"DIDACTA 2018" - světový veletrh, kde se vám z novinek zatočí hlava

Vydáno:

Koncem února 2018 vyrazilo několik pražských ředitelů (včetně těch ZUŠáckých) za aktuálními novinkami a trendy ve vzdělávání do německého Hannoveru na největší veletrh vzdělávání - "Didacta 2018". Navštívit tento veletrh znamená získat na jednom místě přehled o všem, co v současném světě moderní vzdělávání poskytuje.

 

"DIDACTA 2018" - světový veletrh, kde se vám z novinek zatočí hlava
Bc.
Jiří
Stárek,
ředitel ZUŠ Hostivař
Když jsem dostal nabídku od svého zřizovatele účastnit se takovéto inspirativní cesty, položil jsem si hned otázku, co mně může, jako řediteli ZUŠky, přinést cesta, která není úzce zaměřená na umělecké školství. Vedle mojí zvídavosti to také byla zkušenost, že příliš dlouhé setrvávání v úzké skupině kolegyň a kolegů ředitelů, kteří jsou z jednoho typu škol, brzo přivodí provozní slepotu a někdy i neschopnost vidět věci v širším kontextu.
Tento veletrh představoval jakýsi koncentrát všeho, co se v sektoru vzdělávání dnes vyskytuje. Šlo o přehled nejnovějších trendů ve vzdělávání, v odborných disciplínách i v oblastech rozvoje škol, sociální soudržnosti i společenské odpovědnosti. Součástí cesty proto byla i celodenní návštěva školy v Postupimi, kde se věnují žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, a to jak na úrovni předškolního, základního, tak i středního vzdělávání. Učebny hudební výchovy, specializované pomůcky i promyšlené detaily stavebních úprav v budově byly mimořádně inspirativní.
Mě ale nejvíce překvapila jiná věc. Bylo zajímavé, jaká úroveň debaty se o této problematice vede u nás a jaká pár kilometrů za našimi hranicemi.
Zde se už neřeší "zda" a "proč", ale řeší se "jak"
. Debata o inkluzi tedy není v rovině "jsem pro" nebo "jsem proti", ale je velice efektivně vedena v rozumném dialogu, v hledání možností a vyvažování potřeb všech zúčastněných. Jak žáků se SVP, tak jejich učitelů a rodičů, včetně monitorování celkového dopadu (přínosu) pro společnost. Prostě žádný extrém na jedné nebo druhé straně, žádné osočování a značkování, že je někdo "inkluzivní dobroser" a někdo jiný "rasistický záprda".
Samotný veletrh v Hannoveru byl rozdělen na čtyři zastřešující témata: "Vzdělávání v raném dětství", "Školy a univerzity", "Kariérní vzdělávání a kvalifikace" a "Didaktika v digitálním světě". V několika halách výstaviště bylo 840 stánků, výstavních boxů a pódií, kde probíhaly nejrůznější diskuze, semináře a prezentace. Předpokládaná účast na takovémto veletrhu je přes 80 000 návštěvníků.
(K tomuto počtu si neodpustím jeden osobní postřeh, kterého jsem si nevšimnul pouze já, ale i další kolegové ředitelé, kteří jsme přijeli z ČR. Nevím, čím to bylo, ale i v takovémto množství a přirozené únavě, jak duševní, tak fyzické, se lidé na veletrhu k sobě chovali mimořádně hezky, ohleduplně, nestrkali do sebe, usmívali se na sebe a člověk po chvilce ztratil pocit, že si zde musí hlídat především doklady a peněženku.)
Není v silách jednoho článku v tak tenkém časopise poskytnout nějaký ucelený obrázek o tom, kudy se vzdělávání ve světě v současnosti ubírá. Inspirací tu nakonec i pro nás ZUŠkaře bylo opravdu mnoho. Možná i proto, že na různá témata jsme se mohli na chvíli podívat z jiného úhlu pohledu, ať již očima pedagoga běžné, nebo speciální školy. A proto než dlouze popisovat něco, co se musí vidět na vlastní oči, nabízím pár fotografických momentek. Třeba tak na vás dýchne atmosféra ze země, kde podpora žákovských kompetencí je samozřejmostí, kde učitel je víc než plnič ŠVP a kde se nečeká, až dorazí "průmysl 4.0" a všem nám přepíše naše zastaralé učebnice.

Související dokumenty