Význam cílů vzdělávání

Vydáno:

Jasně a konkrétně pojmenované cíle vzdělávání jsou důležité, pokud probíhají změny ve vzdělávacím systému. S vytyčenými cíli je možné konfrontovat jak nově zaváděné dílčí prvky, tak celý reformní záměr. Pokud také panuje jasná představa o smyslu vzdělávacího systému, umožňuje to kriticky a smysluplně zhodnotit jeho úspěšnost při jejich dosahování. Vybrané cíle také významně ovlivňují způsoby vyučování a podobu hodnocení. Školský zákon se této problematice věnuje ve svém druhém paragrafu, nabízí ale jen několik vět, navíc spíše deklarativního charakteru. Jak je však téma cílů vzdělávání pojaté v zahraničí?

NOVÝ ZÉLAND
Vizí vzdělávání na Novém Zélandu jsou
mladí lidé, kteří jsou tvořiví, energetičtí a podnikaví,
dokážou využívat nové příležitosti, a podílet se tak na budoucí prosperitě své země. Samotné cíle vzdělávání jsou seskupeny kolem čtyř hlavních témat: sebedůvěry, propojení se svým okolím, aktivního zapojení a celoživotního učení. Sebedůvěra je chápána jako klíč k tomu, aby byli žáci spolehliví, motivovaní, podnikaví a houževnatí.
Novozélandským specifikem je velký důraz na
„propojení“,
tedy na vztah k ostatním, schopnost komunikovat, vztah k přírodě, ale také zapojení do komunit a do globální společnosti. Základním znakem
aktivně zapojeného
je oproti tomu to, že se
podílí na veřejném životě společnosti
a přispívá k „pohodě“ Nového Zélandu v oblasti společnosti, kultury a ekonomiky.
Celoživotní učící se
dovede kriticky myslet a aktivně vyhledává, užívá a vytváří nové poznání, na jehož základě pak může činit informovaná rozhodnutí.
AUSTRÁLIE
Austrálie má vzdělávací cíle rozpracované
ve dvou rovinách. První rovina se týká školského systému jako celku a hovoří o podpoře vyrovnanosti a zároveň excelentních výsledků.
Vyrovnanost v australském pojetí znamená přístup k vysoce kvalitnímu vzdělání pro všechny žáky, bez ohledu na jejich sociální a ekonomické zázemí. Excelentní výsledky jsou pak stimulovány důrazem na vysoké nároky, doprovázeným individualizovaným učením, pomáhajícím objevit a rozvíjet různorodá nadání žáků, na kterých mohou dále stavět.
Na úrovni žáků je pak hlavním vzdělávacím cílem to, aby všichni mladí Australané byli
úspěšní učící se, sebevědomí a tvořiví jedinci a aktivní informovaní občané. Úspěšný učící se
dokáže využívat technologie, řešit problémy, nezávisle plánovat a spolupracovat v týmech.
Sebevědomý a tvořivý jedinec
je vybaven sebeúctou a sebepoznáním a má předpoklady pro dosažení emoční a duševní pohody.
Dále je také podnikavý, ale zároveň empatický a respektující ostatní, využívá příležitosti, činí rozumná rozhodnutí o svém životě a přijímá odpovědnost za své činy.
Aktivní informovaný občan
v australském pojetí jedná eticky a morálně, oceňuje národní etnickou a kulturní rozmanitost, rozumí systému vlády a je odpovědný globální občan.
SKOTSKO
Hlavní cíle skotského kurikula jsou shrnuty v čtyřlístku následujících pojmů:
úspěšný učící se, sebevědomý jednotlivec, efektivní přispěvatel a odpovědný občan. Úspěšný učící se
má ve skotském pojetí motivaci učit se a je odhodlán dostát náročným standardům. Zároveň
je schopen myslet tvořivě
a nezávisle, odpovědně rozhodovat a v nových situacích používat a kombinovat různé způsoby učení se.
Sebevědomí jedinci
mají rozvinutou sebeúctu a pocit emoční a duševní pohody. Znají sebe sama, dokážou navazovat plodné vztahy s ostatními, posuzovat rizika a rozvíjet svá vlastní přesvědčení a pohledy na svět.
Efektivní přispěvatelé
jsou podle skotských vzdělávacích cílů vybavení podnikavým přístupem a psychickou houževnatostí.
Mimo jiné jsou také
schopní komunikovat v různých prostředích, pracovat v týmech,
chopit se iniciativy, kriticky myslet v novém kontextu a řešit problémy.
Zodpovědný občan
chová respekt k ostatním a odpovědně se podílí na veřejném životě. Kromě toho mají být mladí Skotové schopni porozumět různým přesvědčením a kulturám, činit informovaná rozhodnutí, rozvíjet své pohledy na komplexní společenská témata a vyhodnocovat je.
SINGAPUR
Účelem a cílem singapurského kurikula je
vychovat sebevědomou osobu,
která bude zároveň samostatným studentem, aktivním přispěvatelem a občanem se zájmem o okolí. Sebevědomá osoba se silným smyslem pro správné a špatné, adaptabilní a houževnatá.
Zná sama sebe, má zdravě kritický úsudek, myslí nezávisle a kriticky a efektivně komunikuje.
Samostatný student se ptá, reflektuje, chrání a přebírá zodpovědnost za své vlastní studium.
Aktivní přispěvatel je schopný efektivní práce v týmu, je inovativní, uplatňuje svou iniciativu,
podstupuje propočítaná rizika a usiluje o excelentní výsledky.
A občan se zájmem o okolí
je vkořeněný do Singapuru,
má silné občanské uvědomění, je dobře informovaný a aktivně se zasazuje o zlepšování životů ostatních okolo něj.
Nadto má ještě Singapur definované
očekávané výstupy pro základní, střední a vysoké školy.
Například po ukončení střední školy mají žáci: jednat morálně, pečovat o ostatní a mít o ně starost, být schopni pracovat v týmech a ocenit každý přínos, být podnikaví a inovativní, věřit svým schopnostem, dokázat ocenit estetiku, znát Singapur a věřit v něj.
DEBATA JE JEN ZAČÁTEK
Ve všech čtyřech zemích figurují na předních místech
sebedůvěra, umění učit se, zapojení do pracovního kolektivu a informovaná angažovanost ve veřejném prostoru.
Jako červená nit se jimi ale táhnou i další motivy: zaměření na budoucnost, podnikavost, sebepoznání, duševní pohoda, zodpovědnost.
Všechny uvedené země mají také své vzdělávací cíle detailně rozpracované a orientované na postoje a dovednosti. Nenadešel čas otevřít debatu o cílech vzdělávání i v České republice?