Vzdělávací tipy - výsledky ceny Eduína 2015

Vydáno:

EDUin vyhlásil výsledky třetího ročníku ceny o nejlepší inovace ve vzdělávání Eduína. Cenou chceme vyzdvihnout konkrétní příklady projektů, které posouvají české vzdělávání kupředu a zavádějí pozitivní změny v našem školství.

Vzdělávací tipy - výsledky ceny Eduína 2015
Mgr.
Miroslav
Hřebecký,
koordinátor ceny, EDUin, o. p. s.
V uplynulých dvou ročnících Eduíny bylo dohromady nominováno více než 140 projektů, mezi oceněnými byl například prof. Hejný a jeho inovativní výuka matematiky či Jana Nováčková za celoživotní snahu zlepšovat prostředí a vztahy ve školách. Třetí ročník na tuto sklizeň slibně navázal, nominací se sešlo 68 a mnohé velmi nadějné. Přihlásit bylo možné jedince, školy a organizace působící v České republice, jež jsou autory zajímavého projektu vedoucího k nějaké inovaci ve vzdělávání. Projekty nebyly omezeny jen na školství, mnoho z nich bylo z oblasti neformálního vzdělávání, kam se stále více a více přesouvá těžiště lidského poznávání i učení.
V odborné porotě zasedlo 7 osobností, které svojí profesí i zájmy pokrývají pestrou paletu sfér souvisejících se vzděláváním. Sešli se v ní reformní ředitelka ZŠ, novinářka specializující se na školství, výzkumný pracovník, zástupce MŠMT, EDUin reprezentoval jeho ředitel, účasten byl i zástupce Nadace Depositum Bonum, která se stala v letošním roce hlavním partnerem ceny. Jedno místo v porotě je tradičně vyhrazeno výherci předchozího ročníku, takže letos jsme v ní uvítali loňskou vítězku z projektu Brána ke vzdělávání - školní čtenářské kluby. Hodnocenými kritérii byly: originalita, inovativnost, funkčnost, užitečnost a přenositelnost daného projektu.
Škála nominovaných projektů byla velmi široká - od autorských počinů jednotlivců přes projekty jednotlivých škol až po české mutace nadnárodních programů. Zajímavostí tohoto ročníku bylo, že se sešlo několik projektů zaměřených na seniory a celoživotní vzdělávání. Je to trend, který s ohledem na vývoj populační křivky a zachování sociální koheze velmi vítáme.
Porota vybrala devět finalistů, kteří se následně utkali v internetovém hlasování o cenu veřejnosti. Každý z finalistů je jiný a odlišné jsou i důvody, proč se ve výběru ocitl. V tak širokém tematickém rozpětí projektů je to pochopitelné. Následující menu v abecedním řazení berte jako ochutnávku „výběru z hroznů“, třeba vás některý z projektů inspiruje nebo se vaše škola rozhodne přímo nějaké aktivity zúčastnit.
-
Akademie umění a kultury Prahy 15
Pilotní projekt, který na ZUŠ Hostivař nabízí výuku umění vedle dětí i seniorům. Lidé, kteří dosud vodili do „lidušky“ svá vnoučata, nyní zkoušejí v sobě objevovat talent, na který dosud sedal prach. Projektem se inspirují další ZUŠ v ČR, a spouští se tak zásadní proměna vnímání uměleckého vzdělávání.
www.zus-hostivar.cz/akademie-iii-veku
-
Československo 38-89: Atentát
Výuková simulace, která kombinuje prvky interaktivního komiksu a počítačových her. Studentům zprostředkovává významné okamžiky českých a československých soudobých dějin, v tomto prvním dílu konkrétně dobu heydrichiády, a umožňuje jim „prožít“ dobové události z pohledů různých osob. Projekt získal i několik mezinárodních ocenění a podílí se na něm Filozofická a Matematicko-fyzikální fakulta UK společně s Ústavem pro soudobé dějiny AV.
http://cs3889.cz/
-
Dětská univerzita TUL
Technická univerzita Liberec nabízí talentovaným žákům základních a středních škol možnost vyzkoušet si zábavnou formou studium na vysoké škole, seznámit se s vysokoškolským prostředím, vyspělou technikou a nejnovějšími vědeckými poznatky.
http://detskauniverzita.tul.cz/
-
JA Firma
Projekt, v jehož rámci si středoškoláci zakládají vlastní obchodní společnost, která následně reálně funguje pod vedením učitele a konzultanta. Jde o českou mutaci mezinárodního programu Junior Achievement, je možné se zúčastnit soutěže, vítěz pak reprezentuje ČR na evropském finále. Projekt je u nás již poměrně etablovaný a běží již delší dobu, stále však přináší velkou příležitost školám pro rozvoj podnikavosti žáků a budování tolik potřebných životních kompetencí.
www.jafirma.cz
-
Minisčítání 2015
Projekt ČSÚ ke zvyšování statistické gramotnosti. Prakticky přibližuje žákům princip sběru, zpracování a využití statistických dat. Souhrnná zpracovaná data jsou zveřejněna na webu a přinášejí mnoho velmi zajímavých poznatků ze světa dnešních žáků.
www.czso.cz/csu/miniscitani
-
Pravidelná mezigenerační setkání „Povídej“
Program zaměřený na podporu zdravých vztahů mezi generací dětí a generací seniorů. Pravidelná mezigenerační setkání dětí z mateřských/základních škol a seniorů z domovů či klubů probíhají jako společné aktivity -výtvarné, hudební či pohybové, ale také např. při čtení, vyprávění nebo oslavách různých svátků.
www.mezi-nami.cz
-
Včelka
Aplikace, která zlepšuje úroveň čtení a pomáhá při obtížích se čtením, včetně dyslexie. Funguje jako individuální trenér čtení. Včelka sama diagnostikuje problémové oblasti čtení a přizpůsobuje se pokroku dítěte.
www.vcelka.cz/cs
-
Vzdělávací portál Moderní dějiny.cz
Portál vznikl jako odpověď na stížnosti učitelů dějepisu, kteří postrádali kvalitní materiály pro výuku dějin 20. století. Portál nabízí 1100 metodických materiálů, 700 souborů dobových pramenů a stále je systematicky rozšiřován. Je financován bez podpory státu a podle průzkumů ho využívá 90% učitelů dějepisu v ČR, je registrováno již 45 tisíc čtenářů.
www.moderni-dejiny.cz
-
Vzdělávací program Gendalos
Projekt na podporu mladých romských studentů, kteří dlouhodobě spolupracují s pedagogickým pracovníkem na tom, aby zvládali nároky svého studia a postupně se dostávali po malých krůčcích až k úspěšnému ukončení studia a nastartování své budoucí kariéry.
www.gendalos.cz
A jak celé klání v tomto ročníku dopadlo?
Výsledky ceny Eduína 2015
Aula slávy - cena za dlouhodobý a systematický přínos vzdělávání
Do Auly slávy byla uvedena Jana Hrubá.
Jana Hrubá působila přes 30 let jako učitelka na základní škole. Od r. 1990 dodnes pracuje v učitelských asociacích (Pedagogický svaz, NEMES, PAU, SKAV). 15 let (1993-2008) soukromě vydávala časopis pro příznivce změn ve vzdělávání Učitelské listy a cca 20 knih z oblasti inovací ve vzdělávání, nyní po odchodu do důchodu provozuje jako koníčka web Učitelské listy. Stále aktivně monitoruje další vývoj ve vzdělávání, je činnou členkou Stálé konference asociací ve vzdělávání SKAV.
Vyhlášení Jany Hrubé bylo nejsilnějším okamžikem slavnostního večera, kdy celý sál vestoje tleskal šéfredaktorce Učitelských listů, která o ocenění do poslední chvíle netušila a při své velké skromnosti byla dojatá k slzám.
Cena odborné poroty
1. místo Československo 38-89: Atentát (FF UK + MFF UK + ÚSD AV ČR)
2. místo Akademie umění a kultury Prahy 15 (ZUŠ Hostivař)
3. místo Minisčítání (Český statistický úřad)
Cena veřejnosti
1. místo Dětská univerzita (Technická univerzita Liberec) 1237 hlasů
2. místo Vzdělávací portál Moderní dějiny.cz (sdružení Pant) 671 hlasů
3. místo Československo 38-89: Atentát (FF UK + MFF UK + ÚSD AV ČR) 515 hlasů
Celkem bylo v hlasování uděleno 4014 hlasů.
Všechny projekty v podobě krátkých medailonků a přímých webových odkazů, včetně starších ročníků, jsou zařazeny v katalogu na stránkách ceny www.eduina.cz, který tak slouží zájemcům jako zásobárna inspirace k inovacím.
Poděkovat se sluší i partnerům ceny a slavnostního vyhlášení - Nadaci Depositum Bonum a časopisu Řízení školy. Srdečně děkujeme.