Ve svém článku se chci věnovat především vztahu obce a kraje jako veřejnoprávních zřizovatelů ke školám a školským zařízením, které v rámci peče o všestranný rozvoj svého území a péče o potřeby svých občanů zřizují. Za léta své praxe jsem byla konfrontována s celou řadou problémů, které narušily vzájemný vztah ředitele a zřizovatele a vedly i k vyhroceným konfliktům končícím soudními spory. A zbytečně. Možná by k nim vůbec nedošlo, kdyby si obě strany byly důsledně vědomy svých kompetencí. Proto si dovolím udělat takový malý exkurz napříč školským zákonem1), zákonem o obcích2), zákonem o krajích3)a zákonem o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů4). Chci tak vytvořit zejména pro ředitele škol a školských zařízení výčet všech zákonných povinností, které mají ke svému zřizovateli. Podle mých zkušeností se totiž často neoprávněně cítí být dotčeni "vměšováním zřizovatele do záležitostí školy". Zvýšený zájem zřizovatele o jejich činnost překvapivě chápou jako šikanu. Případně je podněty ke zlepšení činnosti školy urážejí svou laickostí. Takovými postoji hned na začátku ředitel ničí možnost vytvoření partnerského vztahu vybudovaného na vzájemném respektu.
I----------------------------------------------------------------------------I
I § 14 školského zákona - vzdělávání příslušníků národnostních menšin I
I----------------------------------------------------------------------------I
I----------------------------------------------------------------------------I
I § 16a školského zákona - společné vzdělávání I
I----------------------------------------------------------------------------I