Vzdělávání romských dětí v praxi veřejného ochránce práv: aktuální otázky

Vydáno: 11 minut čtení

Pro veřejného ochránce práv byla a je otázka společného vzdělávání všech dětí prioritou. O zájmu o danou oblast svědčí nejen prověřování jednotlivých souvisejících kauz, ale také další aktivity právníků Kanceláře ombudsmana, realizované mimo jiné ve spojitosti s naplněním rozsudku Velkého senátu Evropského soudu pro lidská práva D. H. proti České republice, v němž soud konstatoval znevýhodňování romských žáků českým vzdělávacím systémem.

Kromě uvedených individuálních kauz a periodických aktivit ombudsmana v této otázce přiblížím1) také další zajímavé výstupy, především doporučení ke společnému vzdělávání romských a neromských dětí, jakož i některé aktuálně proběhlé akce. Všechny výstupy jsou dohledatelné v čerstvě vytvořeném sborníku stanovisek z oblasti školství: https://www.ochrance.cz/vystupy/edice-stanoviska/Sbornik_Skolstvi.pdf. Ten je cenným zdrojem informací o problémech a kauzách, kterým se v oblasti školství ochránce i jeho předchůdci věnovali od vzniku funkce ombudsmana. V tomto textu nebudu přibližovat celou škálu řešených situací, příspěvek je věnován specificky aktuálním otázkám vzdělávání romských žáků.
Výzkumné šetření na bývalých zvláštních školách
O enormním zájmu ochránce o danou problematiku svědčí zejména jeho výzkumné šetření na bývalých zvláštních školách (ve školském sborníku je popisujemena s. 53 a násl.). Jeho účelem bylo zjištění podílu různých národnostních menšin mezi žáky bývalých zvláštních škol. Přitom vzorek škol, v nichž sčítání probíhalo, byl vybrán náhodně, nikoli podle toho, kde Romové tr