Vzdělávání učitelů je investicí do budoucnosti

Vydáno:

Podobně jako zaměstnanci v komerčních firmách i učitelé ve školách tvoří klíčovou hodnotu organizace. Zatímco ve sféře firemního vzdělávání se uplatňují některé současné trendy, interní vzdělávání ve školách často vůbec nefunguje. Jak jej zlepšit, aby měly školy vzdělanější učitele a nestálo je to spoustu peněz?

Vzdělávání učitelů je investicí do budoucnosti
 
František
Dalecký
 
konzultant v oblasti managementu a vzdělávání, zakladatel Mimoškolu.cz, externí lektor na Masarykově univerzitě
Když se mluví o vzdělávání v organizacích, obvykle se vzpomene následující situace. Finanční ředitel firmy je na pochybách ohledně smyslu vynaložených prostředků na vzdělávání zaměstnanců. Přichází proto za hlavním ředitelem a ptá se:
„A co když všechny naše lidi vzděláme a oni nám pak odejdou?“
Na což mu ředitel odvětí dotazem:
„A co když to neuděláme a oni s námi zůstanou?“
Tuto otázku by měl sobě i dalším kolegům pokládat každý ředitel školy. Lidé, kteří se zabývají firemním vzděláváním, musejí často těžce obhajovat výdaje svého oddělení a pořád platí, že obchodní výkon je důležitější než samotné vzdělávání. Ve školách je však situace jiná.
Výsledky vzdělávání učitelů
nejsou přímo navázány na výsledky činnosti školy, resp. jsou, ale většinou
nejsou vidět v krátkodobém horizontu.
Ředitel školy by však měl pamatovat na
dlouhodobý rozvoj
své školy a ze vzdělávání svých učitelů učinit
prioritu
a vyhradit na něj odpovídající prostředky.
Není snad třeba připomínat důvody pro vzdělávání učitelů. Jako každý pracující profesionál i učitel čelí výzvě v podobě
neustále se měnících podmínek,
ve kterých funguje. I v chemii či fyzice, kde se obsahy předmětů zásadně nemění, je mnoho oblastí, na kterých je třeba u učitelů pracovat. Patří mezi ně využívání technologií při výuce, komunikace se studenty a řízení třídy, prezentační a lektorské dovednosti, motivování studentů a obecně nové pedagogické přístupy, které mohou značně zvýšit kvalitu učení. Je ale určitou ironií, že ve skutečnosti je vzdělávání učitelů často nefunkční a omezuje se na povinná školení nebo nahodilé akce, které nesouvisejí s celkovou strategií školy jako organizace.
V realitě to pak může vypadat tak, že se škola označuje jako moderní, pokroková instituce s kvalitním učitelským sborem, mnozí jeho členové však vůbec neznají moderní technologie, ve kterých jejich studenti již excelují. Jak se potom dívá student na svého učitele a jak hodnotí smysl vzdělávání, které od něj přichází, je pak k zamyšlení.
V kontextu organizačního rozvoje není mnoho knih, které by byly častěji citovány než
Pátá disciplína
1)od Petera Sengeho, kde představuje koncept učící se organizace. V ní můžeme nalézt mnoho inspirace, co se týče vzdělávání ve firmách či školách (Senge publikoval i knihu s názvem
Učící se škola
2), která je zaměřena na prostředí škol).
Učící se organizace je místo, kde jsou lidé zaměření na neustále učení a rozvoj, což má za následek lepší výsledky v dosahování cílů organizace. Všichni chápou potřebu neustálého učení a inovací jako předpoklad pro budoucí rozvoj. Co neroste a nerozvíjí se, to postupně odumírá. Cílem organizace by mělo být nejen své zaměstnance učit, ale podporovat přirozenou schopnost jejich učení. Učení by mělo probíhat neustále, samovolně a produktivně. V učící se organizaci panuje kultura sdílení, otevřenosti, spolupráce. Kreativita a nápady na zlepšování jsou oceňovány a zaměstnanci věří, že svým úsilím mohou měnit organizaci a její vývoj do budoucna.
Prvním krokem v rámci nastavení
interního vzdělávání
ve školách je proto usilovat o kulturu učící se organizace v rámci strategických priorit školy. Zmíněné knihy nabízejí návod, jak to udělat.
Dost bylo teorie, nyní několik praktických tipů pro nastartování vašeho interního vzdělávání:
 
Pracujte na organizační kultuře
a formulujte strategii školy jako učící se organizace. Pamatujte však, že kultura vždy strategii přebije. Pokud bude většina vašeho učitelského sboru uzavřená vůči dalšímu vzdělávání, stojíte před rozhodnutím, zda dotyčné osoby lépe motivovat, nebo propustit. Zní to tvrdě, ale jsou to v zásadě jediné dvě možnosti, které máte.
 
Analyzujte potřeby
a na jejich základě nastavujte interní vzdělávání. Mezi primární potřeby školy bude nepochybně patřit zvýšení kvality učení a poskytnutí lepších vzdělávacích služeb.
 
Vytvořte si vlastní systém vzdělávání.
Není nutné investovat desetitisíce do služeb externích lektorů. Využijte i interní zdroje - vytvořte prostředí pro sdílení a setkávání a podporujte vzájemné učení učitelů. Prozkoumejte také nabídku online vzdělávání. Množství kvalitních kurzů pro učitele je zdarma na portálu
Coursera.org.
 
Měřte a vyhodnocujte výsledky.
Jak napsal Peter Drucker, co lze měřit, to lze řídit. Bez dat a výsledků se pro vás může stát interní vzdělávání černou finanční dírou. Výsledky vám rovněž mohou pomoci pracovat s motivací - nedostatečné vzdělávání bude vyžadovat změnu přístupu učitele, excelentní výsledky mohou naopak vést k poskytnutí dalších benefitů a odměn.
 
Adaptujte se.
Ani po nastavení strategie nepočítejte s tím, že vám vydrží příliš dlouho. Vzdělávací potřeby učitelů se budou měnit, technologie i možnosti vzdělávání rovněž. Pokud však myslíte na budoucnost své školy, kvalitu učení vašich studentů a spokojenost vašeho učitelského sboru, změny přijmete a z interního vzdělávání své školy učiníte dlouhodobou prioritu.

1) Více o knize zde: http://www.mgmtpress.cz/knihovna-svetoveho-managementu/peter-m-senge-pata-disciplina/
2) Více o knize zde: http://schoolsthatlearn.com/

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Vzdělávání koordinátorů EV
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Bezplatné poskytování učebnic
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy

Poradna

Výuka Aj
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz