Významný atribut pozice manažera - autorita

Vydáno:

V pojednání o manažerské autoritě s přihlédnutím ke školnímu prostfiedí nelze opomenout význam tohoto fenoménu ve společnosti obecně a ve školství specificky. Jsou pro to dva důvody.

Významný atribut pozice manažera - autorita
Doc. PhDr.
Milan
Rymeš
CSc.
Katedra psychologie Filozofické fakulty UK v Praze
Tím prvním je, že škola je významným socializačním prostředím, v němž se mj. vytváří a formuje vztah mladé generace ke společnosti, k jejím institucím a představitelům, vztah k hodnotám, kvalitám a činům, které zasluhují respekt, úctu a následování.
Druhým důvodem je sama skutečnost, že
oblast školství, jednotlivé školy jako vzdělávací instituce a učitelský stav jsou nositeli autority, která je jim ve společnosti přisuzována, respektive byla získána či vlastním úsilím vydobyta.
Autorita školství, škol a učitelů jako zaměstnanecké kategorie je do značné míry odrazem ve společnosti převažujících hodnot a preferencí, které se markantně projevují např. ve financování školství s dopadem na rozvoj školství, vybavení škol, platy učitelů apod.
Přikláním se v této souvislosti k názoru, že školství patří k oblastem, kde lze sledovat nemalý pokles autority s bezprostředním dopadem na školy a jejich zaměstnance v podobě řady nepříznivých projevů(nedostatečná finanční podpora škol, klesající spolupráce rodičů se školami, množící se nepříznivé projevy v chování žáků a studentů ve škole apod.).
AUTORITA JAKO SPOLEČENSKÝ FENOMÉN
Podle slovníkového výkladu vyjadřuje termín „autorita“ obecně přiznávaný vliv a respekt, který má určitá instituce, organizace nebo osoba na základě svého společenského postavení, přiznané moci, respektovaných tradic, kvalit nebo schopností.Z latinského základu ve slově „auctoritas“ vyplývají pozitivní významy, jako jsou podpora, spolehlivost, hodnověrnost apod. V současnosti se k pojetí autority vztahují takové významy, jakými jsou respekt, uznání, důvěra, vážnost, obliba, vliv nebo charizma. Kučerová (podle Vališová a kol., 1999, str. 73) velmi přesně charakterizuje autoritu jako určitou antropologickou konstantu, „... která spoluvytváří pravidla skupinového života, organizační řád skupiny, spolupodmiňuje její biologické přežití, rozvoj jedinců a předávání zkušeností z generace na generaci“. V tomto širším pojetí jsou pak
pro stanovení autority rozhodující hodnoty akceptované společností nebo sociálním seskupením, stanovený řád a pravidla adekvátního chování, preferované postoje, sjednocující tradice a rituály.
Z hlediska společnosti nebo sociálního seskupení vychází formování autority z přidělování významu, důležitosti, moci nebo kreditu některým svým složkám zabezpečujícím chod v oblastech pro takové seskupení důležitých. Z nich pak tato autorita přechází nebo je delegována na představitele, reprezentanty nebo stanovený okruh osob v závislosti na jejich zastávaných úřadech, funkcích, odborných kompetencích, rolích apod.
Z pohledu jednotlivce se utváří okruh respektovaných autorit v procesu interakce jednak se samotnými nositeli autority, jednak s jinými lidmi, kteří mu zprostředkovávají význam institucí a individuálních nositelů autority. Akceptování institucionální nebo osobní autority jedince je velmi blízké formování jeho postojů jakožto hodnotících vztahů k četným součástem jeho životního, především však sociálního prostředí.
V souvislosti s jednotlivcem vystupuje do popředí významný vývojový aspekt. V průběhu socializačního procesu dochází k setkávání se s autoritami, k utváření vztahu k autoritám a k dozrávání určitého, mnohdy značně diferencovaného vzorce chování ve vztahu k autoritám. Prvními autoritami dítěte jsou jeho rodiče nebo vychovatelé, poté učitelé, kteří někdy ve shodě, jindy v rozporu s rodiči vedou děti k uznávání a respektování společenských autorit. V procesu sociálního zrání si dospívající jedinec sám vybírá či odmítá institucionální nebo personální autority a jeho chování se dostává do většího nebo menšího souladu se sociálními normami společnosti, respektive sociálního seskupení.
Dalším významným aspektem autority je její zdroj. Pro zajištění funkčnosti společnosti, organizací, sociálních seskupení a výkonné činnosti jejich představitelů nebo funkcionářů je
autorita založena na souboru vymahatelných práv (pravomocí) a spočívá tak na mocenských základech.
Respekt, plnění povinností a vyžadované chování si tak lze vymoci systémem trestů a sankcí, které hrozí za nerespektování určitých norem a požadavků. Takový typ autority se označuje jako
mocenský, formální nebo neosobní.
Vedle toho autorita institucionální i osobní může být postavena na základě jejího dobrovolného akceptování, vycházejícího např. z uznávání smysluplnosti a kreditu organizace nebo odborné kompetence a lidské kvality jedince.V tomto případě se jedná o autoritu neformální, přirozenou nebo osobní.
Autorita je vztahová kategorie, která odráží vztah subjektu nositele autority a toho, kdo tuto autoritu (ne)přijímá a (ne)respektuje.
Je to fenomén dynamické povahy - autorita se získává a upevňuje či vytváří a ztrácí.
AUTORITA MANAŽERA
Autorita manažera vychází primárně z jeho formálního (funkčního) zařazení ve struktuře organizace, z jeho mocenské pozice.
Je dána pravomocemi, kterými disponuje, zákonnými normami a organizačními ustanoveními. Významnou skutečností je fakt, že se tato autorita vztahuje k dané manažerské pozici a je „k dispozici“ každému, kdo ji zastává. Další důležitou skutečností je, že výkon manažerské pozice a způsob aplikování manažerských pravomocí je individualizovaný a závislý na osobnosti manažera.
Záleží tedy na zaměření jeho osobnosti, hodnotové orientaci, na osobních vlastnostech, dosavadních životních zkušenostech apod., jimiž svérázným a specifickým způsobem modifikuje vykonávání manažerské role a s tím spojené využívání funkční autority.
Z uvedeného vyplývá, že osobnost manažera je také důležitým zdrojem autority vyplývající z jeho osobních kvalit. V této souvislosti se hovoří o osobní (neformální) autoritě.
Optimální situace je taková, kdy funkční autorita je podporována osobním respektem a uznáním.
Není však zase tak výjimečné, že manažer je respektován z titulu své funkce a z obav před užitím nepopulárních nástrojů řízení, ovšem z hlediska kvalit jeho osobnosti není přijímán a akceptován jako přirozená autorita.
Manažerská autorita
- především neformálního typu - je komplexní fenomén naplňovaný, utvářený a modifikovaný z několika důležitých hledisek jako jsou typ a zaměření organizace, složení pracovní skupiny a její hodnotové orientace, konkrétní situace, v níž se skupina nachází apod. Lze vyčlenit zejména následující
zdroje autority manažera, které se ve specifické součinnosti podílejí na utváření autority:
1.
Úroveň odborných znalostí,
schopností a dovedností, které jsou předpokladem pro úspěšné zvládání manažerské činnosti v dané oblasti působení.
2.
Zvládání manažerské role
a očekávání, které se vztahuje k žádoucím formám jeho chování.
3.
Úroveň informovanosti
související s děním a perspektivami organizace.
4.
Úroveň technik vedení lidí
a preferovaný styl řízení.
5.
Úroveň a zaměření vlastních cílů a aspirací,
které jsou mnohdy „hnacím motorem“ vývoje pracovní skupiny.
6.
Péče o podřízené
a jejich připravování na postup.
7.
Schopnost vcítění do pozice druhého
a lidské porozumění.
8.
Dosavadní (ne)úspěchy při řízení skupiny
a zvládání úkolů souvisejících s jeho pozicí.
Jako odraz uvedených zdrojů autority manažera se v některých spíše populárních publikacích objevují pokusy o určitou typologii, v níž se objevují „typy autorit“, pramenících právě z některého, výrazně převažujícího zdroje. Jako ilustraci lze uvést jednu z takových
typologií, která rozlišuje následující druhy autorit:
 
autorita strukturální
- vychází z postavení či pozice nositele autority v organizaci nebo ve společenském seskupení,
 
autorita sapientální
- vychází z lidské rozumnosti, moudrosti a zhodnocení životní zkušenosti dotyčné osoby,
 
autorita morální
- vychází z morálního kreditu svého nositele, je založena na jeho reálném chování a skutcích, které jsou sociálnímu seskupení známy,
 
autorita charismatická
- je souhrnem několika činitelů, kterými dotyčný působí na své okolí a jimiž vytváří jistou osobní image (specifická stylizace chování, způsob verbální i neverbální komunikace, vysoký odborný nebo morální kredit, vyloučit nelze ani některé výraznější fyziognomické znaky apod.).
S autoritou ředitele školy jako manažera se výrazně pojí některé další zdroje související s jeho pedagogickou činností. Domníváme se, že čím menší je řízená škola a aglomerace, kde působí, a čím výraznější jsou jeho pedagogické aktivity, tím výraznější roli hrají následující zdroje autority ředitele:
 
Zvládání vlastní rodinné situace a pověst v místě jeho působení.
 
Soubor charakterových a morálně volních vlastností.
 
Schopnost a vstřícnost k poradenskému působení ve vztahu k žákům/studentům v souvislosti např. s řešením jejich osobních problémů, v souvislosti s volbou povolání apod.
 
Působení jako lidského vzoru a profesního modelu hodného následování, což vyplývá z jeho celkového působení a chování.
STRATEGIE ZÍSKÁVÁNÍ A UDRŽOVÁNÍ AUTORITY
Jakým způsobem manažer využívá
svou (především formální)
autoritu záleží
zejména
na
dvou okolnostech. Tou první je
organizační kultura a převažující způsoby chování prostupující do vztahu nadřízený - podřízený.
Druhou pak je
osobnost manažera
projevující se v naplňování manažerské role a při preferování jistého stylu řízení. S výraznými autoritativními projevy manažerů se lze setkat v organizacích postavených na pevné a výrazně diferencované struktuře subordinační povahy blízké uspořádání vojenských útvarů, kde technologie či postup při profesních činnostech je jednoznačně určen.
Ale i v takových případech se lze setkat s přístupem, kdy manažer ( jestliže má jistotu, že vedený tým zcela přirozeně respektuje dané zásady a pravidla a reaguje na jeho pokyny) volí mírnější formy vedení týmu a netrvá na autoritativním přikazování.
V prostředí tvořivém, kde jsou kvalifikovaní a pro práci motivovaní lidé, bývá základem autority respektování osobní autority manažera vycházející především z jeho odbornosti a vztahu ke kolegům.
To však nevylučuje využití formální mocenské autority např. v případě, že se setká s nechutí přijmout nezbytné, ale nepopulární opatření.
Praktický pracovní život však přináší celou řadu situací, kdy získání autority není jednoduchým procesem.
Jako příklad může být uvedena situace nově nastupujícího manažera, který „střídá“ předchozího, zkušeného, oblíbeného a respektovaného šéfa. V nelehké situaci bývá také manažer, který je vybrán z prostředí svých kolegů, které poté řídí. Existuje také celá škála nešťastných postupů, kterými si nejistý, odborně nebo sociálně nekompetentní manažer snaží získat přízeň, a tím i osobní autoritu (tzv. „kupování“ autority, ustupování od neúměrně nastavených hrozeb, familiárnost a podbízení se apod.). Dá se říci, že
vytváření manažerské autority a její projevování je specifickou formou mezilidské strategie realizované v pracovním prostředí.
LITERATURA:
 
BEDRNOVÁ, E., NOVÝ, I. a kol. Psychologie a sociologie v řízení firmy. Praha: Management Press, 2007
 
DĚDINA, J., CEJTHAMR, V.
Management a organizační chování.
Praha: Grada, 2005
 
VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita ve výchově. Praha: Karolinum, 1999

Související dokumenty

Pracovní situace

Rozvoj pedagogických pracovníků
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním
Kalendář
Jak zadat školní web
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Kompetence vedoucích zaměstnanců a jiných zaměstnanců v oblasti kontroly
Předávací protokol
Jaké jsou právní vztahy mezi státními a samosprávnými orgány jako zřizovateli a školami a školskými zařízeními?
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Hospitace
Konání pedagogické rady
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Příplatek za vedení
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP