Zjištění České školní inspekce v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví

Vydáno:

Součástí hodnoticích a kontrolních aktivit České školní inspekce je také problematika bezpečnosti a ochrany zdraví (dále i „BOZ“) ve školách a školských zařízeních (dále jen „školy“) zapsaných do školského rejstříku, včetně souvisejících aspektů výchovy ke zdraví. Zajišťování bezpečného prostředí a bezpečné výuky je nedílnou součástí vzdělávacích programů a jejich naplňování na všech stupních vzdělávání.

Zjištění České školní inspekce v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví
PhDr.
Ondřej
Andrys,
MAE,
náměstek ústředního školního inspektora
Zjišťování a hodnocení bezpečného prostředí ve školách a výchovy ke zdraví je uskutečňováno komplexně, pojetí a obsah hodnoticích postupů vycházejí především z příslušných ustanovení školského zákona, z rozpracování příslušných témat v rámcových vzdělávacích programech a z cílů a úkolů programu Zdraví 21, zaměřených na danou oblast. Česká školní inspekce využívá při této činnosti vhodné metody multikriteriálního hodnocení škol pomocí soustavy konzistentních ukazatelů, které propojují vzdělávací, sociální i ekonomické aspekty.
Kontrola a hodnocení prováděné Českou školní inspekcí jsou jedním z nástrojů státu k zajištění celospolečenských zájmů a dodržování povinností vyplývajících z obecně závazných právních předpisů. Cílem je zjišťovat, zda školy dodržují právní předpisy, zda analyzují výsledky kontrol a přijímají opatření k odstranění nedostatků zjištěných ve sledovaných oblastech, včetně opatření vedoucích k odstranění, zmírnění nebo předcházení rizik, a zda jsou přijatá opatření adekvátně plněna.
Předmětem kontroly je zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb, poskytování nezbytných informací dětem, žákům a studentům k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví a kontrola vedení evidence úrazů dětí, žáků a studentů, včetně vyhotovení a zaslání záznamu o úrazu stanoveným orgánům a institucím.
ŠKOLNÍ ROK 2013/2014
Zajištění podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví žáků zjišťovala ČŠI ve školním roce 2013/2014 ve 243 subjektech ve všech krajích České republiky.
Bylo sledováno, jak školy přihlížejí k základním fyziologickým potřebám žáků, jak předcházejí rizikovým projevům chování, jak informují žáky v oblasti BOZ a jak zahrnují podmínky BOZ při vzdělávacích činnostech do základních dokumentů.
Téměř všechny navštívené subjekty měly problematiku BOZ zahrnutou ve svém školním nebo vnitřním řádu a aktualizace těchto dokumentů byla prováděna pravidelně.
ŠKOLNÍ ROK 2014/2015 (ZÁŘÍ-PROSINEC 2014)
Od školního roku 2014/2015 se zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví zjišťuje při komplexní inspekční činnosti, proto došlo v porovnání s rokem 2013/2014 ke zvýšení počtu škol, ve kterých se tato problematika kontroluje. Od září do prosince 2014 zjišťovala ČŠI zajištění podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví ve 239 mateřských školách, 234 základních školách a 82 středních školách. Převážná většina kontrolovaných škol splňovala požadavky na bezpečnost. Dílčí nedostatky byly zjištěny pouze v malém podílu škol.
ČŠI hodnotila při inspekční činnosti na místě také získávání praktických návyků v oblasti ochrany zdraví a životů.
Praktické dovednosti v chování v rizikových situacích v dopravě byly vytvářeny ve většině navštívených základních škol. Ve středních školách k tomu docházelo spíše okrajově. Předcházení situacím ohrožujícím zdraví je rozvíjeno rovněž ve většině základních, ale i středních škol, stejně jako vytváření dovedností, jak se zachovat v případě ohrožení zdraví. Podíl středních škol, které vytvářejí praktické dovednosti v této oblasti, byl však mírně nižší než v základních školách.
Tematická inspekce v návaznosti na tragédii ve Žďáru nad Sázavou
V říjnu a listopadu 2014 zjišťovala Česká školní inspekce na základě úkolu předsedy vlády České republiky stav bezpečnosti ve školách a školských zařízeních. Tematická inspekční činnost byla opět zaměřena na bezpečnost dětí, žáků a studentů při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb. Úkolem tematické inspekční činnosti bylo také zjistit, jaké podmínky mají školy pro zajištění bezpečnosti.
Během sledovaného období navštívila Česká školní inspekce celkem 5 477 subjektů, což je 56,4 % škol a školských zařízení zapsaných do rejstříku. Bylo zjišťováno, jak jsou školy technicky a personálně zabezpečeny proti vniknutí a pohybu cizích osob v prostorách školy. Tato zabezpečení byla sledována jak ráno při vstupu do školy, tak v průběhu výuky během dne.
V naprosté většině mateřských, základních a středních škol byla pro zabezpečení proti vniknutí a pohybu cizích osob zajištěna jak technická (zamčené dveře, kamerové systémy), tak personální opatření (pedagogický a nepedagogický dohled při vstupu do školy i v průběhu dne).
S ohledem na skutečnost, že v době šetření neexistoval jednotný právní předpis, který by na jednom místě shrnoval základní a konkrétní požadavky na zajištění bezpečnosti dětí, žáků a studentů ve školách, doporučila Česká školní inspekce nastavit minimální standard bezpečnosti, a to jak v oblasti prostorové a organizačně-technické, tak v oblasti personální. Tento minimální standard bezpečnosti byl vydán MŠMT v únoru 2015. Současně byl také vyhlášen související dotační program Podpora zabezpečení škol a školských zařízení.
Minimální prostorové, materiální a technické vymezení je definováno především právními předpisy stavebně-technickými a hygienickými, další úpravy nad rámec těchto předpisů by měly zahrnovat zejména oblast organizačně-technického zajištění bezpečnosti po celou dobu průběhu výchovně-vzdělávacího procesu a oblast kontinuálního dohledu nad dětmi, žáky a studenty ve školách a školských zařízeních.
DOPORUČENÍ ČESKÉ ŠKOLNÍ INSPEKCE
V kontextu zjištění z tematické inspekční činnosti Česká školní inspekce doporučila vedení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy finančně podpořit školy pro posílení personálního dohledu a případně pro možnost inovací technických prvků zabezpečení, připravit vzdělávací programy pro pedagogické pracovníky zaměřené na analýzu rizik v oblasti bezpečnosti při realizaci výchovně-vzdělávacího procesu a na přijímání účinných opatření a ustanovit mezirezortní pracovní skupinu složenou ze zástupců Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, České školní inspekce, Ministerstva vnitra, integrovaného záchranného systému, zřizovatelů škol a případně dalších subjektů s cílem připravit podrobnější strategii bezpečnosti a ochrany zdraví účastníků vzdělávání.