EMU - pro české ZUŠ okénko do Evropy

Vydáno:

Řekneme-li EMU, vybaví se každému z nás obraz australského pštrosa, živočicha na dlouhých nohách s peřím jak došková střecha. EMU ovšem také znamená zkratku názvu evropské asociace uměleckých škol, která zaštiťuje jednotlivé národní asociace a působí v rámci evropských struktur. Patří tedy EMU do ZUŠ? Odpověď Vám dá několik následujících řádků.

EMU – pro české ZUŠ okénko do Evropy
Mgr.
Tomáš
Kolafa
 
ředitel ZUŠ Liberec, výkonný ředitel AZUŠ, člen Presidia European Musicschool Union
European Musicschool Union (EMU) se sídlem v holandském Utrechtu je profesní organizací ředitelů uměleckých škol z 27 zemí Evropy. Vyjádřeno v číslech a v definování základních úkolů:
6 000 uměleckých škol
150 000 učitelů
4 000 000 žáků
1 500 000 000 rozpočet škol v eurech
EMU dosáhla statutu poradního orgánu Evropské rady (ES). Je
členem Evropské hudební rady
(EMC) a Mezinárodní hudební rady (IMC). Podobně jako národní asociace
organizuje valné hromady
(General Assembly), má výkonnou radu (Presidium), presidenta a výkonného ředitele. Vzhledem k množství agendy zajišťuje stálý provoz vlastní sekretariát, neboť se kromě jiného stará o organizování seminářů, odborná vyjádření, evropské projekty, konzultace a poradenství v oblasti evropské legislativy, statistiku, přípravu materiálů z odborných konferencí UNESCO pro potřeby evropských institucí atd.
Hudební školy v Evropě
jsou instituce speciálně vyčleněny na hudební vzdělání a zaměřeny na praktické aspekty hudební tvorby. Ačkoli termín „hudební školy“ je běžný téměř ve všech evropských zemích, rozdíly mezi nimi jsou často velké. Ty se projevují například ve „veřejné odpovědnosti“ a právní odpovědnosti státní správy a samosprávy, ve veřejném financování, standardech kvality, ve struktuře učebních osnov, v kvalifikaci pedagogických pracovníků, kvalitě očekávaných výstupů atd.
„Hudební školy“ v Evropě navštěvují děti a mládež, ale zpravidla jsou otevřeny i pro dospělé do seniorského věku. „Hudební školy“
poskytují podmínky pro muzicírování
na každé úrovni i v přípravě na další profesionální studium. Pojem „hudební škola“ v Evropě je jasně definovaná instituce, která
tvoří nedílnou součást evropského vzdělávacího systému
a je nositelem a pokračovatelem evropských kulturních tradic ve vztahu k sobě samé i všem ostatním kulturám ve světě.
Pro to, zda patří EMU do ZUŠ, je dobré vědět, jak konkrétně může Asociace základních uměleckých škol ČR využívat podporu a vzájemnou komunikaci AZUŠ ČR a EMU. V první řadě poznáním, jaké rozdíly jsou mezi jednotlivými členskými zeměmi, které vycházejí především ze svých kulturních tradic a stereotypů. Proto si dovolím čtenáře pravidelně seznamovat se statistikou EMU, která nám napoví, jaké možnosti mají jednotlivé země. Také bych rád přinášel
zprávy o vývoji základních ideových trendů
v uměleckém vzdělávání (UNESCO, evropské deklarace apod.), ze kterých se vytvářejí např. dokumenty a doporučení pro tvorbu národních kurikul. A nakonec budu čtenáře informovat o odkazech na další vzdělávání, soutěže a festivaly, ale také budu uvádět aktuální informace z EMU.
AZUŠ ČR A EMU V MIKULOVĚ
ZUŠ Mikulov ve spolupráci s městem Mikulov a Jihomoravským krajem poskytlo podmínky k uspořádání
konference zástupců asociací uměleckých škol
ze zemí Visegrádské čtyřky, kterou ve dnech
28. a 29. listopadu 2012
organizuje AZUŠ ČR. Konference se bude zabývat otázkami kurikulárních reforem, společných principů v uměleckém vzdělávání a zpracuje
závěry 2. světové konference UNESCO o uměleckém vzdělávání
pro oblast Visegrádu.
Z každé země se účastní dva delegáti a závěry budou předloženy Presidiu EMU na společném jednání Presidia EMU a Rady AZUŠ ČR, které proběhne 29. listopadu 2012 v ZUŠ Mikulov. Rada AZUŠ ČR dále představí změny v českém uměleckém vzdělávání za poslední tři roky. V návaznosti čeká Presidium EMU pravidelné jednání 30. listopadu a 1. prosince 2012, na jehož programu se vedle pravidelné agendy seznámí s uměleckým školstvím na jihu Moravy.
Trocha statistiky
Říká se, že statistika je přesný součet nepřesných čísel. Zpívá se, že statistika nuda je, má však cenné údaje. Na začátek můžete porovnat, jaké počty žáků mají jednotlivé země EMU k závěru roku 2010 a jak si vedou učitelé.
A co bude příště?
Trocha statistiky, možnosti dalšího vzdělávání pedagogů, evropské programy spolupráce škol a novinky z EMU.

Související dokumenty