Otevřená data z maturit zabraňují svévoli ministerstva i CERMATu

Vydáno:

Ještě pět let od prvního ročníku státní maturity neznala veřejnost výsledek ani jedné maturitní úlohy. Oldřich Botlík, který se nakonec o zveřejnění svou iniciativou Maturitní data – odtajněno přičinil, uvádí pádné argumenty, proč jsou podrobné maturitní statistiky užitečné pro veřejnost, žáky i učitele a jak se prostřednictvím jejich analýzy omezují svévolná rozhodování CERMATu.

Otevřená data z maturit zabraňují svévoli ministerstva i CERMATu
Jitka
Polanská
Rodiče vítáni.
Od roku 2015 usilujete o to, aby CERMAT, který má na starosti projekt státních maturit a přijímacích zkoušek na střední školy, poskytoval veřejnosti o výsledku těchto zkoušek detailní – takzvaná anonymizovaná – data. Na první pohled nemusí být zřejmé, proč je to důležité.
Význam analýzy podrobných dat dobře ilustruje následující příklad. Hodnocení maturitních slohů z češtiny a cizího jazyka se opět vrátí do škol, nyní je centrální. Od spuštění státní maturity v roce 2011 jsme už stěhování z centra do škol a zase nazpátek zažili. Naposledy CERMAT s ministerstvem argumentovaly, že hodnotitelé na školách v roce 2014 neoprávněně přidali aspoň bod asi osmi procentům maturantů a zachránili je tím před propadnutím. Neboli že školy svým žákům nadržují, a hodnocení tak není férové. Neuspěla jen asi dvě procenta žáků, což podle CERMATu neodpovídalo „fyziologické“ míře propadovosti.
 
Podařilo se mu přesvědčit zákonodárce a ti hodnocení znovu svěřili centru. Data ale říkají něco jiného. Za posledních šest ročníků je propadovost v rozsahu 1,39 % až 3,58 %. Mezi hodnocením na školách a v centru nen

Související dokumenty