Využití vzdělávacích programů EU, 2. část

Vydáno: 8 minut čtení

Tímto příspěvkem navazuji na praktickou ukázku možnosti zapojení do vzdělávacích programů EU. V minulém článku (viz Řízení školy č. 10/2014, s. 41) jsem zmínila první ze svých absolvovaných programů - studijní návštěvu ARION v roce 2005, kterou spravovala Národní agentura programu Socrates.

Využití vzdělávacích programů EU
(2. část)
 
Miroslava
Strakatá
 
ředitelka MŠ Maršovice a studentka 3. ročníku SMG
Program studijních návštěv pokračoval i v letech 2007-2013 v programu
LLP - Lifelong Learning Programme
(Program celoživotního učení), který zastřešovala Národní agentura pro evropské vzdělávací programy (NAEP). Studijní návštěvy v tomto novém programu byly vedeny pod názvem SVES - Study visit for education specialists. V programu LLP jsem absolvovala další dvě studijní návštěvy.
STUDIJNÍ NÁVŠTĚVA V PORTUGALSKU
Koncem února 2010 jsem vycestovala na studijní návštěvu do autonomní oblasti Portugalska, na ostrov Madeira. Studijní návštěvu pořádala vzdělávací instituce
Dir. Regional Administracao Educativa
se sídlem v hlavním městě ostrova Funchalu a hlavním tématem bylo:
Školský management v autonomní oblasti Madeira.
Kromě České republiky měla na studijní návštěvě zastoupení Velká Británie, Itálie, Polsko, Nizozemí, Španělsko, Norsko, Německo (2 účastníci), Belgie, Rakousko, Švédsko (2 účastníci), Estonsko, Rumunsko, Francie (pro zajímavost účastnice z Francie přicestovala z francouzského zámořského regionu Martinik). Skupina tedy zahrnovala 16 odborníků z různých typů škol a vzdělávacích institucí.
Řešená problematika
Hlavním cílem bylo ukázat
vzdělávací specifika
autonomní oblasti Madeiry v širším kontextu vzdělávacího systému Portugalska. Pořádající organizace je zodpovědná za školský management na regionální úrovni a jedním z jejích záměrů je podporovat spolupráci se žáky, rodiči, vedením školy a pracovníky školní správy. Viděli jsme různé modely administrace vedení školy, různé modely školského managementu a různé modely spolupráce žáků, rodičů, vedení školy a školní samosprávy.
Navštívené instituce, střípky a postřehy
Hned první nedělní večer proběhla recepce v hotelu, během které se organizátoři a všichni účastníci osobně seznámili. V pondělí jsme navštívili základní školu Angela Augusta da Silvya základní Salesiánskou školu, obě ve Funchalu. Zúčastnili jsme se vyučování, mluvili s dětmi, učiteli a vedením školy. Učitelé i členové manažerského týmu působili uvolněně a zároveň profesionálně. Rovněž jsme zhlédli velmi pěkné kulturní vystoupení dětí v tradičních madeirských krojích. Žáci v základních školách na Madeiře mají možnost využívat různé
kroužky v odpoledních hodinách
podobně jako u nás, avšak s tím rozdílem, že je neplatí rodiče, ale škola. Školy se mimo jiné snaží tímto způsobem nabídnout dětem kvalitní program i po vyučování.
Návštěva
základní školy v Calhetě
na nás čekala následující den. Opět jsme se zúčastnili části vyučování, zástupci vedení školy nás seznámili s principem školského managementu, provedli nás celou školou. Zajímavá a atypická v porovnání s podmínkami v našich školách byla sborovna učitelů. Byla to místnost, kde fungoval menší školní bufet, a učitelé, kteří se chtěli občerstvit, odpočinout si a popovídat, měli možnost využít posezení u malých ratanových stolků s ratanovými křesly, což zajišťovalo jistou míru příjemného polosoukromí k oddechu během přestávek. Většina základních škol je velmi dobře vybavena, mají například pěkné tělocvičny, vnitřní bazén a venkovní hřiště.
Středeční program nám nabídl návštěvu předškolního zařízení - Jardim Escola Joao De Deus. V madeirských mateřských školách přijímají děti již od 1 roku, děti i učitelky nosí nepříliš slušivé stejnokroje. Ředitelka této soukromé mateřské školy byla na své zařízení velmi hrdá a bylo znát, že se jeho činnosti aktivně a s nadšením věnuje. Seznámila nás se spoustou materiálu týkajícího se vedení předškolního zařízení, vzdělávání dětí a personalistiky, ochotně a fundovaně odpovídala na naše dotazy. Měli jsme možnost pobýt ve třídách s dětmi a jejich učitelkami, zapojit se do činností a diskutovat s učitelkami. Třídy v mateřské škole byly vzhledem k počtu dětí dost malé, ale čisté, útulné a vkusně vybavené. Rovněž rozkvetlá zahrada, vybavená dětskými prolézačkami a hračkami, neposkytovala pro hry dětí příliš prostoru.
Starší děti, které odpoledne nemusely spát, se věnovaly s učitelkou dalším řízeným činnostem, tudíž neměly v této době možnost relaxačních činností. Coby česká učitelka mateřské školy jsem ale trochu záviděla poměr počtu učitelek a dětí. V klasické skupině zhruba 20 dětí pracovaly tři učitelky nebo v různých třídách se jedna učitelka věnovala skupině 6 až 10 dětí (dle věku dětí a povahy konkrétní činnosti). Učitelky nám ochotně poskytovaly rozhovory, k dětem měly vstřícný přístup, vlivem mentality národa srdečnější, než je zvykem v oblastech střední Evropy. V mateřské škole vládla příjemná atmosféra, učitelky spolu komunikovaly na profesně přátelské úrovni, byla vidět jejich spolupráce, ale také velký respekt k ředitelce školy.
Následující den jsme navštívili věhlasnou konzervatoř -Conservatório - School of Arts - Eng. Luiz Peter Clode ve Funchalu. Na první pohled nenápadná a z finančních důvodů nepříliš udržovaná budova skrývala skutečnou pokladnici umělců-učitelů a nadaných studentů. V této po umělecké stránce výborně vybavené konzervatoři učí řada umělců z různých koutů světa a studenti zde dostanou vysoce kvalitní umělecké vzdělání. Ředitelka školy nám poskytla krátkou přednášku o způsobu vedení konzervatoře a provedla nás celou školou. V průběhu prohlídky jsme hovořili s učiteli i studenty. Páteční program byl věnován semináři s tématem školského managementu. Přednáška rozvíjela dále témata - Globalizace, vzdělávací politika a evaluace: Výzva pro veřejné školy. Po ukončení přednášky se rozvinula široká diskuze mezi účastníky a přednášejícími, byla zodpovězena řada dotazů a současně nastíněn další možný vývoj řešené problematiky.
Shrnutí řešené problematiky
Madeira, ačkoliv patří k Portugalsku, je velmi autonomní v mnoha směrech. Školství a školský management v ostrovní autonomní oblasti je na vysoké úrovni. Ve školských zařízeních je více pedagogických zaměstnanců než v českých školách, vzhledem ke kvalitnímu personálnímu zajištění zde funguje flexibilní přístup pro zastupování pedagogů. Školy nabízejí velký výběr aktivit pro žáky, které rovněž financují. Ve všech navštívených školách jsme měli dostatek času na podrobnější seznámení s jejich organizací a způsobem vedení. Diskutovali jsme s řediteli, učiteli a žáky. Nebyla však možnost hovořit s rodiči žáků. Během studijní návštěvy všichni členové skupiny prezentovali vzdělávací systémy svých zemí. Na tyto prezentace byl však vyhrazen pouze jeden den, což bylo náročné časově i na udržení pozornosti posluchačů.
Organizace studijní návštěvy
Organizace studijního pobytu začala na české straně seminářem, který Národní agentura organizovala pro vybrané účastníky. Vedoucí programu SVES Mgr. Danuša Pašiaková na semináři poskytla dostatečné a praktické informace k přípravě studijních pobytů a zodpověděla všechny dotazy. Kromě instrukcí na zmíněném semináři poskytla vždy ochotně další potřebné informace nebo radu telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu.
Organizace během studijní návštěvy probíhala v rámci daných možností, které komplikovala živelní pohroma, rovněž výborně. Organizátoři se s námi spojili zhruba tři měsíce před návštěvou, kdy nám poskytli základní informace o průběhu studijního pobytu. Během pobytu se snažili vyhovět přáním účastníků, diskutovali s námi o řešených problematikách, snažili se, aby náplň návštěvy byla kvalitní a efektivní. V rovnováze byla teoretická i praktická zasedání, prezentace a návštěvy škol byly propojeny a logicky se doplňovaly. Účastníci kurzu byli pozitivně naladění po celý týden pobytu, ve skupině vládla velmi kolegiální a přátelská atmosféra.
Nečekané události
Studijní pobyt začínal den poté, kdy na ostrově kulminovala povodeň. V důsledku záplav byly po celý týden uzavřené některé části ostrova, silnice, obchody a školy. Tato skutečnost zapříčinila také změny v programu. Naši organizátoři museli ze dne na den změnit dlouho připravovaný program a hledat alternativní řešení. Ve tvářích našich hostitelů se zračily obrovské potíže a starosti a přes všechna úskalí dokázali během studijního pobytu zajistit excelentní program.
ZÁVĚR
Stále rozkvetlý ostrov v Atlantském oceánu mi poskytl nezapomenutelné zážitky. V první řadě profesní přínos ze studijní návštěvy, poznání tamního školského systému a setkání s kolegy z různých vzdělávacích institucí z mnoha dalších zemí Evropy.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání

Poradna

Výuka Aj
Granty
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání

Články

Využití vzdělávacích programů EU
Využití vzdělávacích programů EU, 3. část