Svobodná hra

Vydáno:

„Ve hře dítě vždy překračuje svůj věk, překračuje své běžné chování. Ve hře se dítě chová, jako by samo sebe o hlavu přerostlo.“ Citát Lva Vygotského je úvodem knihy „Svobodná hra“, kterou na základě mnoha vlastních zkušeností napsali manželé Justina a Petr Danišovi. Kniha, kterou Justina doplňuje velmi zajímavými semináři na totožné téma, je erudovanou inspirací a zároveň jakýmsi mottem, že bychom na význam hry neměli zapomínat.

Svobodná hra
Mgr.
Miroslava
Strakatá
Vedla rozhovor, ředitelka MŠ Slunečnice Maršovice, lektorka DVPP.
Napsali jste velmi zajímavou a inspirativní knihu „Svobodná hra“. Přibližte čtenářům, co si mohou představit pod pojmem „svobodná hra“.
Petr:
Svobodná hra je spontánní a nestrukturovaná hra, kterou si řídí děti samy. Největší důraz bych dal právě na to, že si děti v maximální míře řídí hru samy a dospělí do ní nezasahují – nebo jen minimálně, aby hru podpořili nebo aby zajistili základní bezpečí. Jde v podstatě o to, co bývá v odborné literatuře označováno jako „volná hra“. Termín svobodná hra nám připadá lepší, výstižnější, bližší běžnému jazyku. Skutečně tady jde o svobodu dětí. Děti, kterým nedovolíme svobodně si hrát, nejsou svobodné. A také je pojmenování svobodná hra mnohem blíže anglickému „free play“, jak se tato hra označuje v cizojazyčné odborné literatuře.
Justina:
Krásně to ilustrují anglické pojmy – game – hra s pravidly a play – svobodné hraní.
Co bylo impulzem k napsání zmíněné knihy? Kde jste čerpali inspiraci?
Justina:
Inspirací pro nás byly naše děti. Ty nám ukázaly, jak velkou sílu, kreativitu, energii i rozvoj má svobodné hraní. Díky nim jsme začali objevovat, co vše hra dětem nabízí.
Petr:
V naší současné společnosti děti příliš kontrolujeme. My dospělí, rodiče a učitelé, děti velmi často řídíme, rozhodujeme za ně, určujeme, co mají dělat. Někdy je to pochopitelné a v pořádku. Ale zašlo to příliš daleko. A přestáváme si uvědomovat hluboký význam tak běžných činností, jako je svobodná hra, pro zdravý a všestranný rozvoj dětí. Pokud dětem bereme svobodu i v jejich hře, nemají se jak naučit stát se samostatně se rozhodujícími a zodpovědnými jedinci. To byl pro mě hlavní impulz. Inspiraci jsme vedle vlastní rodičovské zkušenosti hledali také v literatuře. Když jsem se ponořil do prozkoumávání významu hry z hlediska vývojové psy

Související dokumenty

Pracovní situace

Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Jak komunikovat s dětmi, které prožívají ztrátu blízké osoby (rodiče)
Povinné předškolní vzdělávání
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodika pro MŠ a ZŠ pro konání tzv. zvláštního zápisu
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Reforma financování - základní školy, mateřské školy
Reforma financování - vliv na rozpočet základní a mateřské školy
Školy a cestování žáků - varianty organizace akce
Povinnosti a možnosti zaměstnavatele za mimořádné situace
Zajištění BOZP při provozu na krizových školách
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Poradna: Úplata za předškolní vzdělávání v době uzavření MŠ
Rovný přístup k předškolnímu vzdělávání - Doporučení veřejné ochránkyně práv
Školní stravování „předškoláka“ – vymáhání úhrady a prominutí dluhu
Poskytování dietního stravování v MŠ
Mediální vzdělávání

Poradna

Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Akce v mateřské škole přes noc
Výuka Aj
Ochranné pomůcky učitelky MŠ při stravování
Školení hygienického minima
Dobrovolnická práce
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Ukončení pracovního poměru
Míra vzdělávací povinnosti
Zdravotní průkaz
Lesní školka
Provoz MŠ
Sloučení škol
Zápis do MŠ
Předpoklad odborné kvalifikace pro pedagogickou činnost
Přijímací řízení - předčasné podávání žádostí
Počet dětí ve třídě MŠ II