Vybočují z řady

Vydáno:

Děti se zvláštními vzdělávacími potřebami. Zpravidla se člověku vybaví dítě, které špatně vidí, slyší, je na vozíčku nebo je jeho inteligence podprůměrná. Zkrátka žáci nebo studenti s nějakou formou postižení. Proto se také vlna odporu vůči tzv. společnému vzdělávání soustřeďuje na to, jak tyhle handicapované děti budou ty „normální“ zdržovat. A přece se tímhle označením myslí i děvčata a chlapci v jistém smyslu na opačném konci spektra „postižení“ - ti, kteří jsou zvlášť nadaní či talentovaní.

Právě jim bývají tradičně v prosinci určeny dvě akce, které jsou pro ně v jistém smyslu odměnou: setkání s ministrem či ministryní školství a předávání cen udělovaných Nadačním fondem Jaroslava Heyrovského. Spolupořadatelem obou těchto událostí je Národní institut pro další vzdělávání, který se prostřednictvím svého oddělení Talentcentrum systematicky podporou nadaných a talentovaných zabývá. Mimo jiné je organizátorem 14 celostátních soutěží, vytváří zázemí projektu Talnet a je i garantem rozvoje Sítě podpory nadání.Řízení školy online
Setkání s ministryní, kterého se účastní vynikající čeští reprezentanti a reprezentantky v mezinárodních soutěžích a odborných akcích, je v posledních dvou letech skutečně atraktivní odměnou, protože se ho opravdu účastní ministryně Kateřina Valachová. Její přítomnost po celou dobu akce i její přirozený způsob jednání byl nepochybně pro přítomné - a to nejen studenty, ale i jejich pedagogické doprovody - příznivým znamením pro jejich další usilování. Ti, kteří pak byli vybráni jako laureáti cen Nadačního fondu Jaroslava Heyrovského, se opět mohli seznámit s pamětníky tohoto našeho prvního nositele Nobelovy ceny i s předními českými odborníky, z nichž tentokráte zvlášť upoutal bývalý dlouholetý ředitel Ústavu pro jazyk český AV ČR a patron olympiády v českém jazyce Karel Oliva. My vám nyní nabízíme rozhovory se dvěma nepřehlédnutelnými účastníky těchto setkání -Jiřím Etrychem z Pardubic a Klárou Muknšnáblovou ze Svémyslic.
JIŘÍ ETRYCH
V posledních letech jste byl u nás i v zahraničí mimořádně úspěšný ve fyzikálních a chemických soutěžích. Vzpomínáte si, co stálo na začátku této vaší cesty?
Řízení školyVšechno to začalo poměrně nenápadně - na nižším stupni gymnázia. Vyučující nás často oslovovali s tím, že se v tom či jiném předmětu koná olympiáda, tak jsem si řekl: proč to nezkusit. A když jsem zjistil, že mě to baví a jsem úspěšný, nebyl už nikdy důvod přestat.
Mohl byste uvést, od koho jste na této cestě dostával pomoc a jakou?
V první řadě sehrála jistě roli škola. Jednak mi dala dostatek volnosti, abych se mohl různým soutěžím (mnohdy na úkor docházky) věnovat, jednak nás učitelé na olympiády nad rámec výuky připravovali - jmenovitý seznam všech, kteří se na tom podíleli, by byl příliš dlouhý, než abych ho zde uváděl. Pochopitelně, že v určitém okamžiku úroveň olympiád přeroste časově a někdy i odborně možnosti střední školy, naštěstí u nás funguje široký systém různých soustředění, kde přednášejí zpravidla vysokoškolští studenti či pedagogové a kde jsem měl příležitost se toho spoustu naučit.
Co vás osobně dnes přitahuje na fyzice a chemii?
Přírodní vědy mají mnoho co nabídnout, ať už člověk hledá exaktnost, eleganci teoretických modelů, či pocit, že alespoň částečně rozumí věcem okolo sebe. Na druhou stranu nikdy jsem si nemyslel, že by fyzika či chemie byly to jediné správné, vždy mě bavila i spousta jiných oborů a to, že jsem skončil právě u přírodních věd, byla do značné míry náhoda.
A co vás zajímá kromě toho?
Jak už jsem řekl, vždycky mě bavily i humanitní obory, třeba filozofie; ale hlavně také literatura, hudba a podobně. Přijde mi, že kdybych se měl v životě věnovat jen chemii, nejspíš bych se zbláznil!
Získal jste možnost stipendia na prestižní britské univerzitě. Co to pro vás znamená a jak vidíte svou budoucnost?
Studium v Británii je pro mě příležitost poznat nové prostředí a učit se od lidí, kteří jsou špičkami ve svých oborech na světové úrovni. Na druhou stranu člověk si v takovém prostředí teprve uvědomí, jaké množství možností se nabízí, a tak si v tuto chvíli budoucnost netroufám odhadovat. Nejspíš zůstanu věrný vědě, ale stát se může cokoliv.
KLÁRA MUKNŠNÁBLOVÁ
Vy jste se už mnoho let úspěšně účastnila řady soutěží - soutěže ve španělštině, zeměpisných, matematických či dějepisných olympiád. Vzpomínáte si, co stálo na začátku této vaší cesty?
Řízení školyZa pomyslný zlomový bod, který předcházel všem vědomostním soutěžím, považuji soustavnou přípravu na gymnaziální přijímací zkoušky a následný přestup na gymnázium. Když jsem byla najednou ve „studijnějším prostředí“, začala jsem se více učit a za těmi všemi soutěžemi stojí učení se. Jediný problém je, že vás to musí bavit a musíte opravdu chtít.
Mohla byste uvést, od koho jste na této cestě dostávala pomoc a jakou?
Co se týče pomoci, byla to a doufám, že stále je a bude moje rodina. Podporuje mě od začátku. Pomoc spočívá hlavně v poskytnutí času. Mohla jsem se připravovat, jak dlouho jsem chtěla, a toho jsem samozřejmě využila. Dále musím uvést pracovníky z brandýské knihovny a místní historiky, kteří mi poskytovali materiály k loňské dějepisné olympiádě.
Co vás osobně dnes přitahuje k dějepisu, v němž jste tentokrát suverénně vyhrála národní olympiádu?
Jedním z důvodů je to, že se občas neztotožňuji s dnešním světem. Nenosím šaty z poslední kolekce, nelíbí se mi moderní tance... Zkrátka se mi někdy líbí věci starší, v nejlepším případě zapomenuté. V tom, že mě baví historie, hraje svoji roli samozřejmě také umění, které dokáže očarovat snad každého. Chtěla bych ale ještě zdůraznit, že není dějepis jako dějepis. Mě baví naše národní dějiny od středověku do 1. světové války, to je to období, které mě „přitahuje“.
Vám se na té olympiádě velmi povedla práce o Karlu IV. Myslíte, že by byl úspěšným vladařem i v dnešní době?
14. století je až moc rozdílné oproti dnešním poměrům. Tehdy bylo vše postaveno na úplně jiných morálních hodnotách, takže se domnívám, že by Karel IV. se svými plány neuspěl.
Jaké máte plány do budoucna?
Po gymnáziu bych ráda šla na Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy, na obor historie. Ještě uvidím, zda si k tomu nepřidám obor další. V úvahu připadají španělský jazyk nebo hudba. Po univerzitě uvažuji o práci učitele na střední škole.