Jaký je rozdíl mezi pojetím výtvarné výchovy ve smyslu rukodělných činností a pojetím tvořivé výtvarné výchovy? Tvořivá výtvarná výchova podporuje možnost sebevyjádření dítěte a jeho fantazii, a je tím pádem příležitostí v rámci soudobého pojetí výtvarné výchovy umožnit mateřské škole integrovat ostatní obory, a přispívat tak ke všeobecnému vzdělání.
Všeobecně vzdělávací potenciál výtvarných činností v mateřské škole
PhDr.
Věra
Uhl Skřivanová
Ph.D.
vedoucí katedry výtvarné výchovy a kultury Fakulty pedagogické ZČU v Plzni
Mgr.
Monika
Plíhalová
odborná asistentka na katedře výtvarné výchovy a kultury Fakulty pedagogické ZČU v Plzni
Výtvarné činnosti v mateřské škole jsou často zaměňovány za činnosti pracovní s cílem vytvořit výrobek s předem zadanými parametry. Vystřihnout konkrétní tvar, vybarvit ho zadanou barvou, přilepit předem připravené detaily. Místo podpory osobnosti dítěte, jeho kreativity, fantazie a možnosti sebevyjádření se stává cílem výtvarné výchovy především podpora rukodělných dovedností, poslušnosti, preciznosti a čistoty provedení. Soudobá výtvarná výchova přitom umožňuje dětem v souladu s cíli Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV, 2018) poznávat sebe sama, nabízí dětem možnost sebevyjádření, podporuje jejich fantazii a kreativitu, podporuje komunikaci dětí ve skupině.
Výtvarné činnosti v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání
Vzdělávací činnosti dle RVP PV (2018) jsou v mateřské škole založeny na prožitkovém a kooperativním učení hrou a přímých zážitcích dítěte, „které podporují dětskou zvídavost a potřebu objevovat, podněcují radost dítěte z učení, jeho zájem poznávat nové, získávat zkušenosti a ovládat další dovednosti. Ve vzdělávání je třeba využívat přirozený tok dětských myšlenek a spontánních nápadů a poskytovat dítěti dostatek prostoru pro spontánní aktivity a jeho vlastní plány. Učební aktivity probíhají především formou nezávazné dětské hry, kterou se dítě zabývá na základě svého zájmu a vlastní volby (s. 8)“.
Vzdělávací obsah je v RVP PV (2018) pojímán jako kompaktní, vnitřně propojený celek. Rozčleněn je do pěti vzdělávacích oblastí – biologické, psychologické, interpersonální, sociálně kulturní a environmentální: Dítě a jeho tělo; Dítě a jeho psychika; Dítě a ten druhý; Dítě a společnost; Dítě a svět.
Kde však nalezneme vzdělávací obsah výtvarné výchovy? Cíle jmenovaných úzce provázaných vzdělávacích oblastí nevedou ke zdokonalování izolovaných znalostí a dovedností, ale přispívají k celkovému rozvoji osobnosti dítěte. Vydělit z takto pojatého programu výtvarné činnosti (stejně jako činnosti pohybové, hudební, předmatematické aj.) by bylo vůči integrativnímu přístupu k předškolnímu vzdělávání protichůdné. Jednotlivé oblasti je třeba vnímat v interdisciplinárních vztazích. Proto je přiro