Zajímavé názory zajímavých lidí

Vydáno:

Pročetli jste se až k závěrečné části letního vydání Řízení školy, a než se ponoříte do představ námi oslovených dam, zkuste si sami říct, co se vám vybaví, když se řekne: kariéra, podpora, autorita, zkušenost a léto... A teď se můžete podívat, jak moc se vaše představa shoduje s představou vrchní státní zástupkyně, advokátky, europoslankyně, poslankyně a bývalé ministryně, ředitelky NIDV, EDUin či SKAV. Všechny oslovené jsou ženy, a to ženy ambiciózní, se zajímavou kariérou. Ne všechny se pohybují ve světě vzdělávání, ale všechny jsou to ženy vzdělané. Záměr oslovit tentokrát pouze dámy se zrodil stejně jako téma letošního letního speciálu hned po vydání loňského, v pořadí prvního letního Řízení školy. Tehdy se jako kouzlo nechtěného stalo, že v části "Co si představíte, když se řekne..." odpovídali samí muži. Proto na následujících stránkách najdete zajímavou společnost výrazných žen v abecedním řazení. S některými se na stránkách našich časopisů setkáváte pravidelně, s některými občas a některé k nám zavítaly výjimečně. Doufám, že pro vás bude i prázdninové setkání s nimi milé. Stejně tak doufám, že vás celé letní vydání Řízení školy už podruhé nenudilo, potěšilo a snad i inspirovalo.

ZAJÍMAVÉ NÁZORY ZAJÍMAVÝCH LIDÍ
Naďa
Eretová
šéfredaktorka Řízení škol
JUDr. Lenka Bradáčová, Ph.D.,
vrchní státní zástupkyně v Praze, lektorka v oboru trestní právo na Justiční akademii, držitelka ocenění Právník roku za rok 2016
Kariéra
Povinnosti, odpovědnost, pevná vůle, možnost měnit věci kolem, vlastní uspokojení a závazek zůstat slušným člověkem, když si sáhnete na vrchol. Štěstím je, když si na jejím konci řeknete, vybral jsem si správně a stálo to za to. A do té doby povinnosti, odpovědnost pevná vůle...
Podpora
Vydržte, zůstaňte, děláte správné věci, díky za odvahu, za vaši práci. Projevy lidí kolem, známých či neznámých, kteří mně a mým kolegům pomáhají, abychom nepropadli skepsi z toho, že občas bojujeme s větrnými mlýny.
Autorita
Mám problém s těmi, jimž chybějí vlastnosti pro autoritu tolik potřebné, jako je statečnost, rozhodnost, charisma či mravnost a kteří opírají své kroky pouze o autoritu formální. Každé společenství potřebuje přirozené autority, a pokud jsou to současně ti, kdož jsou nadáni i autoritou úřadu, tak potom je to ideál. Moje paní učitelka z prvního stupně základní školy.
Zkušenost
Mladým se říká, že ji nemají, a starším někdy škodí v odvážných rozhodnutích.
Léto
Prázdniny, babička s dědou, kamarádi a vesnická dobrodružství. A taky dny plné slunce, zkrátka nejkrásnější čas nejen dětství.
Mgr. Jana HRUBÁ,
bývalá učitelka a šéfredaktorka časopisu Učitelské listy, dnes šéfredaktorka stejnojmenného webu a členka učitelských asociací; v rámci předávání cen Eduína 2015 byla uvedena do Auly slávy za svůj dlouhodobý a systematický přínos vzdělávání
Kariéra
Kariéra ve školství nemá mnoho stupínků. Není také pro každého učitele - ne každý se chce stát ředitelem, případně inspektorem (a ne každý umí pracovat s dospělými). Manažerská funkce obnáší docela něco jiného než učit děti. V poslední době je kvůli přebujelé byrokracii spíše za trest. Jinou linií kariéry učitele je předávání zkušeností kolegům učitelům (ve vlastní škole, na úrovni okolních škol, krajské či republikové), tedy činnost lektorská. Té by se měli věnovat nejlepší z nejlepších, aby se dobré učení rozšiřovalo a kvetlo. Učení dospělých má ale opět jiné nároky než učení dětí. Nesmíme zapomenout ani na kariéru akademickou. I ta potřebuje podporu, aby budoucí učitele mohlo učit co nejvíce lidí, kteří sami prošli pedagogickou praxí. Předpoklady pro všechny linie kariéry jsou určité charisma, umění jednat s lidmi a především chuť a vůle stále se učit.
Podpora
Všechny jmenované skupiny si zaslouží podporu - bez ní se ve školství neobejdeme. Podporu ale potřebuje každý učitel, začínající i zkušenější. Potřebuje inspiraci, vytvoření podmínek, aby se mohl sám učit a zlepšovat, aby se pod jeho vedením rozvíjeli žáci a studenti. Patří do ní důstojný plat, dobré vybavení, pomoc kolegů, čas na vzájemné učení, zájem nadřízených, dobrá organizace práce, umožnění dalšího vzdělávání, ocenění toho, že na sobě učitel pracuje. Takové podmínky by pedagogům na všech stupních škol měl vytvářet stát dostatečnými investicemi do školství - kvalitní učitelé jsou prokazatelně nejdůležitějším činitelem v rozvoji osobnosti žáků.
Autorita
Autorita učitele či ředitele může vyplývat buď z funkce, nebo z vlastností a profesních kvalit osobnosti. Vyvozovat svou autoritu pouze z funkce je pro obě skupiny velmi nespolehlivé. Vždy je třeba zkoumat především sebe a pracovat na sobě. Děti i podřízení to neomylně poznají.
Zkušenosti
Zkušenosti sbíráme po celý život a nikdy jich není dost. Mají tu nepříjemnou vlastnost, že stárnou s námi. Je potřeba jejich zásobu obnovovat v kontaktu s novými skutečnostmi a myšlenkami mladých lidí. Tak nezkysnou.
Léto
Léto je v učitelské profesi zaslouženou dobou regenerace, obnovování sil a získávání nových zážitků. Měl by to být čas na rodinu, na přátele, na přírodu, na cestování, na knihy, na tichou chvíli k zamyšlení - na všechno, co ve školním roce nestíháme. Pak zase budeme moci ze sebe rozdávat.
Martina Kaděrová, MBA,
výkonná ředitelka EDUin, koučka, spoluzakladatelka vzdělávací neziskové organizace Via Cordata
Kariéra
Hledání sebe sama, honění se za chimérou, nevyhnutelná zkušenost ambiciózních jedinců s cílem potvrdit si vlastní sebehodnotu a své místo ve společnosti, pocit důležitosti, který nám ale nepřináší zdravý pocit sebeúcty, nutný ke spokojenému a naplněnému životu, únik ze skutečného života.
Podpora
Možnost spolehnout se, vědomí sounáležitosti, toho že nejsem na věci sama, ochota dát něco ze sebe tomu druhému, schopnost říct si o pomoc, schopnost nabídnout pomocnou ruku druhým.
Autorita
Vynucená: rodič, učitel, lékař, úředník; stísněnost, nesvoboda, tlak, podřízenost. Ve zralé formě: uznání, obdiv, respekt, ochota následovat.
Zkušenosti
Život - v celé jeho kráse, šíři, hloubce, radosti i bolesti.
Léto
Slunce, moře/voda, písek, uvolnění, zpomalení, čas na sebe, brzké ranní sezení v zahradě, knihy, radost, cestování, čas s dětmi/rodinou/přáteli.
JUDr. Daniela KOVÁŘOVÁ,
česká právnička, spisovatelka, advokátka se specializací na rodinnou problematiku a politička, bývalá ředitelka Justiční akademie a ministryně spravedlnosti České republiky; od ledna 2018 je prezidentkou Unie rodinných advokátů
Kariéra
Cílevědomost, sebeovládání, pracovitost. V jistém období svého života jsem ji potřebovala a dělala jsem vše pro to, abych dosáhla úspěchu. Byla to výborná zkušenost, ale dnes vím, že důležitější jsou pro mě vztahy, rodina a vlastní duše.
Podpora
Záchranná síť i zpětná vazba, pro mě nezbytná po celý život - nejprve ze strany rodičů, pak přátel, sestry, kamarádů, později manžela a dnes dětí, kolegů a spolupracovníků. Bez ní se nemůže nic podařit. Egoističtí solitéři v dnešní době nemají šanci.
Autorita
Síla, rozvaha a moudrost, které udávají směr a jež je možno následovat. Bohužel věci minulosti, které se patrně hned tak nevrátí. Autority jsme rozbili a kousky zahodili, jejich místa dnes zabírají VIP hvězdy, sportovci a herci. Viditelně nám všem chybí.
Zkušenosti
Nepřenositelné, nesdělitelné. Nelze je získat jinak než mnohaletou prací a pokorou. Je v tom jistá spravedlnost světa, že i dnes mají význam, navzdory vědě, technice a rychlosti změn. Vedou mě ke zklidnění a ke smířlivost. Děkuji za ně.
Léto
Vedro. Slunko. Dovolená. Spáleniny na kůži a vyschlá země. Nic z toho nevyhledávám. Mnohem víc mi vyhovuje bar s klimatizací a rychlým připojením. Anebo jaro, protože jsem světloplachý workoholik s italskými předky a moje kůže ihned zčervená. V naší rodině byla vrcholem elegance naopak pokožka neopálená.
Mgr. et Mgr. Helena PLITZOVÁ,
v současné době ředitelka NIDV, dříve ředitelka Pedagogického centra v Karlových Varech a učitelka na ZŠ; řadu let se věnuje podpoře a rozvoji mladých pěveckých talentů (je ředitelkou soutěže Karlovarský hlas), ráda si zahraje na saxofon a jejím největší radostí jsou vnoučátka (dvojčátka)
Kariéra
Pro mne osobně se pojem kariéra pojí s kariérním systémem učitelů, který přímo souvisí s principy profesního rozvoje učitelů. Jde o pravidla, která by jasně stanovila podmínky, za nichž by učitelé mohli postupovat ve své profesní dráze. O kariérním systému se v naší zemi hovoří již několik let, bohužel bez úspěchu při realizaci. Jsem přesvědčena o tom, že nepřijetím kariérního systému v českém školství se udělal krok zpět.
Podpora
V oboru, ve kterém působím, jde především o profesní podporu, resp. podporu profesního rozvoje pedagogických pracovníků, které se věnuji více než 20 let. V systému dalšího profesního rozvoje učitelů došlo v průběhu let k posunu v chápání toho, co vlastně profesní podpora obnáší. Učitelé dnes již vědí, že to neznamená absolvovat co největší počet seminářů, ale neustále zlepšovat kvalitu svých profesních kompetencí. Podpora učitelů z tohoto pohledu vychází daleko více z jejich vlastních aktivit, vzájemného sdílení či výměny praktických zkušeností a odborných dovedností. Nejefektivnější jsou tyto činnosti ve vlastní škole, např. náslechy, kolegiální konzultace a podpora ze strany zkušenějších kolegů či vedení školy (škola jako tvůrčí pedagogická dílna, místo, kde se učí žáci i učitelé). Každý učitel na světě potřebuje kvalitní profesní podporu, aby mohl rozvíjet svou vlastní praxi a úspěch svých žáků. K tomu bych chtěla dále přispívat.
Autorita
V práci s lidmi má autorita zásadní význam. V práci učitele a ředitele obzvlášť - autorita je nezbytným předpokladem pro to, aby mohl vůbec učit. Pravděpodobně neexistuje recept, jak si vytvářet či budovat autoritu, protože vždy závisí na osobnosti každého člověka. Na tom, jak se chováme k druhým, jak jednáme, na našich morálních zásadách a postojích. Od dětství si každý neseme své životní vzory v podobě lidí či osobností, které jsme vnímali či vnímáme jako autoritu, kterých si vážíme a respektujeme je. Znám jich mnoho. Sama se snažím být dobrým autorem svého života, pak mohu být autoritou pro další lidi kolem sebe.
Zkušenosti
Kdosi řekl: "Firma či organizace bez mládí je tragédie. Firma bez stáří je komedie." Životní i profesní zkušenosti jsou nepostradatelným kořením i motorem všeho, co děláme. Odráží se v nich náš vlastní proces osobního zrání. Jsou jádrem moudrosti, ke které dospíváme, schopnosti se rozhodovat, hledat konstruktivní řešení a tvořit, ale také schopnosti přijímat kompromisy.
Léto
Období, které spojujeme s prázdninami, vzpomínkami na dětství a bezstarostné mládí. Pro učitele je to období zaslouženého odpočinku po ukončení školního roku, časový mezník v jejich celoroční práci (reflexe vykonaného, načerpání sil pro nový start). Teplo, sluníčko, cestování, uvolnění a relaxace, obvykle čas na sebe i blízké. Osobně mám léto velmi ráda - jako optimistické pokračování jara.
Mgr. Silvie PÝCHOVÁ,
spoluzakladatelka Centra kompetencí, koordinátorka iniciativy Úspěch pro každého žáka a výkonná ředitelka SKAV, z. s.
Kariéra
Kariéra je pro mě cesta životem, neustálý růst a učení. Umožňuje využití nových zkušeností a sebeuplatnění, to, jakou stopu po sobě zanechám (a to nejen v práci). Mluvím o takovém pojetí kariéry, které se v zahraničí začalo uplatňovat zejména od 90. let minulého století a dívá se na člověka v jeho celistvosti a celoživotní perspektivě. S takovým pojetím kariéry také pracuji jako kariérová poradkyně, ale přistupuji tak i ke svému životu.
Podpora
Podporu od ostatních v životě potřebuji, bez ní bych spoustu věcí nemohla dělat. A jsem připravená ji i dalším lidem poskytovat, ať v jejich práci, nebo osobním životě. Podpora je součástí mého působení v různém kontextu a souvisí s ní velká míra otevřenosti, aktivního naslouchání a vzájemnosti.
Autorita
S autoritami jsem měla v životě vždycky trochu problém, zejména s těmi formálními. Asi to souvisí s tím, že jsem dítě revoluce (bylo mi 14 let), a tak jsem měla tendenci si celý život vytvářet spíše autonomní morálku a vlastní názory. Přirozená autorita pro mě znamená respekt a úctu k lidem, k tomu, jak přispívají společnosti (bez ohledu na to, z jaké pozice).
Zkušenosti
Zkušenosti čerpám celý život skrze různé situace v osobním, rodinném, pracovním i občanském životě. Snažím se je zvědomovat, uplatňovat je ve svém dalším působení a nabízet je ostatním. Čím pestřejší škála zkušeností, tím podle mě lepší výbava pro fungování v současné společnosti. Důležité ale je umět si být vědom svých zkušeností a využít je v životě.
Léto
Narodila jsem se v srpnu, takže léto je pro mě zdroj životní energie. Mám radost z toho, jak svítí slunce, že v práci zavládne během léta trochu pomalejší tempo, a tak je více času na reflexi toho, co člověk během celého roku vstřebal, a taky na rodinu a společné zážitky. Užívám si, když můžu většinu času trávit venku.
Ing. Michaela Šojdrová,
Současná česká europoslankyně, dříve místopředsedkyně výboru pro vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu Poslanecké sněmovny ČR, pracovnice ČŠI a Centra pro výzkum a inovace ve vzdělávání při OECD
Kariéra
Mít dobrou kariéru je synonymum úspěchu. I já jsem se rozhodovala mezi kariérou a rolí matky a nakonec, s pomocí manžela, jsem zvládla obojí. :) Slovo kariéra mám spojené učiteli a se zavedením kariérního řádu ve školství. Píše se rok 2018 a kariérní řád školství stále chybí, a tak učitel nemá jinou perspektivu než se stát ředitelem nebo inspektorem. Kariérní řád měl sloužit jako nástroj pro lepší finanční ohodnocení, pro motivaci učitelů a zvýšení jejich společenské prestiže.
Podpora
Podpora je důležitá v rodině i ve společnosti. Když chci něco prosadit, potřebuji podporu kolegů, nyní tedy poslanců a poslankyň Evropského parlamentu.
Autorita
Autorita je schopnost člověka ovlivňovat druhé tak, aby mu naslouchali, aby ho následovali. Je rozdíl mezi autoritou z úcty, kterou měl Václav Havel a dnes ji má třeba papež František, a autoritou vyplývající ze strachu, jakou měl Stalin nebo současný turecký prezident Erdogan.
Zkušenosti
Věkem patřím mezi zkušené, a nelituji. :) Zkušenosti jsou pro mne východiskem k mé práci, ovlivňují mé postoje k dnešku i k budoucnosti. Mám dost zkušeností na to, abych nedůvěřovala slibům populistů.
Léto
Krásná představa... slunce, seno, jahody... prázdniny, tábory a dovolené... Zkrátka pohoda, těším se.
Mgr. Kateřina Valachová, Ph.D.,
bývalá ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, od října poslankyně Poslanecké sněmovny ČR
Kariéra
Mít možnost se zlepšovat, měnit věci k lepšímu a vědět, že pýcha předchází pád. To je nejlepší recept na kariéru. Zkrátka kariéra je prostředek, a ne cíl! Dá se na to vůbec vymyslet kariérní řád?
Podpora
Díky lékařům, co mi zachránili tátu. Pokud se v těžké chvíli otočíte přes rameno a jsou s vámi vaše rodina a přátelé, nechybí vám vůbec nic!
Autorita
To je pro mě jednoznačně JUDr. Otakar Motejl. Měla jsem tu čest být u něho právním učedníkem. Je pro mě celoživotním rádcem, i když už není mezi námi.
Zkušenosti
Se zkušenostmi je to zapeklité. Myslíte si, že je máte, a získáte je, až pochopíte, že jste je neměli. V tom spočívá jejich cena.
Léto
Prázdniny na chatě v lese u potoka s dědečkem, vůně louky i hub a všude zeleno. Tento obraz i pocit si dokážu vybavit, kdykoliv zavřu oči, a hned mám lepší náladu.