Výběr osoby odborně způsobilé

Vydáno:

Při výběru osoby odborně způsobilé v prevenci rizik postupujte podle upraveného přísloví „důvěřuj, ale prověřuj“. Jedni tvrdí, že jde o vylepšený překlad italského přísloví, druzí pak tvrdí, že jej vymyslel Felix Edmundovič Dzeržinskij, ruský revolucionář a sovětský politik polského původu, který byl zakladatelem a velitelem obávané ruské „Čeky“, faktické předchůdkyně pozdější KGB. Ať už přísloví vymyslel kdokoliv, je dobré se jím řídit.

Výběr osoby odborně způsobilé
Ing.
Šárka
Seifertová,
osoba odborně způsobilá v prevenci rizik
V souladu s ustanovením § 9 zákona č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci), ve znění pozdějších předpisů, je:
§ 9
(1) Zaměstnavatel povinen zajišťovat a provádět úkoly v hodnocení a prevenci rizik možného ohrožení života nebo zdraví zaměstnance (dále jen „zajišťování úkolů v prevenci rizik“) s ohledem na:
a)
nebezpečí ohrožení bezpečnosti a zdraví zaměstnanců při práci ve vztahu k předmětu činnosti zaměstnavatele,
b)
základní znalosti a dovednosti zaměstnanců,
c)
počet zaměstnanců, jejich odbornou připravenost a jimi vykonávanou práci.
(2) Zaměstnavatel může zajišťovat plnění úkolů v prevenci rizik, je-li k tomu způsobilý nebo odborně způsobilý v případech a za podmínek uvedených v odstavci 3 písm. a) a b) sám, jinak je povinen zajistit tyto úkoly odborně způsobilým zaměstnancem, kterého zaměstnává v pracovněprávním vztahu (dle zákoníku práce). Nemá-li takového zaměstnance, je povinen zajistit je jinou odborně způsobilou osobou. Odborně způsobilý zaměstnanec zaměstnavatele nebo jiná odborně způsobilá fyzická osoba jsou odborně způsobilými osobami.
(3) Zaměstnává-li zaměstnavatel
a)
nejvýše 25 zaměstnanců, může zajišťovat úkoly v prevenci rizik sám, má-li k tomu potřebné znalosti,
b)
26 až 500 zaměstnanců, může zajišťovat úkoly v prevenci rizik sám, je-li k tomu odborně způsobilý, nebo jednou nebo více odborně způsobilými osobami,
c)
více než 500 zaměstnanců, zajišťuje úkoly v prevenci rizik vždy jednou nebo více odborně způsobilými osobami.
(4) Zaměstnavatel je povinen
a)
poskytnout odborně způsobilé osobě k zajišťování úkolů v prevenci rizik zejména potřebné prostředky a dobu potřebnou k výkonu její činnosti, zvláště ve vztahu k zaměstnancům v pracovním poměru na dobu určitou, mladistvým zaměstnancům, těhotným zaměstnankyním, zaměstnankyním, které kojí, nebo zaměstnankyním - matkám dítěte do konce devátého měsíce po porodu a zaměstnancům agentury práce dočasně přiděleným k výkonu práce k jinému zaměstnavateli,
b)
zajistit dostatečný počet odborně způsobilých osob,
c)
poskytnout odborně způsobilé osobě dokumentaci a informace
1.
o všech skutečnostech a okolnostech, o nichž je mu známo, že mají nebo by mohly mít vliv na bezpečnost zaměstnanců nebo vést k poškození jejich zdraví,
2.
podané zaměstnancům jiného zaměstnavatele, které obdrželi před zahájením práce na pracovištích zaměstnavatele k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
(5) Při zajišťování úkolů v prevenci rizik postupuje odborně způsobilá osoba v součinnosti s odborně způsobilými fyzickými osobami vykonávajícími svoji působnost podle zvláštních právních předpisů [např. § 83a odst. 1 písm. g), h) a i) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo § 9 zákona č. zákona č. 356/2003 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně některých zákonů, § 11 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, atp.], s odborovou organizací a zástupcem pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
(6) Zaměstnavatel je povinen poskytnout odborně způsobilé osobě písemnosti týkající se pracovních úrazů a nemocí z povolání a potřebnou součinnost
a)
při předcházení ohrožení života a zdraví s ohledem na povahu rizika na jeho pracovištích,
b)
k přijetí ochranných opatření, jde-li o práce se zvýšeným ohrožením zdraví zaměstnanců,
c)
při výběru a volbě ochranných zařízení.
(7) Plní-li na jednom pracovišti úkoly v prevenci rizik více než 2 odborně způsobilé osoby, zaměstnavatel určí, kdo bude provádět koordinaci jejich činnosti.
V souladu s ustanovením § 10 citovaného zákona je předpokladem odborné způsobilosti fyzické osoby
§ 10
a)
alespoň střední vzdělání s maturitní zkouškou,
b)
odborná praxe v délce alespoň 3 let nebo v délce alespoň 1 roku, jestliže fyzická osoba získala vysokoškolské vzdělání v bakalářském nebo magisterském studijním programu v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci; za odbornou praxi se považuje doba činnosti vykonávané v oboru, ve kterém fyzická osoba bude zajišťovat úkoly v prevenci rizik nebo činnost v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, a
c)
doklad o úspěšně vykonané zkoušce z odborné způsobilosti.
(2) Zkouška z odborné způsobilosti se skládá opakovaně každých 5 let.
(3) Při uznávání odborné kvalifikace, kterou fyzická osoba získala v jiném členském státě Evropské unie, jiném smluvním státě Dohody o Evropském hospodářském prostoru nebo ve Švýcarské konfederaci, se postupuje podle zákona o uznávání odborné kvalifikace. Uznávacím orgánem je Ministerstvo práce a sociálních věcí. Před zahájením dočasného nebo příležitostného výkonu činnosti na území České republiky fyzickou osobou, která je oprávněna vykonávat obdobnou činnost v členském státě Evropské unie, jiném smluvním státě Dohody o Evropském hospodářském prostoru nebo Švýcarské konfederaci, Ministerstvo práce a sociálních věcí její odbornou kvalifikaci ověří.
§ 10a
Dokladem o úspěšném vykonání zkoušky z odborné způsobilosti je osvědčení. Osvědčení se vydává na dobu 5 let.
Ne každá osoba odborně způsobilá (dále jen „OZO“) je vhodná pro práci ve školství, přestože všechny osoby odborně způsobilé skládají jednotnou zkoušku. Lidé, kteří se ve školství nepohybují, zapomínají na děti, žáky studenty a s nimi související agendy.
Nespoléhejte na to, že člověk, který pracuje jako zaměstnanec kontrolního orgánu (např. MŠMT, ČŠI, SÚIP, OIP, ČMOS), ví o bezpečnosti a ochraně zdraví víc než vy. Je třeba zvolit OZO v prevenci rizik, která vás může obohatit, pomůže vám s náročnou agendou BOZP a BOZ dětí, žáků a studentů.
Nenechte si namluvit, že je třeba mít zpracovány tuny dokumentů jen proto, abyste množstvím papírů „otrávili“ případné kontroly. Vždy se ptejte, který právní předpis ukládá, že tento dokument musím vést nebo jej mít.
Nešvarem řady OZO je, že pro všechny školy / školská zařízení nakopírují stejný dokument a někdy neopraví ani hlavičku či typ školy / školského zařízení. Před převzetím dokumentu je třeba jej přečíst a případně jej vrátit OZO k opravě, k přizpůsobení na podmínky školy / školského zařízení.
Hodně se chybuje ve vyhodnocování rizik. OZO vyjede z tiskárny rizika zpracovaná některou z firem, ale vůbec se nezabývá otázkou, zda jsou rizika přizpůsobena podmínkám školy / školského zařízení. Při svých kontrolách jsem se tak na základní škole setkala např. s výrobou silonových punčocháčů nebo s rizikem pádu do vodní nádrže v základní umělecké škole atp.
Pokud vám někdo v rámci fyzické kontroly napíše, že máte vše v pořádku, nejásejte, ale zamyslete se nad tím, že OZO není kompetentní k výkonu kontroly. Ze své téměř již třicetileté praxe vím, že škola / školské zařízení bez závad neexistuje.
Závady, které OZO zjistí, je třeba odstranit. Pokud to budou závady v dokumentaci, tak je odstraníte ve spolupráci s OZO, pokud to budou závady zjištěné fyzickou kontrolou, tak ve spolupráci se školníkem (máte-li na jejich odstranění peníze) nebo ve spolupráci se zřizovatelem (pokud půjde o nákladnější opravy - např. o opravy komunikace, osvětlení či oplocení, o výměnu oken či dveří atp.).
OZO je vaším poradním orgánem, a proto vy rozhodujte o tom, co vám má zpracovat a v jakém rozsahu. Důležité je, aby byl „vaším přítelem na telefonu“. Aby tu byl pro vás vždy, kdy ho budete potřebovat.

Související dokumenty

Pracovní situace

Evidence pracovní doby ve školství
Novela vyhlášky č. 106/2001 Sb., o hygienických požadavcích na zotavovací akce
Podmínky vzniku pracovního poměru, BOZP, hygienické požadavky (v zařízení školního stravování)
Mimoškolní akce školy (zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví)
Únikové cesty
Varovný systém v ČR – co dělat po zaznění varovného signálu sirény
Základní bezpečnostní pravidla pro organizaci lyžařského kurzu z pohledu HZS ČR
Odstraňování sněhu, rampouchů a ledových převisů ze střech budov
Základní bezpečnostní pravidla pro organizaci lyžařského kurzu z pohledu HZS ČR
Pálení čarodějnic jako školní akce
Stanovisko hasičů k vypouštění lampionů štěstí
Pálení biologického odpadu v areálu školy
Připravenost školy nebo školského zařízení na řešení krizových situací
Pracovní prostředí
Péče o zaměstnance
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Dohled v základním uměleckém vzdělávání
Práva a povinnosti v oblasti BOZP – zaměstnavatel a zaměstnanec
Práva a povinnosti v oblasti BOZP – zaměstnavatel a odborová organizace
Poučení žáků o BOZ

Poradna

Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Skialpinismus v rámci LVK a TV

Zákony

133/1985 Sb. o požární ochraně
258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů
356/2003 Sb. o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně některých zákonů
309/2006 Sb. , kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci)