"Jen ten, kdo přírodě rozumí, ji dokáže chránit"

Vydáno:

Základní škola Bratrství Čechů a Slováků se nachází v okrajové sídlištní zástavbě města Bystřice pod Hostýnem. Do provozu byla uvedena v roce 1959. V současné době ji navštěvuje 472 žáků, se kterými pracuje 36 pedagogických pracovníků.

„JEN TEN, KDO PŘÍRODĚ ROZUMÍ, JI DOKÁŽE CHRÁNIT“
Ing.
Jitka
Vašinová
 
koordinátorka EVVO, ZŠ Bratrství Čechů a Slováků v Bystřici pod Hostýnem
Škola se při výuce žáků zaměřuje na celou řadu oblastí:
na jazykovou přípravu (výuka cizích jazyků od 1. třídy, možnost výběru ze tří světových jazyků – Aj, Nj, Rj), na práci s výpočetní a komunikační technikou, na vytváření podmínek pro práci s talentovanými žáky od 1. ročníku a pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, dbá na osobnostní a sociální rozvoj žáků a na profilaci žáků prostřednictvím volitelných předmětů (výběr v úrovni rozšiřující a základní). Přesto jednou z priorit zůstává
environmentální výchova.
Environmentální výchova
(dále jen „EVVO“) je na naší škole realizována již od roku 2001. Ve školním vzdělávacím programu (dále jen „ŠVP“) je začleněna jako
průřezové téma do všech vzdělávacích oblastí.
Realizace EVVO se většinou děje formou
integrace do předmětů, popř. zpracováváním projektů a jejich následnou prezentací ve škole (vyučovací hodiny, volitelné předměty, žákovská ekologická konference).
Při výuce je využívána celá řada osvědčených metod:
projektové práce napříč vyučovacími předměty;
skupinové práce;
myšlenkové mapy;
brainstorming;
řízené diskuse;
pozorování;
pokus;
monitorování stavu jednotlivých složek životního prostředí;
besedy apod.
Jednotlivé aktivity související s realizací EVVO na naší škole není možno realizovat nahodile.
Na základě SWOT analýzy má naše škola stanoveny dlouhodobé cíle koncepce EVVO, které jsou projednány učitelským sborem a vedením školy a zapracovány do ŠVP při jeho aktualizaci (jedenkrát za 5 let). Na začátku školního roku je pak sestaven roční plán EVVO, který z těchto cílů vychází. Tento roční plán je pak pravidelně hodnocen a aktualizován koordinátorkou EVVO. Členové pedagogického sboru a vedení školyjsou s ním nejen seznámeni, ale podílí se také na jeho vzniku. Tento způsob realizace vyžaduje aktivní spolupráci vedení školy a koordinátorky EVVO, ale také zapojení většího počtu vyučujících na základě týmové spolupráce. Práci koordinátorky EVVO velmi pomohlo absolvování Specializačního studia koordinátorů EVVO.
Výuku EVVO se snažíme co nejvíce zpestřit. Pro žáky 1. stupně připravují jejich starší spolužáci každoročně pod vedením vyučujících
tematicky zaměřené jednohodinové programy ke Dni vody, Dni stromů, šetření energií a třídění odpadů.
Dobrou odezvu mají také výukové programy v ZOO Zlín, besedy s myslivci nebo sběr zelených kilometrů. Velmi dobré zkušenosti máme s výukou v terénu, zařazováním her s ekologickou tematikou, exkurzemi i s kvalitními výukovými programy.
Pro žáky 2. stupně má naše škola v každém ročníku zařazeno mezi povinně volitelné předměty ekologicko-biologické praktikum (dále jen „EBP“), a to v dotaci 1 hodina týdně. Snažíme se
pravidelně zařazovat výuku v terénu, ať je to využití blízkého okolí školy, nebo školní zahrady.
Žáci si na tento způsob práce musí zvyknout, ale pak ji sami vyžadují
– rádi poznávají věci, kterých si běžně nevšimnou. Výuka je doplněna řešením úkolů z Recyklohraní a témat Ekoškoly.
V každém ročníku se žáci EBP účastní jedné celodenní akce.
V 6. ročníku se jedná o návštěvu ornitologické stanice v Přerově (výukový program související s přikrmováním přezimujících ptáků), v 7. ročníku probíhá mapování toku Bystřičky (hydrogeologicko-biologická pozorování), v 8. a 9. ročníku se žáci vydávají po naučných stezkách v okolí Bystřice pod Hostýnem.
Žáci 8. a 9. ročníku se mohou každoročně zúčastnit celé řady exkurzí,
které výuku EVVO doplňují. Jedná se o návštěvu čističky odpadních vod v blízkém okolí školy, skládky komunálního odpadu, sběrného dvora a větrné elektrárny. Ze vzdálenějších míst mohou navštívit přečerpávací elektrárnu Dlouhé Stráně a výrobnu ručního papíru ve Velkých Losinách, jadernou elektrárnu v Dukovanech a přečerpávací elektrárnu v Dalešicích.
Velkým přínosem při ekologizaci provozu školy bylo zapojení do mezinárodního programu
Ekoškola
.Tento program koordinuje organizace FEE (Federation for Environmental Education), koordinátorem programu pro Českou republiku je s. Program probíhá pod záštitou Ministerstva životního prostředí a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Cílem projektu je propojení teoretické výuky environmentální výchovy s praktickými kroky vedoucími k ekologicky šetrnému provozu školy.
Jak jsme při plnění programu postupovali? Ve škole pracuje školní ekotým, který tvoří zástupci jednotlivých tříd a vybraní vyučující, ředitelka školy a za správní zaměstnance školník. Na schůzkách podávají žáci návrhy na různé aktivity, rozhodují o zapojení do projektů, učí se sestavovat plán činností a provádět jeho kontrolu. Jednotlivé úkoly, které jsou do plánu zahrnuty přímo, vychází z výsledků analýzy ekologického stavu školy.
Hlavním cílem při sestavování plánu je ekologizace provozu školy, zlepšení prostředí ve škole i v blízkém okolí. Úkoly jsou navrženy tak, aby za ně mohli zodpovídat především žáci. Monitorování a vyhodnocování výsledků dává programu Ekoškola důvěryhodnost. Klade důraz na průběžnou kontrolu, zda škola v programu postupuje směrem k vytčeným cílům a zda se plány naplňují.
Výsledky z plnění jednotlivých úkolů jsou vystavovány na nástěnce ve vestibulu školy, aby si je mohli prohlédnout všichni žáci.
Nedílnou součástí tohoto programu je také spolupráce s ostatními Ekoškolami, v našem případě se ZŠ Hulín.
První zkušenost s plněním programu nazvaného „Všeho s mírou“ jsme zpečetili získáním titulu EKOŠKOLA na období 2004–2005. V roce 2005–2006 jsme se přihlásili k plnění mezinárodního programu Ekoškola a jako první škola ve Zlínském kraji jsme získali
mezinárodní titul Ekoškola
(Eco–Schools) pro rok 2006–2008. Tento titul jsme poprvé obhájili v roce 2008, v roce 2010 jsme titul obhájili podruhé a máme právo jej používat také v období let 2010–2015.
K základním tématům zaměřeným na energii, vodu, odpady a prostředí školy jsme si vybrali další téma doprava.
Na tématech Ekoškoly nepracuje jen ekotým, ale snažíme se je zařazovat do výuky dalších vyučovacích předmětů, např. ekologicko-biologického praktika, přírodopisu, matematiky, fyziky, vlastivědy, pěstitelství apod.
V posledních letech se také snažíme co nejvíce
začlenit do vyučování školní zahradu, která je součástí rozsáhlého školního areálu. Naším cílem je využití školní zahrady ve výuce na 1. i 2. stupni školy, především v oblastech Člověk a svět práce, Člověk a jeho svět, v rámci průřezového tématu EVVO, Člověk a příroda, ve volitelných předmětech atd.
Filozofií řešení je skutečnost, že žák má své teoretické znalosti doplnit praktickými zkušenostmi. Proto je třeba klást ve výuce větší
důraz na názornost, úzký vztah člověka k přírodě
včetně ekologického přístupu k jejímu využívání. Na školní zahradě máme k dispozici celou řadu výukových prvků (např. část s ovocnými stromy, pařeniště, hřbitov odpadků apod.).
Na podzim roku 2009 se naše škola přihlásila do projektu ČSOP s názvem Živá zahrada, který si klade za cíl motivovat k úpravám zahrad tak, aby se na nich mohla zvýšit druhová rozmanitost živočichů a tím i upevnit přirozená rovnováha. Každým rokem se snažíme vytvořit na zahradě další místa, která by mohla být pro ně vhodným prostředím. Že se nám daří, zjišťujeme také při našich pravidelných pozorováních.
Již několik let se také zapojujeme do celorepublikového školního recyklačního programu s názvem
Recyklohraní.
Klade si za cíl
realizaci zpětného odběru baterií, akumulátorů a elektrozařízení
spojenou s osvětovou činností v problematice nakládání s odpady ve školských zařízeních v České republice. Umožňuje deklarovat školám jejich
ekologické myšlení
a zároveň podpoří vnímání potřeby správného nakládání s odpady u žáků škol. Školy zapojené do projektu získávají za sběr baterií a drobného elektrozařízení do připravených nádob body, za které si mohou následně vybrat zajímavé odměny.
Další body mohou školy získat za
účast v soutěžích
či splnění rozličných úkolů vztahujících se k problematice třídění a recyklace odpadů. Program probíhá pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, organizátory jsou Asekol (zpětný odběr elektrozařízení), Ecobat (zpětný odběr baterií), EKO-KOM (zpětný odběr a využití odpadů z obalů), EKOLAMP (zpětný odběr světelných zdrojů a svítidel).
K prezentaci environmentálních aktivit naší školy využíváme různých informačních zdrojů
– webových stránek školy, příspěvků do školního časopisu Click nebo do měsíčníku Zpravodaj Bystřice pod Hostýnem, školní žákovskou ekologickou konferenci, hlášení ve školním rozhlase, nástěnky nejen v budově školy, ale také v prostorách městského úřadu.
Několikrát jsme také oslovili širokou veřejnost,
zejména v souvislosti s plněním úkolů soutěže
Zlínská CO2 liga
, kterou pořádá Ekologický institut Veronica – Centrum Veronica Hostětín. Hlavním tématem soutěže je
ochrana klimatu
s cílem upozornit na vzrůstající problémy produkce CO2 způsobené člověkem a její nežádoucí dopady na životní prostředí. V letošním roce se nám podařilo obyvatele Bystřice pod Hostýnem zapojit do největší celosvětové akce na podporu ochrany životního prostředí s názvem
Hodina Země.
Žáci naší školy se také úspěšně zapojují do ekologicky zaměřených regionálních i celorepublikových soutěží, kromě již uvedené soutěže
Zlínská CO2 liga
(zúčastnili jsme se tří ročníků) se jedná o soutěž s názvem
Naše škola bez jedů
(pořádalo Sdružení Arnika, 2008/2009), výtvarné soutěže v rámci soutěže
Živá zahrada
(ČSOP), v rámci
Týdne pro Zemi 2010
(pořádalo Přírodovědné centrum TRNKA a CEV Žabka Uherské Hradiště), celosvětové soutěže dětské kresby B. P. (2010–2011), ekologické soutěže
Poznej a chraň
(pořádá ČSOP Ekocentrum Čtyřlístek), biologické olympiády, ekoolympiády apod.
Za dlouhodobé
kvalitní výsledky v EVVO
má naše škola právo používat následující označení:
Mezinárodní titul Ekoškola
(2006–2008, 2008–2010, 2010–2015), jsme pilotní základní školou Klubu ekologické výchovy (2005–2007), Školou udržitelného rozvoje 1. stupně (2005–2008, 2008–2011, 2012–2014).
Spolupracujeme s Městským úřadem v Bystřici pod Hostýnem, s ČSOP, nadací Veronica, sdružením Tereza, Klubem ekologické výchovy, Ecobalem, ekologickým sdružením Alcedo, Lískou, jsme členy sítě M.R.K.E.V. aj.
Jak je patrno z předchozího textu,
environmentální výchova na naší škole
je součástí všech vyučovacích předmětů. Jako velmi přínosné hodnotím to, že teoretické znalosti, které žáci získají, mohou prakticky využít při konkrétních činnostech v ekologizaci provozu školy i v běžném životě.
Při tak velkém množství akcí a široké nabídce je velmi důležité jednotlivé aktivity citlivě vybírat a sladit tak, aby nedošlo k jednostrannému zahlcení žáků i pedagogů.

Související dokumenty

Pracovní situace

Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Dohled v základním vzdělávání
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Adaptační koordinátor
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodika pro MŠ a ZŠ pro konání tzv. zvláštního zápisu
Mimořádné zápisy
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Reforma financování - základní školy, mateřské školy
Reforma financování - vliv na rozpočet základní a mateřské školy
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Mediální vzdělávání
Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky

Poradna

Přijetí cizince do základní školy
Výuka Aj
Odpolední vyučování 1. stupeň
Kariérový poradce na ZŠ
Škola v přírodě
Doprovod do školy
Pobyt žáka v zahraničí
Počet žáků ve třídě
Vozíčkář
Pobyt v zahraničí dítěte
Sloučení škol
Přímá ped. činnost
Odklad povinné školní docházky
Uvolnění z výuky
Ukončení předškolního vzdělávání
Přijímání ke vzdělávání
Odklad
Dovolená
Žák v zahraničí
Výkaz práce