, rodiče I dvě možnosti, kterými může škola I
I jsou, po zazvonění, do školy I kritérium naplňovat. Rodič by měl mít I
I vpuštěni pověřenou osobou. I možnost své věci ve škole vyřídit. I
I------------------------------------I Podstatné je to, aby bylo obecně I
I - U vstupních dveří je viditelně I známé, dokdy rodiče ve škole vždy I
I uvedeno telefonní číslo, na I najdou někoho, kdo jim podá základní I
I které rodič zavolá a pověřená I informace. Škola by měla k rodičům I
I osoba ho vpustí do školy. I svých žáků přistupovat způsobem, I
I------------------------------------I který se liší od režimu pro cizí I
I - Vchod do školy není uzamčen a I návštěvníky. Rodiče by měli mít I
I škola je volně přístupná. I možnost užívat prostředí školy v I
I I souladu se zájmy svých dětí - za I
I I předpokladu, že bude zachována I
I I bezpečnost prostředí školy pro I
I I všechny. I
I------------------------------------I---------------------------------------I
I 2. Rodičům poskytujeme kontakty na I Ideální samozřejmě je, když škola I
I všechny učitele a vedení školy. I kombinuje všechny tyto možnosti. I
I------------------------------------I Základní telefonní čísla do ředitelny I
I - Rodiče dostali na začátku I mohou být vyvěšena na cedulce u I
I školního roku tištěný aktuální I vchodu, běžně by měly být všechny I
I seznam s kontakty na vyučující a I kontakty, e-maily, pevné linky I
I vedení školy (telefon a e-mail). I (případně mobilní čísla) dostupné na I
I------------------------------------I webu a číslo či osobní e-mail na I
I - Škola má aktualizované webové I třídního učitele by měli rodiče I
I stránky obsahující jména všech I dostat konkrétně, přímo od něj a s I
I vyučujících a vedení školy. Na I jeho svolením. Kontaktní údaje mohou I
I stránkách jsou uvedeny kontakty I být individuálně dostupné i v I
I (e-mail, telefon) na vedení I elektronických systémech s chráněným I
I školy a spojovatelku, ideálně na I přístupem - elektronická žákovská I
I všechny zaměstnance školy. I knížka apod. I
I------------------------------------I I
I 3. Rodiče informujeme o tom, co a I Škola samozřejmě může vyhovět I
I kdy se ve škole děje. I požadavku jedním letáčkem vloženým I
I------------------------------------I prvního září do žákovské knížky, ale I
I - Rodiče dostanou na začátku I to není zrovna uživatelský komfort. I
I školního roku tištěnou informaci I Funkční způsob je dnes týdenní školní I
I o tom, kdy jsou školní I program na webu, kde jsou v kalendáři I
I prázdniny, kdy se konají třídní I zaznamenány všechny školní akce mimo I
I přehrávky, dny otevřených dveří, I běžný rozvrh. I
I koncerty, představení, výstavy a I I
I další akce pořádané školou. I I
I------------------------------------I I
I - Tyto informace škola zveřejňuje I I
I na svém webu nebo v prostorách I I
I školy a průběžně je aktualizuje. I I
I------------------------------------I I
I 4. Komunikace mezi školou I 4a) Kritérium, které má značně I
I (učitelem) a rodiči I "neostré" hranice a je třeba I
I a) S rodiči komunikujeme I oboustranného maximálního pochopení a I
I partnerským způsobem (závazné) I respektu, aby komunikace mohla být I
I b) Rodičům zaručujeme, že při I partnerská. Zvláště v konfliktních I
I společném setkání s rodiči I situacích je velmi obtížné, aby I
I neprobíráme prospěch a chování I komunikace probíhala důstojně a I
I jejich dítěte před ostatními I uspokojivě pro všechny zúčastněné. I
I rodiči (závazné) I Každá záležitost by vždy měla být I
I------------------------------------I "dořešena". A to tak, že obě strany I
I - Na rodiče, kteří se obrátí na I se rozejdou spokojeny s tím, že se I
I vedení školy nebo na učitele, si I dohodly a situaci vyřešily, anebo s I
I vždy uděláme čas, vyslechneme je I tím, že jsou dohodnuty, kdy, kdo a I
I a slušně reagujeme na jejich I kde se sejde k dalšímu řešení. V I
I potřeby (poskytneme informace, I konfliktních situacích se samozřejmě I
I radu, sjednáme schůzku apod.). I výklad pojmu "u jednání nebude nikdo, I
I Máme-li důvod požadavek I koho se to netýká" u jednotlivých I
I odmítnout, svoje stanovisko vždy I stran sporu může velmi lišit. Rodiče I
I vysvětlíme. S rodiči I například mohou protestovat proti I
I komunikujeme důstojným způsobem I přítomnosti některého dalšího učitele I
I a dbáme na to, aby každá I či vychovatele, mohou mít pocit, že I
I záležitost byla vždy "dořešena". I škola na ně chce hrát přesilovou hru. I
I U jednání by neměl být nikdo, I Nebo naopak oni žádají přítomnost I
I koho se to netýká. (závazné) I svého právníka či dalšího svědka. I
I------------------------------------I Pokud dojde k takto konfliktní I
I - Každý rodič má možnost I situaci, není dobré se s rodiči I
I konzultovat prospěch dítěte I přetlačovat a je rozumnější požádat o I
I individuálně s konkrétním I zprostředkování buď mediátora, nebo I
I učitelem osobně. Případně každý I například zástupce zřizovatele školy, I
I rodič dostane i písemný přehled I v každém případě osoby nezávislé a I
I o hodnocení svého dítěte. I nepodjaté. I
I (závazné) I I
I I 4b) Dnes je nejobvyklejší metoda, že I
I I rodič konzultuje s učitelem prospěch I
I I a chování po přehrávkách či akcích I
I I odděleně od ostatních rodičů. I
I I Kritérium je členěno do dvou částí. I
I I Pro jeho naplnění jsou v tomto I
I I případě závazné obě části. I
I------------------------------------I---------------------------------------I
I 5. Se záměrem přihlásit se ke I Toto kritérium je klíčové. Kdo jiný I
I značce Rodiče vítáni jsme I by měl posoudit skutečnost, že škola I
I seznámili rodiče dětí, které I se k rodičům chová opravdu vstřícně a I
I využívají služeb naší školy. I naplňuje všechna kritéria, ke kterým I
I Rodiče byli seznámeni s údaji I se hlásí. Škola tedy o schválení I
I uvedenými v certifikačním I kritérií požádá zástupce rodičů - ať I
I formuláři, s údaji souhlasí a jsou I už to budou členové rodičovské I
I ochotni to potvrdit. I organizace, nebo jednotlivci, kteří I
I I jsou mezi rodičovskou veřejností I
I I evidentně aktivní. Škola, za účelem I
I I ověření splnění tohoto kritéria, I
I I uvádí kontaktní údaje na jednoho či I
I I více zástupců rodičů (jméno, e-mail I
I I adresa, telefon). S touto skutečností I
I I musí být rodiče seznámeni a musí s I
I I tím souhlasit. Kontaktní údaje na I
I I rodiče (rodičovskou organizaci) škola I
I I uvádí do poslední části tohoto I
I I formuláře - "Identifikační údaje I
I I školy". Prvním samozřejmým krokem při I
I I certifikaci značkou Rodiče vítáni by I
I I mělo být projednání kritérií v týmu I
I I pracovníků školy. Následně s rodiči. I
I------------------------------------I---------------------------------------I
I 6. Informační ceduli s kritérii I Zdánlivě jde jen o formalitu, ale pro I
I značky Rodiče vítáni jsme I fungování značky je to velmi I
I viditelně umístili u vstupu do I důležité. Je tak zajištěno, že I
I školy. I opravdu všichni rodiče, učitelé i I
I------------------------------------I žáci mají možnost si přečíst, k čemu I
I - Položka je zařazena mezi závazné I se škola zavázala, a mohou případně I
I (povinné), platnost je však I vznést dotaz či pochybnost o správném I
I odložena až po udělení značky. I plnění toho či onoho kritéria. I
I Zde se škola vlastně zavazuje, I Vyvěšení kritérií slouží také k tomu, I
I že tak v budoucnu učiní. I aby rodiče získali přehled o dalších I
I I možnostech spolupráce se školou a I
I I mohli je případně iniciovat. Dialog I
I I mezi všemi aktéry školního života je I
I I hlavní smysl značky Rodiče vítáni. I
I------------------------------------I---------------------------------------I
VOLITELNÉ POŽADAVKY
Tyto požadavky jsou volitelné - pro základní stupeň certifikace musí škola naplňovat minimálně 2 kritéria. Pro všechna kritéria by mělo platit, že je škola naplňuje již nějakou dobu, je zapojena většina lidí, kterých se to týká, apod. (jako minimální zkušenost je doporučen jeden školní rok). Např. kritérium č. 8 naplňuje škola, která má již delší čas aktivní webovou diskusi, lidi o ní vědí a využívají ji (ne škola, která si zřídila před 2 měsíci facebookovou stránku, má 10 fanoušků a na svém webu o tom nemá ani zmínku). Není také účelem přihlásit se k velkému množství kritérií - dobrou spolupráci s rodiči dělá především kvalita naplnění kritérií, až pak následně jejich kvantita. Proto je dobré si vybrat jen ta kritéria, o nichž je škola přesvědčena, že je spolehlivě a kvalitně naplňuje:
I------------------------------------I---------------------------------------I 
I Kritérium I Komentář I
I------------------------------------I---------------------------------------I
I 1. Dbáme o to, aby přijímací I Definice "příjemnosti" jistě může být I
I řízení do školy bylo příjemné, I dost subjektivní, ale velmi I
I důvěryhodné, děti nestresovalo a I pravděpodobně ji naplníte už tím, že I
I pro rodiče bylo dostatečně I přijímací řízení není jen úřední akt, I
I transparentní. Myslíme při tom na I ale rodiče s dětmi přivítáte, děti si I
I potřeby dětí i rodičů. Zápis není I mají při čekání kam sednout, mají si I
I pouhou administrativní formalitou. I s čím hrát a k dispozici je i zcela I
I I minimální občerstvení (např. káva a I
I I čaj). Některé školy zapojují do I
I I organizace zápisu starší spolužáky, I
I I kteří pomáhají s programem pro I
I I budoucí prvňáčky. I
I------------------------------------I---------------------------------------I
I 2. Nabízíme rodičům kromě žákovské I Zde se nabízí možnosti jako setkání s I
I knížky i další způsob, jak je I rodiči, společné konzultace, zprávy I
I pravidelně informovat o prospěchu I e-mailem. I
I dítěte. I I
I------------------------------------I---------------------------------------I
I 3. Kromě společných setkání rodičů I Mluvíme-li o trojici, není to nutně I
I na různých akcích školy I jen trojice. Pokud se strany I
I organizujeme i např. konzultace ve I dohodnou, mohou samozřejmě přijít s I
I trojici učitel, dítě, rodič. I dítětem oba rodiče, případně může být I
I I přítomen i další učitel či pracovník I
I I školy, jehož přítomnost je třeba k I
I I vyřešení problému. Dítě by nemělo být I
I I z tohoto procesu vynecháno - vyjma I
I I takových případů, kdy je potřeba I
I I řešit určité věci jen mezi rodiči a I
I I učiteli - jako u každého kritéria je I
I I nutné vzít na pomoc také selský rozum I
I I a individuálně mezi situacemi I
I I rozlišovat. Podstatné pro kritérium I
I I je to, že škola možnost setkání ve I
I I trojici globálně umožňuje, podporuje I
I I ji a aktivně rodičům nabízí. I
I------------------------------------I---------------------------------------I
I 4. Konfliktní situace ve škole I V tomto případě jde hlavně o to, aby I
I řešíme tak, aby se jich mohli I škola nerozhodovala o dítěti bez I
I zúčastnit všichni, jichž se I vědomí rodičů, případně bez dítěte I
I záležitost týká, včetně rodičů a I samého. I
I dítěte/dětí. I Samozřejmě nelze taxativně stanovit, I
I I kdo jsou "všichni ti, jichž se to I
I I týká", ale za chybný považujeme I
I I takový postup, kdy škola nevyužívá I
I I řešení běžných i konfliktních situací I
I I k tomu, aby dětem, rodičům a dalším I
I I stranám poskytovala možnost se na I
I I řešení podílet a za řešení přijímat I
I I zodpovědnost. I
I------------------------------------I---------------------------------------I
I 5. Školní vzdělávací program (ŠVP) I Kritérium je naplněno, pokud je I
I zpřístupňujeme na webu školy. I zveřejněn kompletní školní vzdělávací I
I Kromě ŠVP zveřejňujeme i další I program školy. Vedle samotného ŠVP I
I školní dokumenty, které rodičům I doporučujeme jako vhodné, aby školy I
I pomáhají k dobré orientaci v I zveřejňovaly i souhrn I
I činnosti školy. I nejdůležitějších bodů (nebo I
I I komentované kapitoly ŠVP), což umožní I
I I rodičům snáze posoudit, jakým I
I I způsobem se na dané škole učí. V I
I I uveřejněných materiálech doporučujeme I
I I vysvětlovat všechny odborné termíny a I
I I zkratky, aby jim všichni co nejlépe I
I I porozuměli. I
I I I
I I Nelze se odvolávat pouze na to, že I
I I ŠVP je k nahlédnutí ve škole - zkusme I
I I si to každý představit sám na sobě. I
I I Také uvítáme, když potřebné informace I
I I získáme snadno pomocí internetu v I
I I době, kdy na ně máme čas a klid. Mezi I
I I další školní dokumenty patří: školní I
I I řád, výroční zprávy, inspekční I
I I zpráva, preventivní program atd. I
I------------------------------------I---------------------------------------I
I 6. Rodiče našich žáků i zájemci o I Na webu školy je možné si s I
I naši školu mají možnost po domluvě I dostatečným (alespoň měsíčním) I
I navštívit vyučování. I předstihem domluvit termín schůzky a I
I I návštěvy vyučování. Na webu je I
I I uvedeno, na koho je třeba se I
I I telefonicky obrátit, pokud zájemce I
I I stojí o to navštívit individuálně I
I I některou vyučovací hodinu. I
I------------------------------------I---------------------------------------I
I 7. Zveme rodiče do vyučování, aby I Splněním tohoto kritéria se nemyslí I
I se zúčastnili společné práce se I pouhá možnost navštívit hodinu svého I
I svým dítětem. I dítěte (tomu se věnuje kritérium I
I I předchozí), ale takový systém I
I I vyučování, který umožňuje rodiči I
I I pracovat se svým dítětem. Smyslem I
I I takové aktivity je seznámit rodiče se I
I I schopnostmi jejich dětí mimo domácí I
I I prostředí. Přínosnou je i výměna I
I I rolí, tedy ta situace, kdy je to I
I I právě dítě, které svého rodiče při I
I I práci vede - "vzdělává". I
I------------------------------------I---------------------------------------I
I 8. Poskytujeme rodičům na webových I Za splněné toto kritérium I
I stránkách prostor pro otevřenou I nepovažujeme tehdy, pokud je na webu I
I diskusi o škole (např. diskusní I uveden e-mailový kontakt například na I
I fórum, moderovaná kniha návštěv). I ředitele, který odpoví na případné I
I Nejedná se o jednosměrnou I dotazy, případně pokud je zde I
I komunikaci pomocí formuláře na I umístěna schránka na vzkazy. To I
I vzkazy škole. I považujeme za jednosměrnou I
I I komunikaci. Splnění kritéria opravdu I
I I vyžaduje prostor, kde mohou rodiče I
I I navzájem o škole komunikovat, I
I I případně diskusi moderuje pověřený I
I I pracovník školy. I
I------------------------------------I---------------------------------------I
I 9. Na naší škole funguje nezávislá I Pokud kritérium splňujete, uveďte I
I rodičovská organizace s vlastní I prosím do kontaktního formuláře I
I právní subjektivitou (podle nového I (identifikační údaje) název I
I občanského zákoníku obvykle I organizace, její IČ, jméno a spojení I
I zapsaný spolek). I na reprezentanta rodičovské I
I I organizace. I
I I I
I I Pozor, toto volitelné kritérium není I
I I rozhodné pro naplnění závazného I
I I kritéria č. 5. To musí být naplněno i I
I I v případě, kdy na škole není ustavena I
I I rodičovská organizace. I
I------------------------------------I---------------------------------------I
I 10. Rodiče mají možnost po domluvě I Kritérium považujeme za splněné i v I
I využívat prostory školy k vlastním I případě, že jde o placené služby. Jde I
I akcím. I především o to, že je to služba volně I
I I přístupná rodičům, nejen firmám, s I
I I nimiž uzavírá škola obchodní vztah. I
I------------------------------------I---------------------------------------I
I 11. Pořádáme vzdělávací semináře I Kritérium považujeme za splněné, I
I pro rodiče na téma výchovy a I pokud škola nabízí alespoň dvakrát I
I vzdělávání. I ročně akci - seminář, setkání s I
I I odborníkem nebo pověřeným pracovníkem I
I I školy na téma spojené s výchovnými a I
I I vzdělávacími problémy v rodině a ve I
I I škole. Za takové ale nelze považovat I
I I předmětové nebo jiné odborné semináře I
I I určené pro učitele. O akcích by měla I
I I škola informovat s dostatečným I
I I předstihem na svém webu. I
I------------------------------------I---------------------------------------I
I 12. Pořádáme "kurikulární I Mělo by jít o setkání, na nichž škola I
I setkání", v nichž rodičům I rodičům objasňuje, co a proč se v I
I vysvětlujeme, co, jak a proč ve I jejich škole učí, a to s důrazem I
I škole učíme. I především na nové a rodičům obvykle I
I I neznámé metody. Za součást tohoto I
I I vzdělávání považujeme i setkání pro I
I I rodiče přípravného studia, na nichž I
I I je škola seznamuje se svým I
I I vzdělávacím programem a informuje je I
I I o postupech ve vzdělávání. Taková I
I I setkání mohou vést jak učitelé školy, I
I I tak přizvaní experti. Jako velmi I
I I vhodnou formu doporučujeme I
I I pravidelnou "rodičovskou kavárnu" I
I I (např. jednou za dva měsíce), kde je I
I I vždy předem stanovené téma, ale I
I I zároveň se mohou rodiče doptat na I
I I věci, kterým ve vyučování nerozumí, I
I I případně si mohou prostřednictvím I
I I webu předem objednat, o čem by příští I
I I kavárna měla být. I
I------------------------------------I---------------------------------------I
I 13. Rodičům umožňujeme I Smyslem takové nabídky je přitáhnout I
I spolupodílet se na nejrůznějších I rodiče blíže ke škole, umožnit jim, I
I akcích školy (např. pořádání I aby tím, že se podílejí na organizaci I
I koncertů, výjezdech do zahraniční, I koncertů a výjezdů, nahlédli do I
I účasti na koncertech apod.) I jejich fungování. Nejde tedy jen o to I
I I dát jim možnost, aby se účastnili I
I I akcí jako publikum, ale aby spolu s I
I I učiteli a žáky byli těmi, kdo o akci I
I I a její podobě předem přemýšlí, I
I I zvažuje varianty a rozhoduje o její I
I I podobě. Pokud mají rodiče tuto I
I I možnost, bývají ke škole vstřícnější, I
I I protože rozumí, jak složité je I
I I takovou akci připravit, a zároveň to I
I I zvyšuje jejich prožitek, ať už z I
I I koncertu, nebo zahraničního výjezdu. I
I I Rodiče tedy mají být podle vlastních I
I I možností součástí přípravného týmu I
I I takové akce. I
I------------------------------------I---------------------------------------I

Související dokumenty