Využití vzdělávacích programů EU, 3. část

Vydáno: 10 minut čtení

V následujícím příspěvku se zmíním o své poslední vzdělávací aktivitě v programu SVES. Studijní návštěva se konala v září 2013, tedy na konci období programu LLP 2007-2013. V programu Socrates jsem dále absolvovala aktivitu Přípravná návštěva a následně pak v Programu celoživotního učení tříletý vzdělávací program Comenius - partnerství škol.

Využití vzdělávacích programů EU
(3. část)
 
Miroslava
Strakatá
 
ředitelka MŠ Maršovice a studentka 3. ročníku SMG
STUDIJNÍ NÁVŠTĚVA V NĚMECKU
Téma studijní návštěvy, která se konala v Hannoveru, bylo Zdokonalování vyučování a učení - hlavní role školních leadrů. Pořádající institucí byla
NLQ - Niedersächsisches Landesinstitut für schulische Qualitätsentwicklung
se sídlem v Hildesheimu. Ve skupině nás bylo celkem 14 účastníků z různých zemí Evropy a různých typů škol, vzdělávacích institucí a školní správy nebo samosprávy. Kromě ČR zde byly zastoupeny Francie, Španělsko, Velká Británie, Irsko, Maďarsko, Řecko, Polsko, Belgie, Lotyšsko, Itálie, Slovensko a Rumunsko.
Řešená problematika
Německý vzdělávací systém je velmi složitý, každá ze 16 německých spolkových zemí má vlastní systém vzdělávání. Vzdělávání bylo decentralizované po druhé světové válce a v současné době není tendence německý školský systém sjednocovat.
Studijní pobyt byl zaměřen na:
 
poznávání alternativních modelů škol (například děti různého věku v jedné třídě, otevřený prostor vyučování, školní komunitní síť);
 
leadership ve vzdělávání;
 
faktory pro úspěšný rozvoj školních programů;
 
vnitřní a vnější kvalitu evaluace (autoevaluace ve školách, školní inspekce).
Ředitelé škol mají klíčovou roli při vedení škol a při zlepšování jejich kvality. K přístupu při zkvalitňování škol vedou učitele, kteří jsou obvykle velmi vstřícní, tvořiví, ochotni přijmout zpětnou vazbu a zdokonalovat své pedagogické postupy. Každý nově jmenovaný ředitel musí mít 30 dnů školení. Každá škola má svůj charakteristický program. Pro ředitele je důležité a zásadní vybrat si tým profesně schopných a tvůrčích učitelů.
Navštívené instituce
 
Radnice Hannover
 
Ministerstvo školství Hannover
 
Robert Bosch Comprehensive School - Ucelená škola pro všechny děti 5.-13. třídy - Hildesheim
 
Školní inspekce Dolní Sasko - NLQ Hildesheim
 
Základní škola Glockseeschule Hannover
 
Gymnázium Goetheschule Hannover
Jedno z prvních setkání bylo se starostou města Hannover panem Berndem Strauchem, kterého nám představil náš organizátor z NLQ pan Jens Bolhofer. Starosta nás uvítal na historické radnici, kde se všichni účastníci představili, a následovala krátká přednáška starosty na téma
Role komunity pro autonomní školy.
Poté jsme absolvovali zajímavou prohlídku rozsáhlé radniční budovy, jež je dominantou města.
Zajímavá byla návštěva školy - Robert Bosch Comprehensive School. V této škole jsou žáci od 5. do 13. tříd. S kolegy ve skupině jsme se shodli, že ředitel školy je velmi důležitý, ale v tomto případě jsou to učitelé-leadři, kteří dělají školu úspěšnou. Ředitel potvrdil vynikající vztahy s učiteli a vyzdvihl klíčovou roli středního managementu. Leadry školy velmi povzbuzuje v jejich snažení a nechává jim široké kompetence ve vedení školy, což ovlivňuje úspěchy školy. Učitelé vytvářejí vzdělávací plán svých předmětů na celý školní rok, který je sdílený s rodiči, žáky a ostatními učiteli. Každý rok se plán hodnotí a na základě vyhodnocení se vylepšuje.
Zajímavou formou probíhají také
hospitace.
U učitelů hospitují jejich kolegové učitelé, hodnotí jejich vyučovací metody a poskytují jim zpětnou vazbu. Tuto formu si ředitel i učitelé velmi chválí - vylepšuje kvalitu vyučování. Škola je velmi otevřená, což přispívá k důvěryhodnosti. Je zde patrné bezpečné prostředí pro sdílený profesionální rozvoj, učitelé se vzájemně podporují a sdílí společně své nápady. Škola vytvořila vynikající projekt pro Tanzanii přes UNESCO. Škola a děti svou činností získaly finanční prostředky na vybavení školy v Tanzanii. Děti se tím učily soucítění a globálnímu uvědomění.
Jednou z klíčových aktivit byla návštěva pořádající organizace NLQ, kde nám mimo jiné byla představena úloha školní inspekce. Zatímco v České republice a některých dalších zemích má školní inspekce ze zákona pouze kontrolní a hodnoticí roli, v Německu a dalších zemích (například v Belgii) má školní inspekce více poradní roli. Inspekce sleduje na školách také stanovená kritéria, která jsou pro všechny školy stejná, ale s řediteli a učiteli škol společně analyzuje současný stav a pomáhá školám plánovat jejich budoucí vývoj. Stejně tak navštíví školní inspekce školu, pokud škola potřebuje vyřešit nějaký problém nebo situaci - inspekce v tomto případě pomáhá škole situaci řešit. Více se zaměřuje na potřeby školy, hodnotí proces i produkt.
V další navštívené škole -
Glockseeschule
- byl zajímavý následující aspekt. Každý týden v pondělí ráno diskutuje vedení školy a učitelé o prioritách týdne v rámci školy a týdenního plánu. Učitelé dávají dětem důvěru, povzbuzují je v jejich aktivní účasti během vyučování, dovolí jim pokládat otázky volně v hodinách a diskutovat s učiteli. Pro přijetí dětí do této školy má vedení nastaveno speciální kritérium: pokud potenciální rodiče chtějí zapsat děti do této školy, dostanou od školy popis metodologie vyučování a učení, a pokud se s tím rodiče ztotožní a souhlasí s metodami a zásadami této školy, jsou jejich děti do školy přijaté. V opačném případě musí hledat jinou školu. Mnoho německých škol má vynikající vztahy s rodiči žáků. Rodiče se aktivně podílejí na učení a vzdělávání svého dítěte, spolupracují se školou na různých projektech.
Diskutovaná témata mezi účastníky
Kromě poznávání školského systému v Německu představil každý účastník skupiny vzdělávací systém své země a školní systém své školy nebo školské instituce. Prezentace probíhaly průběžně během celého týdne a byl na ně dostatek času. V rámci prezentací vzdělávacích systémů jednotlivých zemí a navštívených škol a vzdělávacích institucí v Německu probíhaly mezi účastníky rozvinuté diskuze o rozličných tématech v evropském školství:
 
jakou přípravu absolvují ředitelé škol v různých zemích na svou funkci a jakou kvalifikaci by měli ředitelé mít;
 
zda by ředitelé měli také učit, nebo by se měli věnovat pouze řídicí práci, pokud by učili, tak v jakém týdenním rozsahu;
 
do jaké míry by měly mít školy autonomii (větší autonomie školy - větší pracovní nasazení ředitele a také jeho větší zodpovědnost);
 
jaké platové ohodnocení by měli mít ředitelé, jaký platový rozdíl by měl být mezi platem učitele a ředitele;
 
jak dlouhé by mělo být funkční období ředitele.
Všichni účastníci se shodli, že dobrou školu nedělá pouze ředitel, ale je to zásluha rovněž kvalitního středního managementu. Je důležité mít ve škole profesionální učitele, kteří dělají vyučování atraktivním.
Rozdílný je výběr učitelů v různých zemích účastníků. V některých zemích si mohou ředitelé sami vybrat učitele do svého týmu ve škole, v jiných zemích výběr učitelů ředitelé ovlivnit nemohou vůbec nebo jen do jisté míry. Stejné odpovědi členů skupiny nebyly na otázku, zda by měli ředitelé pouze zajišťovat chod školy, nebo i učit. Ředitel gymnázia Goetheschule je přesvědčený, že by ředitel měl kromě svých řídicích povinností také učit, a to z důvodu, aby nepozbyl svých pedagogických dovedností -pak by byl i špatný ředitel, jak nám řekl. Rovněž
jmenování ředitelů
je v každé zemi různé a v každé zemi je zapotřebí jiná kvalifikace. V zemích účastníků se liší i platy ředitelů, a to v porovnání různých zemí a také v porovnání platu ředitele oproti platu učitelů. V některých zemích je plat ředitele minimálně navýšen v porovnání s platem učitele, a role ředitele tak není vůbec atraktivní a žádoucí. V otázce délky
funkčního období ředitele
se pohybovala tato perioda ve většině zemí mezi 3-9 roky, ale například v Anglii a Irsku je funkce ředitele neomezená.
Organizační zajištění
Organizační zajištění ze strany německého organizátora (pořádající instituce NLQ Jense Bolhofera) bylo precizní a propracované do nejmenších detailů. Jens byl vynikající průvodce po celou dobu studijní návštěvy. Měl připravený kvalitní program, který konsolidoval s popisem v katalogu a svými aktivitami zahrnoval široký rozsah náhledu do německého školského systému. Studijní prezentace a návštěvy na sebe logicky navazovaly a vhodně se doplňovaly, a téma studijní návštěvy tak bylo naplněno. Jens Bolhofer začal se všemi účastníky komunikovat bezprostředně po podepsání grantových smluv, veškeré potřebné informace nám předal v dostatečném časovém předstihu před studijní návštěvou. Oceňuji rovněž neformální stránku programu studijní návštěvy, v rámci které jsme měli možnost více se poznat, například zahajovací večer s organizátorem a všemi účastníky.
Erasmus+
Jak jsem zmínila již v začátku příspěvku,
Program celoživotního učení 2007-2013
dospěl ke svému závěru a nahradil ho program Erasmus+,který byl schválen v listopadu 2013 Evropským parlamentem.
Erasmus+
je vzdělávací program EU na období 2014-2020, který zahrnuje spolupráci a mobilitu ve všech sférách vzdělávání, v odborné přípravě a v oblasti sportu a mládeže. Erasmus+ sjednotil a upravil dosavadní vzdělávací programy a aktivity a je obohacen o další nové prvky. Významnou roli v tomto programu mají mezinárodní mobility do partnerských zemí, podpora spolupráce, inovačních procesů a dobré praxe, podpora vzdělávací politiky a reforem v oblasti vzdělávání.
Cílem programu Erasmus+
je zvýšení kvality dovedností a kvalifikací, zlepšení zaměstnatelnosti a přispění k modernizaci vzdělávání. Důkazem závazku EU podporovat vzdělávání je navýšení rozpočtu oproti minulým programům o 40 %. Dvě třetiny prostředků z tohoto programu jsou určeny na stipendia pro více než 4 miliony osob za účelem studia, odborné přípravy, práce či dobrovolnické činnosti v zahraničí v období 2014-2020.
Program Erasmus+ je určen
pro studenty, učitele, učně, dobrovolníky, vedoucí mládeže a sportovních organizací.
Erasmus+ je rozdělen na tři klíčové akce:
 
KA 1 - Vzdělávací mobilita jednotlivců
 
KA 2 - Spolupráce na inovacích a výměna osvědčených postupů
 
KA 3 - Podpora reforem vzdělávací politiky
Do programu Erasmus+ se mohou zapojit následující programové země:
 
28 členských států EU
 
členské státy EHP - Norsko, Island, Lichtenštejnsko
 
Turecko, Makedonie
Dále partnerské země sousedící s EU, některé z klíčových akcí jsou určeny jakékoliv partnerské zemi z celého světa. Nový program Erasmus+ je rozsáhlejší, má strategičtější povahu a jedním z dalších cílů je dosáhnout lepší dostupnosti informací pro potenciální zájemce o jednotlivé aktivity na národních a regionálních úrovních.