Být příkladná FIE škola je veliký závazek odpovědnosti

Vydáno:

Od středy 3. října do pátku 5. října 2018 se v Praze konala mezinárodní konference organizace IACEP (International Association for Cognitive Education and Psychology). Mezi spolupořadateli bylo také ATC metod prof. Feuersteina, které mělo na starosti jeden ze dvou „českých dnů“ pro lokální účastníky. Přestože jeho zástupci připravili program naplněný zajímavými příspěvky ze všech oblastí vzdělávání, nešlo si nevšimnout pozoruhodné přednášky Mgr. Jiřího Sehnala, ředitele základní školy ve Svitavách. Škola před několika lety zařadila do výuky metodu Feuersteinova instrumentálního obohacování. Nejde ale jen o samotný program. Jeho ideje se odrážejí v celkové práci se žáky, v komunikaci s rodiči i ve formách spolupráce s ostatními odborníky a dalším vzdělávání učitelů školy. Pan ředitel umí o své škole, žácích i pedagogickém sboru vyprávět nadšeně, s humorem, ale i úctou. Dokáže posluchače strhnout, až máte za chvíli pocit, že byste se do školy hned chtěli zajet podívat a načerpat inspiraci.

Být příkladná FIE škola je veliký závazek odpovědnosti
PhDr.
Lenka
Krejčová
Ph.D.
katedra psychologie FF UK v Praze, DYS-centrum Praha, z. ú.
Co je metoda FIE?
Feuersteinovo instrumentální obohacování je ucelený program rozvoje kognitivních schopností. Jeho autor R. Feuerstein ho původně tvořil z potřeby podpory dětí, které čelily školním neúspěchům a v důsledku dramatických životních zkušeností se hůře adaptovaly na běžný život. Metoda je však použitelná pro děti, dospívající i dospělé, pro jedince se speciálními vzdělávacími potřebami i pro ty, u kterých průběžně rozvíjíme jejich potenciál. FIE ukazuje, jak můžeme o problémech přemýšlet, jak řešit složité úkoly, že existuje více cest, které nás dovedou k jednomu výsledku, že chyba znamená zdroj informací, nikoli tragédii, podporuje procesy plánování, sebekontroly i kontroly, napomáhá vnímat svět, informace i učení ve vzájemných souvislostech. Školákům umožňuje nalézt způsoby, jak se učit. FIE je použitelné v různorodých prostředích. U dětí a dospívajících jednoznačně probouzí radost z poznávání a učení. Klíčovými východisky metody jsou teorie zkušenosti zprostředkovaného učení a teorie strukturální kognitivní modifikovatelnosti.
V listopadovém čísle časopisu vyšel článek, v němž ředitel jedné ZŠ ve Vlašimi zmiňuje, že zavedli do výuky program Feuersteinova instrumentálního obohacování (FIE) poté, co se byli podívat u vás ve škole. Co tam viděli? Co je zaujalo?
Viděli naše žáky. Viděli naše lektory. Možná mohli vidět naše odhodlání, že i neprošlapanou cestou se dá dojít k zajímavým výsledkům. Určitě viděli, jak jsme nastavovali využití metody Feuersteinova instrumentálního obohacování, a viděli, kam jsme za tu dobu došli a jaké efekty vnímáme. Na druhou stranu zároveň věděli, že chtějí metodu FIE využít, a u nás si prohlédli jednu z variant, jak by to asi mohlo fungovat.
V jakých různých podobách využíváte metodu FIE ve škole?
Využíváme ji ve škole i mimo školu. Metodu Feuersteinova instrumentálního obohacování zařazujeme od roku 2014. Jako jedni z prvních v naší zemi jsme ji zavedli jako samostatný vyučovací předmět, který realizujeme mezi 4. a 8. třídou (tedy pět po sobě jdoucích let). Kromě toho nabízíme FIE Basic jako podporu pro žáky v 1. až 3. třídě či jako volnočasovou aktivitu pro děti z mateřských škol. FIE využíváme i ve prospěch veřejnosti – realizujeme kurzy pro dospělé, pro bývalé žáky anebo jako individuální podporu konkrétním zájemcům.
Při škole funguje centrum kolegiální podpory, které se zaměřuje na podporu FIE lektorů ve městě a v regionu. Zároveň skrze Centrum sdílíme své zkušenosti a pomáháme šířit dobré jméno metod prof. Feuersteina.
Kdy a proč jste se rozhodli FIE do výuky implementovat?
V prvním roce, kdy jsme měli jen dvě lektorky, jsme vytvořili nepovinný předmět pro žáky deváté třídy. Byly to třídy divoké, doufám, že tím nikoho neurazím, když to takto veřejně napíšu. Avšak již po půl roce se stalo, že atmosféra ve třídách se začala výrazně měnit.
Žáci si např. přestali skákat do řeči. Poslouchali se. Přišlo nám, že více přemýšlejí, než něco řeknou. To nás posílilo. A tak jsme začali řešit otázku, zda FIE používat pro žáky dobrovolně, nebo povinně a zda jen pro ty, kteří mají speciální vzdělávací potřeby či jsou nadaní, anebo pro všechny. Jak nám řešení vyšlo, je naznačeno v odpovědi na předchozí otázku.
Dokázal byste popsat, v čem tento způsob práce ve škole žáky obohacuje? V čem jsou jiní než žáci škol, v nichž FIE nemají?
Základní fokus rozvoje míří na měkké dovednosti. Kromě komunikace, kooperace a třeba práce s chybou se snažíme žáky vychovávat k otevřenosti, respektu, flexibilitě a schopnostem se učit a kriticky přemýšlet. Metoda FIE nám v tomto úsilí významně pomáhá.
Organizace ATC metod prof. Feuersteina vás charakterizuje jako „FIE školu“. Co přesně to znamená?
Znamená to, že naši lektoři mají možnost pravidelné supervize. Znamená to, že FIE je hodně prorostlé do filozofie školy, vždyť aktuálně využívá dovedností z tréninků FIE Standard nebo FIE Basic 15 lektorů z řad našeho pedagogického sboru. Pro mne osobně to znamená velký závazek odpovědnosti, abychom jako „ta příkladná FIE škola“ dokázali fungovat a ve fungování vytrvali.
Jaké jsou ohlasy pedagogického sboru na tento způsob práce?
Když jsme pilotně „testovali“ využití metody FIE na deváťácích, tak to byli právě kolegové, kdo pojmenovával změny, které se v kolektivech obou tříd tehdejšího devátého ročníku děly. Právě jejich vnímání pozitivní změny mělo velký vliv na naši odvahu, se kterou jsme vytvářeli nové nastavení vyučovacích předmětů. Dnes berou FIE jako něco, kvůli čemu občas přijedou návštěvy z míst, kde FIE dělají nebo chtějí dělat, a taky něco, díky čemu se ve třídách lépe vzdělává.
Jak reagují rodiče? Někdy je obtížné snadno a rychle vysvětlit, v čem program FIE spočívá. Jak se vám podařilo zprostředkovat rodičům, v čem bude taková práce jejich dětem ku prospěchu?
Troufnu si říct, že je nemožné snadno a rychle vysvětlit rodičům, v čem FIE spočívá. Šli jsme cestou velkého množství ukázkových hodin. A to jak pro rodiče či prarodiče, tak pro pedagogickou veřejnost. Vlastně pro všechny, koho by se někdo mohl ptát, o čem ta metoda s nezapamatovatelným názvem je. Každý, kdo byl ochotný na takové devadesátiminutové lekci být, si mohl vyzkoušet zažít principy, podle kterých se pracuje. A proto máme rodiče na své straně. Mimochodem, jedním z druhů reakcí byl dotaz, zda plánujeme takové lekce i pro dospělé. Na tento popud již druhý rok lekce pro veřejnost fungují.
Vaše škola samozřejmě nabízí více než jen FIE. Nicméně jsem přesvědčená, že Feuersteinovy myšlenky o možnostech rozvoje dětí a dospívajících, o podpoře jejich přemýšlení ani principy teorie zkušenosti zprostředkovaného učení nelze oddělit od každodenního edukačního procesu. Co dalšího vaše škola realizuje a je to nějak spjato s těmito ideami?
Doufám, že to nebude znít falešně skromně, ale realizujeme hlavně vzdělávání podle pedagogické intuice každého z našich kantorů. Ano, pomáhají nám v tom metody či přístupy jako Global Storylines, Les ve škole, Kritické myšlení aj., ale základ tvoří tým lidí, které na škole mám a jemuž mám tu čest dělat ředitele.
Co byste vzkázal ředitelům jiných škol, abyste je inspiroval k zamyšlení, zda by stálo za to FIE do výuky také zařadit?
Díky jednomu projektu funguje v každém kraji Centrum kolegiální podpory metod profesora Feuersteina. Vzkázal bych jim, ať se tam zajedou podívat na vlastní oči. Domnívám se, že pak dostanou odpovědi na otázky, které si ještě ani nepoložili.