Když se řekne speciální vzdělávací potřeby, většině se vybaví nejspíše žáci a studenti, kteří jsou nějakým způsobem znevýhodněni, při studiu se potýkají s menšími či většími potížemi, a proto potřebují zvláštní péči pedagogů. Málokoho však napadne, že specifické vzdělávací přístupy potřebují i děti s mimořádným nadáním, aby mohly svůj talent plně rozvinout. Zvýšit povědomí o této problematice se snaží i Krajský úřad v Plzni, který se podpoře mimořádně nadaných žáků věnuje dlouhodobě. Své aktivity ale neomezuje jen na Česko. Naposledy se jeho pracovníci vydali s podporou programu Vzdělávání Fondů EHP načerpat inspiraci až do norského regionu Hordaland1).
Vzdělávání nadaných žáků jako téma česko-norské spolupráce
Mgr.
Jana
Hůrská
Dům zahraniční spolupráce, administrace programu Vzdělávání Fondů EHP
Plzeňané si tuto západonorskou oblast s centrem v Bergenu nevybrali náhodou: „Hledali jsme partnera, který má obdobný počet obyvatel a také počet žáků a středních škol. Tím jsme došli ke kraji Hordaland v Norsku,“ říká Zuzana Švehlová z plzeňského odboru školství. S norskými kolegy si chtěli vyměňovat zkušenosti s podporou mimořádně nadaných žáků, především v oblasti vhodných vzdělávacích aktivit a také nových podnětů v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. V rámci projektu byly naplánovány celkem čtyři studijní návštěvy, z nichž dvě již proběhly – v září 2019 navštívi