Dítě nebo žák cizinec - symptomy mutismu a vývojové dysfázie nemusí znamenat vadu řeči

Vydáno:

Asi jen málokterý pedagog může dnes říct, že se ve své praxi nesetkal s dítětem nebo žákem s odlišným mateřským jazykem (OMJ). Tyto děti přicházejí do českých škol s různou úrovní českého jazyka a není nic překvapujícího na tom, že pedagogové často doporučují rodičům, aby dítě převzal do péče logoped. Cizinci také tvoří poměrně velkou část dětí a žáků vzdělávaných v logopedických školách a školkách. Patří však všechny tyto děti do péče logopedů? A jak poznat, které ano a které ne?

Dítě nebo žák cizinec – symptomy mutismu a vývojové dysfázie nemusí znamenat vadu řeči
Mgr.
Andrea
Schmalzová
vedoucí SPC pro děti a žáky s vadami řeči, Praha 8, krajský koordinátor logopedické péče pro hlavní město Praha
Je to logické. Dítě mluví velmi špatně nebo nemluví vůbec, pedagogové tak snadno identifikují u těchto dětí symptomy vývojové dysfázie či mutismu. Ve své poradenské praxi se s tím setkávám poměrně často. Obrací se na nás mateřské i základní školy, doporučují rodičům dětí a žáků s OMJ se k nám objednat, velmi často doporučují zařazení do logopedické školky nebo školy. Kapacity těchto školních zařízení však nemohou pojmout všechny děti s OMJ. Jak ale poznat, kdy dítě s OMJ patří do péče logopeda a kdy ne? To není vždy jednoduché i pro zkušené logopedy. Následující řádky jsou proto zaměřené spíše na základní orientaci v problematice.
Vývojová dysfázie nebo „jen“ důsledek bilingvismu?
Pro úp

Související dokumenty