Hravé úkoly aneb úkoly a hry

Vydáno:

Děti si rády hrají. Pro nás dospělé to znamená neustálé přemýšlení nad tím, čím děti zaujmout, jak je správně motivovat, jak účelně využít jejich volný čas. Cílem nabízených činností je rozvíjet získané schopnosti a dovednosti, dát dětem příležitost projevovat se po svém, přirozeně, dětsky, radostně a zároveň najít možnosti vhodného řešení nesnází, zvládnout vyřešit nejrůznější situace při řešení nabízených úkolů.

Hravé úkoly aneb úkoly a hry
Naděžda
Kalábová,
vychovatelka, Základní škola Prostějov,
Dr.
Horáka 24
V tomto článku objevíte soubor her, činností a úkolů, které lze nabídnout ve školní družině při zájmovém vzdělávání, při rekreačních činnostech či zajímavou formou obohatit činnosti na táboře, na škole v přírodě. Při realizaci všech činností, které si můžeme společně s dětmi vyzkoušet, klademe velký důraz na vlastní projev dítěte, při kterém dokáže uplatnit vlastní nápady a myšlenky.
Úkoly, které zde naleznete, jsou vyzkoušené v praxi a vycházejí z toho, co už děti dovedou. Jsou sestaveny se zaměřením na různé druhy činností. Při realizaci úkolů si děti procvičí zajímavým způsobem paměť, logické myšlení, schopnost pohotového vyjadřování, uplatní vlastní fantazii, zobrazovací a tvůrčí schopnosti, naučí se hledat vhodné řešení při jejich plnění.
Náměty zde uvedené se dají realizovat jednotlivě v průběhu celého školního roku, ale i jako celek, v rámci projektového týdne. Aktivity jsou vhodné pro děti 1.-4. ročníku. Na základě široké nabídky činností děti získají spoustu dovedností a vědomostí, ve vymezeném prostoru a čase si vyzkoušejí řešení zajímavých úkolů, rozvíjejících různé schopnosti a dovednosti, zažijí nejen spoustu legrace, ale i dobrodružství.
HRY S PÍSMENKY, SE SLOVY A VĚTAMI
Rozšiřování slovní zásoby, hra s písmenky
Cíl: rozvíjet myšlení, schopnosti pohotového a souvislého vyjadřování
Úkol: Vymysli různá slova, která začínají písmenkem, které si vylosuješ.
Úkol: nakresli veselé písmenko (fantazie, výtvarný projev)
Pomůcky: kreslicí potřeby
Časový rozsah: 25 minut
Děti si připraví kancelářský papír velikosti A4. Vyberou si jedno písmenko, které mají ve svém jméně. Jednu stranu papíru využijí k vymýšlení slov, druhou stranu k vytvoření obrázku. Pracují samostatně, vymýšlejí slova na písmenko abecedy, které si pomocí kartičky vylosují.
Hodnotíme počet vymyšlených slov, nápad a originalitu při vytváření obrázku. Děti si samy určí, který obrázek se jim líbí a který je nejvíce zaujal. Závěrem vyzdvihneme píli a snahu všech dětí. Hotové práce vystavíme ve třídě nebo na chodbě.
Příklad: Eliška si vybrala písmenko E, Terezka písmeno T.

Související dokumenty