V tomto článku se zaměříme na aktuální data ze statistických ročenek školství Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základních školách a porovnáme aktuální údaje s předchozím školním rokem.
V České republice se v základních školách celkem vzdělává 940 928 žáků, což je o 14 820 žáků více než v předchozím školním roce. V následujícím grafu jsou zobrazeny celkové počty žáků, kteří ve svém vzdělávání potřebují podporu, vykazovaní v kategoriích žáci s podpůrnými opatřeními (PO), žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) a žáci uvedení v § 16 odst. 9 školského zákona (žáci se zdravotním postižením a vývojovými poruchami učení a chování – ZP). Z grafu je patrné, že počty žáků se ve všech sledovaných kategoriích oproti minulému školnímu roku zvýšily.
Nejvíce rostl počet žáků s podpůrnými opatřeními. Údaje v grafu potvrzují, že všichni žáci se SVP jsou již diagnostikováni podle legislativní úpravy, která vstoupila v platnost v září 2016. Ta školám umožňuje poskytovat podpůrná opatření i žákům s odlišnými kulturními a životními podmínkami, kterými jsou např. nedostatečná znalost v