Výsledky žáků v přírodovědných a společenskovědních předmětech

Vydáno:

Pravidelné zjišťování výsledků vzdělávání je důležitou součástí řízení vzdělávací soustavy. Na absenci národních dat o výsledcích poukazovala dlouhodobě i OECD. Od roku 2012 je elektronické zjišťování realizováno pravidelně Českou školní inspekcí v rámci jejího zákonného zmocnění získávat a analyzovat informace o vzdělávání a hodnotit podmínky, průběh a výsledky vzdělávání.

Výsledky žáků v přírodovědných a společenskovědních předmětech
PhDr.
Ondřej
Andrys,
MAE,
náměstek ústředního školního inspektora
Výsledky žáků jsou elektronickou cestou zjišťovány v různých ročnících, v různých předmětech i gramotnostech, na základních i středních školách. Cílem je poskytnout relevantní zpětnou vazbu o výsledcích vzdělávání žákům, jejich rodičům, učitelům, ředitelům škol i státu. Na úrovni žáka a školy poskytnou výsledky informaci o tom, jak žáci naplňují minimální požadavky definované státem (dle příslušných rámcových vzdělávacích programů, případně standardů), v čem jsou slabší a v čem naopak požadavky splňují.
Na úrovni státu jsou výsledky cenným zdrojem informací pro tvorbu vzdělávacích politik či případné úpravy kurikulárních dokumentů. Pro Českou školní inspekci je informace o výsledcích vhodným doplněním kontextu kvality školy, kdy v případě opakovaných rizikových výsledků může Česká školní inspekce do školy vstoupit a s pomocí dalších metod, postupů a nástrojů může napomoci zjistit příčiny daného stavu a podpořit školu k jeho nápravě či zlepšení.
Data o výsledcích navíc Česká školní inspekce propojuje se zjištěními z inspekční činnosti i s výsledky mezinárodních šetření typu PISA, což umožňuje poskytovat komplexní a ucelený obraz o kvalitě vzdělávání v České republice.
ZJIŠŤOVÁNÍ VÝSLEDKŮ ŽÁKŮ 2015
Letošní zjišťování výsledků žáků provedla Česká školní inspekce v termínu 11. 5. - 22.5.2015 na vzorku 2 311 škol (základní školy, víceletá gymnázia, vybrané obory středních odborných škol). Vzorek byl sestaven proporcionálně (různé regiony, různí zřizovatelé, malé i velké školy, školy z menších i větších obcí, školy s nejlepšími i nejhoršími výsledky z minulých testování, školy zapojené do mezinárodních šetření apod.). Letošní zjišťování výsledků bylo zaměřeno na žáky 9. ročníků základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií a žáky 3. ročníků vybraných oborů středních odborných škol. Ověřovanými oblastmi byly společenskovědní předměty (dějepis, zeměpis, výchova k občanství - žáci 9. ročníků základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií) a přírodovědné předměty (chemie, fyzika, biologie -žáci 9. ročníků základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií + žáci 3. ročníků vybraných oborů středních odborných škol). Cílem zjišťování bylo ověřit aktuální míru dosažení očekávaných výstupů podle příslušných rámcových vzdělávacích programů, zjistit, jak jsou na tom žáci v předmětech, kterým bývá většinou věnována menší pozornost, zjistit, jak jsou na tom žáci středních škol ve vztahu k tomu, co měli umět už na konci základní školy a co mají umět na úrovni 3. ročníku střední školy v daném oboru, zjistit, jak se liší znalosti žáků mezi jednotlivými obory středních odborných škol, a zjistit, jak korespondují dosažené výsledky s úspěšností v mezinárodních šetřeních. Testování bylo rozvětvené do dvou úrovní obtížnosti (v případě, že žák velmi dobře vyřeší první část otázek, postoupil do vyšší - obtížnější - úrovně, v opačném případě zůstal v úrovni základní). Výsledky byly sestaveny samostatně za základní i vyšší úroveň.
Souhrnná zjištění
Průměrné úspěšnosti, kterých žáci dosáhli ve společné části testu (základní úroveň), zůstaly za očekáváním, protože ani v jednom případě nedosáhli očekávaných dvou třetin úspěšnosti, které lze považovat za uspokojivé naplnění požadavků rámcového vzdělávacího programu. Žáci se pohybovali v rozpětí mezi 50-60%. Pouze 5-7% žáků zaznamenalo průměrnou úspěšnost nad 80%, naproti tomu každý desátý žák základní školy učinil slabý výsledek (průměrná úspěšnost pod 40%).
Pozitivní je nárůst úspěšnosti u žáků 3. ročníků středních odborných škol (opak zjištění z elektronického ověřování výsledků provedeného v loňském školním roce u cizího jazyka, kdy žáci 2. ročníku středních odborných škol byli méně úspěšní než žáci 9. ročníku základních škol, přičemž měli o 2 roky výuky cizího jazyka navíc a testy byly vztaženy k výstupům pro konec základní školy).
Znepokojující je zjištění, že nejméně byli žáci úspěšní ve zcela základních dovednostech souvisejících s tématy aplikované matematiky (např. jednoduchý výpočet koncentrace), což naznačuje, že výuka matematiky nesměřuje k její využitelnosti v rámci běžných činností a životních situací. Zde Česká školní inspekce doporučuje zahájit debatu o změně způsobu výuky matematiky, zmenšit rozsah čistě teoretické výuky abstraktních postupů ve prospěch aplikace matematických dovedností na konkrétní situace, s nimiž se žáci každodenně setkávají.
Kontextová zjištění
Součástí testů byly také kontextové dotazníky pro žáky. Ti se dle jejich vlastního vyjádření poměrně málo často věnují praktickým (experimentálním) činnostem, převládá frontální výuka, malý podíl činností žáků ve skupinách, v případě nesnází žáci vyhledávají pomoc spíše jinde než u učitele. Žáci většinově považují jak přírodovědné předměty, tak společenskovědní předměty za málo důležité pro jejich budoucí život. Úkolem státu je nyní hledat způsoby oslabení či eliminace uvedených negativ, nabízí se metodická podpora, zohlednění v hodnoticích kritériích České školní inspekce apod.
Zjištění ve vztahu k typologii škol
Základní školy oproti víceletým gymnáziím zaznamenaly větší propad ve výsledcích přírodovědného i společenskovědního přehledu, než jaký byl rozdíl mezi výsledky základních škol a víceletých gymnázií v případě zjišťování výsledků žáků na úrovni 9. ročníků základních škol v roce 2013 (zjišťovány byly výsledky žáků v matematice a českém jazyce), a srovnatelný propad ve výsledcích přírodovědného i společenskovědního přehledu s rozdílem mezi výsledky základních škol a víceletých gymnázií v případě zjišťování výsledků žáků na úrovni 8. ročníků základních škol v roce 2014 (zjišťovány byly výsledky žáků v přírodovědné gramotnosti). Zde lze bezesporu spatřovat vliv obsahu přijímacích zkoušek s jednotným zadáním (na základní škole ustupují předměty bez vztahu k přijímací zkoušce, na víceletých gymnáziích k jejich upozaďování není důvod; u českého jazyka a matematiky naopak v 9. ročníku základní školy existuje motivace směrem k obsahu přijímací zkoušky, která pro žáky víceletých gymnázií není předepsána). V této souvislosti Česká školní inspekce doporučuje zahájit diskuzi o posílení významu neprofilových (přírodovědných a společenskovědních) předmětů v obsahu přijímací zkoušky nebo o komplexní změně v obsahu přijímací zkoušky s jednotným zadáním směrem k ověřování obecných studijních předpokladů.
Synergická zjištění
Zjišťování výsledků žáků rovněž ukázalo, že školy, které ve výuce akcentují rozvoj gramotností, dosahují lepších výsledků i z hlediska předmětových výstupů rámcového vzdělávacího programu. To je jednoznačný argument pro posílení gramotnostní složky výuky přírodovědných předmětů. Na základě informací z dalších aktivit České školní inspekce se ukazuje, že existuje souvislost mezi výsledky žáků v testu přírodovědného přehledu a vybaveností školy i (byť v menší míře) rozsahem dalšího vzdělávání pedagogů. Zde bude Česká školní inspekce dále data analyzovat (a případně doplní o výstupy z dalších inspekčních šetření) s cílem identifikovat faktory, které s nejvyšší efektivitou přispívají ke zlepšování výsledků žáků. Předběžné posouzení korelace výsledků obou testů s komplexním inspekčním hodnocením škol v minulých třech letech ukazuje na provázanost celkové kvality fungování školy s výsledky žáků z pohledu výstupů rámcových vzdělávacích programů. To je argumentem pro komplexní přístup k hodnocení kvality škol tak, jak jej zohledňuje Českou školní inspekcí sestavený a v důsledku národní debaty odbornou veřejností odsouhlasený model kvalitní školy. Vyhodnocení agregovaných výsledků jednotlivých škol v kontextu jejich podmínek, jež jsou známy dílem z předchozích inspekčních zjištění, dílem z průvodních dotazníků žáků a učitelů, umožní cílené vyhledávání příkladů inspirativní praxe, a to v rámci tematických inspekčních šetření i v rámci komplexní (běžné) inspekční činnosti.
ZÁVĚR
Díky procesu zjišťování výsledků vzdělávání, který každoročně v různých ročnících, předmětech či gramotnostech Česká školní inspekce na vzorku škol provádí, jsou k dispozici velmi důležitá data, s nimiž bude na úrovni Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a také např. Národního ústavu pro vzdělávání jistě dále pracováno s cílem vytvářet takové vzdělávací politiky, které povedou k neustálému zvyšování kvality vzdělávání a snižování školního neúspěchu.
Podrobnější informace o výsledcích jsou k dispozici na webových stránkách České školní inspekce www.csicr.cz.

Související dokumenty

Pracovní situace

Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Doprovod žáka do nemocnice
Žákovská a studentská samospráva
Uznání uceleného dosaženého vzdělání
Uznání částečného dosaženého vzdělání
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Zákonný zástupce
Školy s rozšířenou výukou
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Přiznání svéprávnosti nezletilému dle nového občanského zákoníku
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Zdravotní způsobilost k tělesné výchově
Výchovná opatření a jejich zveřejňování
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Kvalifikace
Kvalifikace
Kvalifikace
Žák v zahraničí
Kvalifikace
Kvalifikace
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz