Další vzdělávání učitelů ZUŠ Jaroslava Kvapila

Vydáno:

Specifičnost výuky na základních uměleckých školách v minulosti vyvolávala a dodnes vyvolává rozporuplné diskuse a názory na kvalitu a rozsah kompetencí učitelů ZUŠ. Přesto a právě proto by učitelé ZUŠ měli mít možnost systematicky zvyšovat svou odbornou i pedagogickou kvalifikaci, rozšířit si svou jazykovou vybavenost a využívat ji při komunikaci se zahraničními školami, při vyhledávání metodických materiálů a různých informací souvisejících s výukou na internetu i ve vlastní výuce. Měli by se průběžně seznamovat s novými strategiemi učení a progresivními metodami výuky a využívat nové didaktické pomůcky se zapojením moderních informačních a komunikačních technologií.

Další vzdělávání učitelů ZUŠ Jaroslava Kvapila
Bc.
Eva
Znojemská
 
ředitelka ZUŠ J. Kvapila, Brno
Název operačního programu:
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název oblasti podpory:
Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení
Název výzvy:
Jihomoravský kraj – Výzva č. 1 pro GP – oblast podpory 1.3
Název projektu:
Podpora dalšího vzdělávání učitelů ZUŠ Jaroslava Kvapila
ZUŠ Jaroslava Kvapila je nejstarší brněnskou uměleckou školou, založenou v r. 1882 Leošem Janáčkem. Po celou dobu své existence dosahuje vynikajících výchovně-vzdělávacích výsledků, které jsou zřejmé z umístění jejích nejlepších žáků v národních i mezinárodních soutěžích a v počtu přijatých žáků na vyšší umělecké školy (ve školním roce 2012/2013 bylo přijato na tyto školy celkem 52 žáků).
V souvislosti s přípravou školního vzdělávacího programu a vzhledem k dosavadní orientaci školy převážně na tradiční studijní zaměření a metody práce byl zde zřejmý nedostatek zkušeností s využitím informačních a komunikačních technologií v uměleckém vzdělávání.
Z častých výměnných koncertů se zahraničními školami učitelé pociťovali nedostatečné jazykové vybavení a potřebu rozvíjet své komunikační dovednosti. Realizací projektu se mělo dosáhnout citelného uspokojení popsané potřeby a nápravy výše uvedených nedostatků.
Projekt
„Podpora dalšího vzdělávání učitelů ZUŠ Jaroslava Kvapila“
byl postaven na faktu, že na kurzy tohoto typu, které jsou zaměřené na specifiku dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků ZUŠ, chybí finanční prostředky v rozpočtu těchto škol. Škola usilovala tento stav grantovou aktivitou alespoň zčásti zlepšit. V případě vedoucích pracovníků byla navržena odborná stáž, zaměřená na oblast řízení umělecké školy a výměnu zkušeností s vybranou zahraniční uměleckou školou. Stáž měla za úkol monitorovat způsob jiného řízení, srovnat rozdílné vzdělávací systémy vykazující nadstandardní výsledky v evropském měřítku a v konečné fázi plnila potřebu přejímat některé nově nabyté zkušenosti s předpokladem pozitivního dopadu v českém prostředí.
Projekt řešil všeobecný nedostatek zkušeností s využitím informačních a komunikačních technologií v uměleckém vzdělávání. Učitelům umožnil seznámit se s novými metodami výuky a s novou didaktickou technikou využívající moderních informačních a komunikačních technologií a podpořil tak jejich kvalitní přípravu na probíhající kurikulární reformu.
Klíčovými aktivitami byly
všeobecná počítačová gramotnost a multimédia, jazyková gramotnost s využitím ICT a zahraniční odborná stáž vedoucích pracovníků.
Učitelé se učili v kurzech pracovat se speciálními programy určenými pro výuku studijních zaměření na hudebním, tanečním, dramatickém a výtvarném oboru. Projekt si předsevzal předávání zkušeností méně odvážným kolegům ve škole a dalším učitelům ze základních uměleckých škol Jihomoravského kraje, s kterými škola spolupracuje. Pro pedagogickou veřejnost se zpracovávají metodické a výukové materiály a jejich způsob aplikace do výuky.
Podstatou této klíčové aktivity byla realizace školení práce s počítačem ve dvou fázích. Nejprve si učitelé prohloubili své základní dovednosti v práci s PC ve dvoudenním kurzu pro 3 skupiny po 6 lidech rozdělených podle pokročilosti. Na ně pak navazovalo školení v kurzech specializovaných na práci v různých programech a aplikacích vhodných pro umělecké vzdělávání.
Školení byla rozdělena podle specializace:
společně pro hudební, taneční a dramatický obor ve skupinách maximálně po 8 lidech a pro výtvarníky ve skupině po čtyřech. Pro HO, TO a LDO jsme zrealizovali vícedenní kurzy:
Multimediální hudební nauka, Záznam a úpravy hudby, Digitální záznamník, Multimediální notace a pro VO 5 dvoudenních odborných kurzů Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, In Design, FinalCut, Pinnacle Studio.
Jednalo se o průběžnou aktivitu v rámci trvání projektu. Školení probíhalo na více pracovištích a ve více učebnách. Cílem školení bylo zvýšení znalostí a dovedností počítačové gramotnosti učitelů a postupné zavádění ICT do výuky po skončení kurzů.
Cílovou skupinu tvořila přibližně polovina pedagogických pracovníků (23) a 2 řídící pracovníci ZUŠ Jaroslava Kvapila.
Směřování bylo cíleně zaměřeno do oblasti vzdělávání a primárně se dotýkalo podpory jednotlivců. Vedle zvýšení úrovně a efektivity vzdělávacího procesu se od realizace projektu očekávalo
zlepšení specifických kompetencí cílové skupiny
, nehledě na její vyšší uplatnitelnost na trhu práce.
Specifickým cílem projektu bylo:
 
Zvýšení dostupnosti, kvality a atraktivity nabídky dalšího vzdělávání pro učitele umělecké školy ve srovnatelném rozsahu a obsahu se vzděláváním učitelů ostatních typů škol.
 
Prohloubení metodických kompetencí učitelů k výuce nového studijního zaměření, k průřezovému tématu ŠVP ZUŠ „Multimediální tvorba“ a k využití ICT ve výuce i mimo ni.
Financování aktivit projektu z ESF
bylo pro nás důležité zejména pro nastartování těchto aktivit a jejich zabezpečení ve větším měřítku, než by to bylo možné bez této podpory. Vzdělávat se, udržovat si či zvyšovat získané dovednosti budou moct pedagogičtí pracovníci ZUŠ JK i po ukončení projektu v rámci vhodných akcí DVPP organizovaných Střediskem služeb školám a zařízením pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Brno, se kterým je vedení školy v kontaktu a které si uvědomuje absenci podobných kurzů pro učitele základních uměleckých škol.
Výstupy:
V rámci projektu si pedagogičtí a řídící pracovníci ZUŠ JK měli možnost prohloubit a oživit své dovednosti, získat nové zkušenosti v oblasti ICT a multimédií s možností dalšího využití ve výuce. V blízké budoucnosti pak mohou realizovat nové metody práce spojené s implementací těchto forem v podmínkách umělecké školy, což je samo o sobě – vzhledem k současnému stavu v českém uměleckém školství – evidentní přidanou hodnotou. Pokud jde o jazykové vzdělávání, tam vidíme inovativní přínos v možnosti
prohloubení kontaktů s evropskými uměleckými školami
a s tím spojeným lepším poznáním struktury jejich vzdělávacího systému a porovnáním s naší praxí. Pro vedoucí pracovníky je vždy přidanou hodnotou vidět problematiku řízení v širším kontextu.
Výstupem proškolení 23 osob dle uměleckých oborů budou textové, zvukové, grafické a multimediální soubory pro jednotlivá studijní zaměření, videa, metodické materiály pro klavír, hudební nauku, kytaru, zobcovou flétnu, cimbál, akordeon, taneční a výtvarný obor, které budou prezentovány na závěrečné konferenci. Kurzy budou ukončeny testem a absolventi obdrží certifikáty o absolvování. Dalším výstupem budou prezenční listiny a fotografie, nakoupené zařízení, software, odborná literatura a faktury. Absolventi kurzů zpracují hodnotící zprávu. Výstupem závěrečné konference bude prezenční listina, program a fotografie.
V oblasti zvyšování kompetencí řídících pracovníků škol a školských zařízení v oblasti řízení a personální politiky bylo klíčovou aktivitou určenou pro ředitele a zástupce ředitele školy HO (kteří se zúčastnili studijní odborné stáže v Bratislavě v ZUŠ J. Albrechta) zmonitorovat prostředí v rámci studia práce a řízení hudební školy, jejíž vynikající výsledky jsou na Slovensku známy z různých nadstandardních aktivit. Výstupem byla zpráva ze služební cesty s popisem poznatků činnosti a řízení školy získaných během studijního pobytu včetně široké fotodokumentace.
Zapojení a motivace cílové skupiny:
Projekt podpořil
rozvoj odborných kompetencí pedagogických pracovníků.
Absolventi kurzů si rozšířili své kompetence, seznámili se s vybranými novými metodami a formami výuky na ZUŠ, získali představu o možnostech využití multimédií v uměleckém i jazykovém vzdělávání. Nabyli řadu dovedností při zavádění využití ICT do výuky uměleckých předmětů různých studijních zaměření. Tyto dovednosti měli možnost současně uplatnit ve druhém projektu z oblasti podpory 1.2 s názvem
„Vzdělávání hudebně nadaných žáků a žáků se speciálními potřebami vzdělávání v ZUŠ“
, v němž jsou na rozdíl od prvního projektu prioritní cílovou skupinou žáci.
Jsme přesvědčeni o tom, že díky rozvíjení kompetencí k vlastnímu vzdělávání absolvování kurzů v projektu přineslo učitelům lepší postavení na trhu práce.
Společná práce v projektu podnítila úsilí učitelů po dalším organizovaném vzdělávání
a umožnila jim častější setkávání se a vzájemné vyměňování zkušeností, které obohatilo jejich vlastní pedagogickou práci. Rozvoj kompetencí učitelů je zároveň v přímé vazbě na kurikulární reformu českého školství, na kterém má svůj významný podíl také základní umělecké vzdělávání.

Související dokumenty