Nové otazníky předškolní výchovy

Vydáno:

Minulý rok byl příležitostí zhodnotit uplynulé třicetileté období a posoudit, jak úspěšné a reálné byly transformační cíle přechodu společnosti od totalitního systému k demokracii. Také mateřské školy vyjádřily své představy o budoucím vývoji a vytyčily si řadu smělých cílů. Je proto důležité zjistit, jak se jejich představy naplnily, které cíle se podařilo uskutečnit a zda některé nezodpovězené otázky ještě zbývají.

Nové otazníky předškolní výchovy
doc. PhDr.
Eva
Opravilová
CSc.
Programovým materiálem pro další směřování teorie i praxe předškolní výchovy se na počátku 90. let stala studie „Otazníky předškolní výchovy“, publikovaná v časopise Pedagogika. V ní byla naznačena proměna cílů a společenských východisek předškolní výchovy spolu s úkoly, které před mateřskou školou stojí. Vize mateřské školy budoucnosti směřovala k opuštění tradičního rámce školské instituce a blížila se spíše podobě rodinného domu.
Nové zaměření výchovných cílů bylo nazváno přechodem od učebně disciplinárního modelu k modelu osobnostně orientovanému. Z nového výchovného cíle se pak odvíjelo zásadní řešení vztahu k dítěti, rodině, počátečnímu vzdělávání i hře a učení. Přicházely alternativní vzdělávací systémy a pluralita, v práci pedagoga vystupovala do popředí samostatnost, spontánnost, tvořivost a princip individualizace.
Do té doby fungující učebně disciplinární model považoval za hlavní nástroj výchovného působení veřejnou výchovnou instituci, která zajišťovala plnění jednotného cíle, stanoveného jako norma. Dítě je objekt, který nutno podle této normy formovat, popřípadě i s určitým nátlakem. Ve vztahu mezi rodinou a institucí převážila autorita instituce, kterou rodina musí respektovat a přizpůsobovat se jí. Mezi mateřskou školou a povinnou základní školou vládl stav podřízenosti, prioritou vzdělávání je příprava na školu.
Převládající způsob komunikace s dětmi spočíval v manipulativním vedení, poučování a vnější regulaci chování. Hlavní úsilí pedagoga mělo směřovat k realizaci jednotné

Související dokumenty