Žáci s programem Active Citizens mění své obce

Vydáno:

Jaké problémy trápí komunitu? Co by přispělo k rozvoji obce? Jak můžou k rozvoji obce/komunity žáci sami přispět? Program Active Citizens pomáhá žákům podívat se na místo, kde žijí, z jiné perspektivy, než jak ho dosud vnímali. Odhalují, co v jejich komunitě funguje, co by se dalo zlepšit nebo co v ní úplně chybí. Učí je vidět sebe samého v roli aktéra pozitivní změny i spolupráci s ostatními na udržitelném rozvoji své obce. Program zároveň zdůrazňuje, že žijeme v kulturně, ekonomicky i politicky provázaném světě, ve kterém jednání na lokální úrovni ovlivňuje životy na jiných místech planety.

Žáci s programem Active Citizens mění své obce
Nikola
Páleníčková
mediální
koordinátorka, Člověk v tísni, Vzdělávací program Varianty
„Globálně propojeni, místně zapojeni,“ zní heslo programu Active Citizens. „Snažíme se žáky postrčit k tomu, aby se nebáli spoluvytvářet prostředí, ve kterém se dennodenně pohybují. Aby si uvědomili, že oni sami mohou věci měnit, aby si zkusili, že to jde. Každý nemusí mít ambice stát se influencerem nebo leaderem, může se ve své komunitě zapojit dle svých možností. Nejdřív ale musí začít svou komunitu vnímat, mít o její rozvoj zájem a rozeznávat její potřeby a dávat si je ideálně do souvislosti s děním ve světě. Nežijeme přece odříznutí jen ve své obci, týká se nás i to, co se děje za jejími hranicemi. Učíme žáky si tohoto propojení všímat,“ říká koordinátorka programu Active Citizens Kristýna Svatá z programu Varianty společnosti Člověk v tísni.
Active Citizens je původně mezinárodní program zaměřený na podporu interkulturního dialogu a rozvoje komunit realizovaný organizací British Council ve více než 30 zemích světa. V rámci spolupráce British Council a vzdělávacího programu Varianty společnosti Člověk v tísni vznikla v roce 2012 metodika vycházející z principů Active Citizens přizpůsobená českému školnímu prostředí. Zdůrazňuje posílení komunitního rozměru školy a aktivního zapojení studentů do řešení problémů v jejím okolí. Metodika byla původně určena pro školy střední, v roce 2019 vyjde i metodika určená základním školám. Obsahuje aktivity pro soustavnou práci se žáky, které učitelé buď zařazují přímo do hodin, nebo při práci se školním parlamentem. V roce 2018 se potvrdilo, že právě pro školní parlamenty může být Active Citizens vhodným nástrojem. „Překvapilo mě, že se poměrně málo lidí zajímá o dění v obci. Že často kritizují, ale nic pro změnu sami neudělají. Začala jsem se víc zajímat o život v obci a angažovat se,“ říká žačka 7. třídy Cristina ze ZŠ Chrast.
Základní škola Chrast se letos s projektem AKTIVNÍ OBČAN: Začlenění žáků školy do života seniorů v obci dostala v rámci soutěže Škola pro demokracii až na půdu Senátu České republiky a z celkového počtu 182 přihlášených skončila čtvrtá. Projekt vznikl právě na základě práce s metodikou Active Citizens, kterou Varianty nabízejí. Díky ní se mezi nejinspirativnější projekty roku 2018 zařadil i projekt žáků ze Základní školy Jílové u Prahy s názvem WORKOUT HŘIŠTĚ – RETROSPARTAKIÁDA: Celoroční projekt zaměřený na zlepšení komunitního života ve městě; ten skončil v soutěži druhý. „Obě školy před zahájením realizace projektu provedly výzkum ve své obci, aby zjistily, na co jsou místní pyšní a co jim naopak chybí. Na základě výzkumu se žáci rozhodovali, jaký projekt udělají. Učitelé se během práce s metodikou stávali spíše průvodci a rozhodování a realizace akce byly v závěru hodně na dětech,“ popisuje spolupráci se školami Kristýna Svatá z Variant.
Metodika Active Citizens vychází z principů občanského vzdělávání a aktivity, které využívá, z pedagogického hlediska respektují konstruktivistický přístup a využívají principy zkušenostního a kooperativního učení. Základem metodiky je předpoklad, že pokud chtějí žáci sami něco ve svém okolí změnit k lepšímu, musejí se nejprve zaměřit sami na sebe.
Neformálním vzděláváním žáci posilují kompetence, které ve výuce předmětů běžně nerozvíjejí. Vytvořením týmu, který usiluje o určitou změnu, se zapojení žáci i učitelé dostávají do nových rolí a vztahů, učí se definovat potřeby místní komunity, projektový tým se snaží přispět konkrétními kroky k řešení vybraných témat a ke zlepšení života ve svém okolí. Program je tedy i příležitostí k posílení role škol v životě místního společenství i fungující občanské společnosti. Metodiku Active Citizens si můžete volně stáhnout na stránkách programu Varianty https://www.varianty.cz/publikace/124-metodika-programu-active-citizens.
Poznámka redakce: Příspěvek bude prezentován na konferenci Škola jako místo setkávání, která se uskuteční 5. 4. 2019. Více informací na www.kpskonference.ff.cuni.cz/skola-jako-misto-setkavani. Akci spolupořádá redakce Řízení školy.

Související dokumenty

Pracovní situace

Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Doprovod žáka do nemocnice
Žákovská a studentská samospráva
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Zákonný zástupce
Školy s rozšířenou výukou
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Přiznání svéprávnosti nezletilému dle nového občanského zákoníku
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Zdravotní způsobilost k tělesné výchově
Výchovná opatření a jejich zveřejňování
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí