Vzdání se pracovního místa ředitele školy, školského zařízení

Vydáno:

Novela školského zákona zákonem č. 472/2011 Sb., zavádí do života ředitelů škol a školských zařízení pravidelné hodnocení jejich práce po šesti letech, s možností vypsání konkurzu na jejich místo ředitele školy. V souvislosti s tím se objevují první dotazy ředitelů, kteří zvažují, zda do konkurzu jít, zda není lepší se svého pracovního místa ředitele vzdát ještě před vypsáním konkurzu a moci tak ovlivnit své další působení ve škole, i když v jiném pracovním zařazení.

Vzdání se pracovního místa ředitele školy, školského zařízení
PaedDr.
Jan
Mikáč
poradenské služby ve školství
Vzdát se pracovního místa ředitele školy, „funkce“ může ředitel dle § 73zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce (dále jen „ZP“) kdykoli, k libovolnému datu. Nejsou žádným předpisem stanoveny nějaké procesní náležitosti, tedy není ani stanovena žádná lhůta, jak dlouho předem je nutné tuto skutečnost zřizovateli oznámit.
Vzdát se pracovního místa ředitele lze i ze dne na den.
§ 73a
(1) Odvolání nebo vzdání se pracovního místa vedoucího zaměstnance musí být provedeno písemně. Výkon práce na pracovním místě vedoucího zaměstnance končí dnem následujícím po doručení odvolání nebo vzdání se tohoto místa, nebyl-li v odvolání nebo vzdání se pracovního místa uveden den pozdější.
Je však vhodné se zřizovatelem projednat celou záležitost dostatečně dlouho předem, aby se nedostal do problémové situace s řízením školy a časové tísně se zajištěním konkurzu.
Optimální je oznámit mu svůj záměr několik měsíců předem, aby stačil vyhlásit konkurz a vybrat a jmenovat nového ředitele, příp. se s ním na termínu dohodnout. Konkurzní řízení má určité předepsané lhůty, které nelze zkrátit, i při rychlém průběhu trvá cca 3 měsíce. Pokud se ale ředitel chce vzdát funkce v kratším časovém horizontu nebo okamžitě, nic mu v tom nebrání. Není rozhodující, zda s tím zřizovatel souhlasí nebo ne.
Řízení školy převezme nejčastěji osoba, kterou určí ředitel školy. Většinou je to ten člověk, který na škole vykonává činnost „zástupce statutárního orgánu“, tedy ten, kterého vybere ředitel a je pro tuto činnost (funkci) jmenován nebo pověřen.
Okamžité vzdání se funkce z praktických důvodů nelze doporučit, protože odstupující ředitel pak nemá možnost připravit vše potřebné k předání školy, majetku, dokumentace, provést inventarizaci, mimořádnou účetní uzávěrku atd. a průběh předání si pohlídat.
Vzdání se funkce musí být provedeno písemně (§ 73a ZP). Formulace není předepsána, stačí např.
„ke dni 29. 2. 2012 se vzdávám své funkce ředitelky základní školy ..., ve smyslu ustanovení § 73 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, v platném znění“
.
Toto vzdání se funkce by mělo být zřizovateli doručeno ve vlastním zájmu ředitele prokazatelným způsobem, nejlépe osobně na podatelnu zřizovatele, která na kopii dokumentu potvrdí převzetí originálu.
Případně je ředitel zašle zřizovateli doporučeným dopisem.
Zřizovatel bere rozhodnutí ředitele pouze na vědomí, nemusí se k němu vyjadřovat, nemůže mít vůči němu výhrady, např. že nesouhlasí s termínem.
Jakékoli výhrady v tomto směru nejsou podstatné, nic nemohou změnit na faktu, že ředitel s výkonem funkce končí ke dni, který si sám určil.
I po vzdání se funkce odstupující ředitel školy zůstává zaměstnancem školy, jen je zapotřebí vyřešit jeho další působení a pracovní zařazení.
Poměrně často se ředitelé mylně domnívají, že po vzdání se funkce (nebo odvolání z funkce) se bude jejich pracovněprávní vztah k organizaci řídit původní pracovní smlouvou, kterou měli s touto školou uzavřenu před jmenováním do funkce ředitele školy. Není to tak, situaci je nutné řešit jinak. Po 1. lednu 2012 se použije nové ustanovení § 73a ZP, které neříká celkem nic nového, jen známá pravidla poněkud jinak formuluje.
§ 73a
(2) Odvoláním nebo vzdáním se pracovního místa vedoucího zaměstnance pracovní poměr nekončí; zaměstnavatel je povinen tomuto zaměstnanci navrhnout změnu jeho dalšího pracovního zařazení u zaměstnavatele na jinou práci odpovídající jeho zdravotnímu stavu a kvalifikaci. Jestliže zaměstnavatel nemá pro zaměstnance takovou práci, nebo ji zaměstnanec odmítne, jde o překážku v práci na straně zaměstnavatele a současně platí, že je dán výpovědní důvod podle § 52 písm. c); odstupné poskytované zaměstnanci při organizačních změnách náleží jen v případě rozvázání pracovního poměru po odvolání z místa vedoucího zaměstnance v souvislosti se zrušením tohoto místa v důsledku organizační změny.

Příklad
Ředitel základní školy se vzdá funkce k 31. 1. Pracovník, který převezme řízení školy (bude pověřen řízením školy) k 1. 2. do doby jmenování nového ředitele, by měl neprodleně projednat s odstupujícím ředitelem jeho další působení v organizaci. Nabídne mu volné místo, pokud na škole nějaké je. Což je většinou jen práce pedagogického pracovníka, kterou odstupující ředitel vykonával - tedy aby přímou pedagogickou práci, kterou vykonával jako ředitel, nadále vykonával jako učitel. Pokud měl ředitel stanoven rozsah přímé pedagogické práce např. 11 vyučovacích hodin, pak je pro něj po odstoupení volná nabídka práce učitele 11 vyučovacích hodin. Problém pro odstupujícího ředitele tedy může spočívat v tom, že i když měl jako ředitel sjednán plný rozsah pracovní doby (40 hodin týdně, úvazek 1,0), po odstoupení nabídka zní tak, že může na škole působit nadále jako učitel, ale jen s polovičním rozsahem pracovní doby; úvazkem 0,5.
Pokud se ředitel školy vzdává svého pracovního místa v průběhu školního roku, většinou dochází právě k takovýmto situacím, kdy pro něj
na škole není plný učitelský úvazek.
I tento faktor by měl ředitel zvažovat při svém úmyslu vzdát se svého pracovního místa ředitele. Pokud se vzdá místa k termínu, kdy na škole končí pracovní smlouva jiným zaměstnancům, např. na dobu určitou k 30. 6., pak mu od 1. 7. může být nabídnut plný pracovní úvazek učitele.
Ředitel by si tedy měl před vzdáním se funkce vytvořit v organizaci takové podmínky, aby mu mohlo být nabídnuto nové pracovní zařazení s plným rozsahem pracovní doby (úvazkem).
Pokud ředitel školy nabídku dalšího zaměstnávání odmítne, vzniká výpovědní důvod a dostane výpověď pro nadbytečnost.
Současně se jedná o překážku v práci na straně zaměstnavatele, což znamená, že přestane docházet do školy a vykonávat práci, až do skončení pracovního poměru mu přísluší náhrada platu ve výši průměrného výdělku (§ 208 ZP).
Doba mezi podáním výpovědi a skončením pracovního poměru může činit dva měsíce, nebo téměř tři měsíce. Pokud se ředitel školy vzdá funkce k 30. 1. 2012 a výpověď dostane 31. 1. 2012, dvouměsíční výpovědní doba začíná běžet od 1. 2. a pracovní poměr končí 31. 3.

§ 51 odst. 2
Výpovědní doba začíná prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po doručení výpovědi a končí uplynutím posledního dne příslušného kalendářního měsíce.
Jestliže se ale vzdá svého pracovního místa o den později (31. 1. 2012) a výpověď dostane následující den 1. 2., výpovědní doba začíná běžet až od 1. 3. a pracovní poměr končí 30. 4. Tedy
o jeden měsíc později, což mimo jiné představuje i rozdíl jednoho měsíčního platu ve prospěch zaměstnance. I to může být pro odstupujícího ředitele významné, zvláště proto, že mu nenáleží odstupné
(§ 73a odst. 2 ZP).
Při volbě termínu vzdání se pracovního místa ředitele hraje také důležitou roli příprava řádného předání agendy školy tak, aby později nevznikaly pochybnosti o správnosti hospodaření, úplnosti majetku, dokumentace apod.
Příprava předání školy je náročná co do rozsahu i co do časového průběhu, doba se nepočítá na dny, někdy ani na týdny, spíše na dobu přesahující jeden měsíc.
Namátkou uvádím některé úkony, které je nezbytné či vhodné provést a které si vyžádají určitý čas na provedení:
 
mimořádná účetní závěrka, pokud předání neprobíhá k termínu řádné účetní roční závěrky 31.12.;
 
mimořádná inventarizace majetku školy, fyzická i dokladová;
 
vyžádání potvrzení, že vůči škole nemají žádné pohledávky zdravotní pojišťovny zaměstnanců, Česká správa sociálního zabezpečení, Finanční úřad;
 
kompletace a vytřídění dokumentace školy;
 
změna podpisových vzorů, přístupových práv k účtům u peněžních ústavů a u elektronického bankovnictví;
 
zrušení přístupových práv k datovým schránkám, webovým stránkám, e-mailovým schránkám;
 
doporučuje se také vypracovat návrh na skartaci a po schválení návrhu příslušným archivem skartaci provést;
 
doporučuje se provést kontrolu hospodaření školy – veřejnosprávní kontrola, auditorská firma, aby si odstupující ředitel odnášel potvrzení o tom, že hospodaření školy za jeho působení bylo vedeno v souladu s předpisy a majetek byl předán kompletní, včetně finančních prostředků.
O předání se vyhotovuje písemný záznam, což mimo jiné stanovuje i vyhláška č. 263/2007 Sb., pracovní řád:
§ 2 odst. 1
Před skončením pracovního poměru zaměstnanec informuje zaměstnavatele o stavu plnění uložených úkolů. O předání úkolů a odevzdání věcí se vyhotoví záznam.
Tam se uvede přehled předávané dokumentace, údaje o stavu hotovosti v pokladně, finančních prostředcích na účtech, smlouvách uzavřených za školu, školní matrika, personální a pracovněprávní dokumentace, hospodářská dokumentace, razítka atd.

Související dokumenty

Pracovní situace

Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Přístupnost školního webu podle litery zákona
2022/2023: Činnosti školní jídelny v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Školská rada - základní údaje
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Kalendář
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem

Poradna

Jmenování ředitele
Míra vzdělávací povinnosti
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Školní klub
Zřizovatel
Náhrada mzdy
Odvolání
Úvazek
Odvolání ředitele školy
Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost

Zákony

262/2006 Sb. zákoník práce
472/2011 Sb. , kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů