Víte, co zajímá rodiče na vaší škole?

Vydáno:

Přemýšleli jste někdy o tom, jak vidí rodiče vaši školu? Čeho si všímají, podle čeho ji posuzují, případně doporučují přátelům? Většinou to nebývá to, co považujete vy jako ředitelka či ředitel za důležité. Kvalita vzdělávacího programu, kvalita pedagogů. Dokonce to nemusí být ani vybavení školy, počet kroužků a úroveň jazykové výuky, i když to všechno nesporně rodiče zajímá. Často jsou to drobnosti, které možná vy nepovažujete za důležité. Ale podstatné jsou už jen proto, že se o ně zajímají vaši klienti.

Víte, co zajímá rodiče na vaší škole?
 
Tomáš
Feřtek
 
odborný konzultant EDUin, o.p.s.
Navíc posuďte sami, jestli jsou to opravdu věci nedůležité, které o skutečné kvalitě školy nevypovídají. V některých případech možná zjistíte, že oněch několik povrchních detailů, které
rodič vybírající školu
pro své dítě
zachytí během krátké procházky po
vaší školní budově, vypovídá o tom, co se v ní doopravdy děje, víc, než by vám bylo milé.
Zkusme si vymodelovat zvídavého a pozorného rodiče během „inspekční“ cesty po běžné základní škole.
WEBOVÉ STRÁNKY
Skoro každý rodič se nejdřív podívá na web. Zpočátku si nevšímá detailů, dá hlavně na
první dojem
. Na pocit, že se o stránky někdo pravidelně stará a aktualizuje je. Zajímá ho, jestli jsou tu
praktické aktuality
– která akce se kdy koná, co mají mít děti s sebou, jestli je tu třeba jídelníček ze školní jídelny. To všechno naznačuje, že škola web denně používá a udržuje a je tedy
v komunikaci s rodiči aktivní.
Důležité také je, jestli jsou tu
viditelně kontakty
na ředitele, jeho zástupce, hospodářku a na jednotlivé učitele, ať už e-mailové nebo telefonní. Na druhou stranu nespoléhejme na to, že hezky udělaným webem rodiče obalamutíme. Už vědí, že někdy web samotný může slibovat výrazně víc, než pak škola naplní.
VCHOD
Rodič poprvé přichází do školy. Je mimořádně důležité, aby
necloumal zamčenými dveřmi bez možnosti se někam dovolat či dozvonit.
Je tu zvonek? Je popsaný, aby příchozí věděl, kam se to vlastně dozvoní? A hlavně, reaguje na zvonění někdo?
Vstřícná škola
mívá na tomto místě vyvěšené i telefonní číslo, kam je možné zavolat, když nikdo neotvírá. Je to důležité, protože většina škol dnes mívá zamčeno a někteří rodiče přece jen nenosí v kapse chytrý telefon nebo tablet, aby improvizovaně hledali číslo na webu školy.
Ve větších školách se můžeme setkat s vrátnou či vrátným. Každý rodič, ať už vědomě či ne, sleduje způsob, jak s ním vrátný či školník mluví. Pokud je úsečný a nerudný, rodič snadno nabude přesvědčení, že s dětmi bude jednat ještě o stupeň hůř. Stejně tak sleduje, jestli po něm bude chtít vrátný, aby se přezul do přinesených pantoflí, a bere to jako varovný signál. O trochu lépe snáší, když je odkázán na bednu s návleky, ale nejvíce ho potěší, když ho vrátná uvede a o přezouvání se ani nezmíní.
CHODBY
Za vchodem se rodič rozhlédne. Co uvidí? Šik automatů na koly a sladkosti? Na rozumnějších školách
automaty na sladké pití
po dohodě s rodiči nebývají, nebo alespoň obsahují méně sladké nápoje než přeslazené černé limonády světových značek. A leckde se ve
školním krámku
prodávají obložené housky, aby měly děti alternativu k tyčinkám a čokoládě.
Za druhé se rodič nadechne. Co cítí? Školní kuchyni? Tělocvičnu? Záchody? Můžete samozřejmě namítnout, že upravit prostory tak, aby se v nich tyhle „vůně“ nemíchaly, stojí peníze, které zřizovatelé a školy samotné často nemají. Uplynulo již ale víc než dvacet let od doby, kdy byl všechen tenhle odér neodmyslitelnou součástí školní atmosféry. Za tu dobu stihly i velmi chudé školy a obce
vyčistit vzduch
, pokud jen trochu chtěly. A rodiče to vědí.
Za třetí se rodič projde a rozhlíží se. Je tu nějaké
místo, které by respektovalo soukromí dětí?
Nějaký zašívací kout, sedačka, matrace v rohu? Nebo tu najde jen ceduli s rozpisem „dozoru nad dětmi“? Informovanější rodič hledá i nějakou možnost hry o přestávce. Něco na lezení, šplhací tyč se žíněnkou, hadrák a bránu, minifotbal, stolní hokej... Protože většina maminek už po léta čte v dámských časopisech, že když si děti mají možnost o přestávce hrát, lépe fungují v hodině. Budete jim poměrně obtížně vysvětlovat, že to podle vás tak není.
Pokud se rodič připlete do vaší školy o přestávce, bude si všímat, co děti dělají. Krouží se svačinou v ruce po chodbě v dvojstupu? To snad už je opravdu výjimečné. Okřikuje je někdo, že třeba chodí z patra do patra, sedí na schodech nebo se shlukují uprostřed chodby? Pokud ano, vyhodnotí to rodič spíš tak, že škola neumí s běžným a očekávatelným chováním dětí zacházet, a místo aby jim nabídla možnost, jak dělat přirozené věci a přitom nepřekážet, vysiluje se neúčelnou represí. Logicky se domnívá, že podobné problémy asi nastávají i v hodině, a raději půjde hledat školu pro své dítě jinam.
VE TŘÍDĚ
V rámci dnů otevřených dveří bývá dnes zvykem předvést rodičům nějakou tu ukázkovou hodinu. Jenže oni se rodiče o stylu vyučování často dozví víc, když zůstanou na chodbě. Běžný den, běžná hodina. Co rodič slyší? Nic? Opravdu z žádné třídy nic? Mrtvolné ticho bývá jen při písemce nebo
frontálním vyučování
(učitel mluví, žáci mlčí a pospávají). Jakákoli jiná forma vyučování způsobuje lehký šum a hluk. Jestliže je mrtvo ve všech třídách najednou, je to divné. Zvlášť pokud škola na webu tvrdí, že používá projekty a interaktivní výuku. Je dobré rodiče nepodceňovat. Ano, mnozí pořád ještě považují ticho v hodině za znak dobrého učení, ale takových opravdu rychle ubývá.
Když rodiče nahlédnou do třídy, i sami bez návodu si všimnou míry devastace zdí, nábytku, podlahy. Pro ty poučenější je to znamení, že
děti jsou tu často znuděné, otrávené, odreagovávají se agresivitou
a nemají vztah k prostředí, kde tráví podstatnou část dne. To samozřejmě není jen „vina“ učitelů, ale naznačuje to, že
nejsou zvyklí pracovat s třídou jako skupinou
a podobným postojům a náladám předcházet.
Rodiče vůbec
sledují učitele
docela pozorně. Zvládají s nimi komunikovat jako s dospělými? To je totiž pro část učitelů problém. Jsou tak navyklí na nadřízenou pozici, že komunikovat s někým jako rovný s rovným, je pro ně velká potíž. Totéž platí u dětí tak od sedmé třídy výš. Co dělají, když je osloví ve škole někdo cizí? Jsou zaskočené, bezradné, šklebí se? To obvykle znamená, že také nejsou zvyklé na rovnoprávnou komunikaci. Nebo zvládnou s elegancí odpovědět a doprovodí nově příchozího do ředitelny? Oboje napovídá, jak asi vypadá komunikace mezi učiteli a dětmi, když tu není „návštěva“.
ZDI A NÁSTĚNKY
Vydatným zdrojem informací o škole je všechno, co je k vidění na stěnách. Je tu školní řád? Obsahuje jen nadiktované povinnosti dětí? Nebo jsou tu
povinnosti i práva dětí?
Ještě lepší je, když jsou tu i práva a povinnosti učitelů. To obvykle znamená, že škola s pravidly pracuje
cílevědomě
a snaží se je domlouvat se všemi účastníky školního života, tedy s dětmi, učiteli i rodiči.
Skoro na každé škole dnes po chodbách visí výkresy a výtvarné práce. Ale je užitečné si všímat pozorněji, jestli tu jsou opravdu překvapivé výtvarné počiny. Pro děti hlavně na prvním stupni je přirozené vyjadřovat se originálně a s emocí. Na mnoha školách se ale dodnes pracuje systémem jedno zadání, jedna technika, a pokud možno jednotný výsledek. Pokud vyvěsíte na nástěnku dvacet prakticky identických vánočních stromečků – koláží vytrhaných z barevných papírů – je to jako výsledek jedné z hodin, kde je možné projevit vlastní vidění a kreativitu, tristní a poučenější rodič to rychle zaznamená. Podobně bude hodnotit vyvěšené výsledky laboratorních a „seminárních” prací a také poměrně snadno rozliší originalitu zadání i zpracování. A potká i nějakou nástěnku, kde se mohou děti projevovat
bez učitelského dohledu a cenzury?
I to vypovídá o vnitřním životě školy.
ZNOVU WEB
Po první návštěvě se většina rodičů
znovu vrátí na web
a posuzuje ho už mnohem důkladněji. Je tu nějaká možnost
otevřené debaty o škole
(to jen málokdy), nebo alespoň
možnost položit otázku
a dostat na ni rychle odpověď? Podívejte se na své stránky jejich očima. Obstáli byste při jednoduché konfrontaci toho, co škola slibuje a co opravdu dělá? Například: rodiče najdou školní vzdělávací program s řečmi o atmosféře spolupráce, ale na webu se vaše škola chlubí jen výsledky různých předmětových olympiád a sportovních pohárů, tedy akcí postavených výhradně na elitně pojaté soutěživosti. Je na vašem webu někde místo, kde zmiňujete i výsledky té deklarované spolupráce a rozvíjení všech bez rozdílu?
Srovnání slibů a reality
je pro posouzení školy klíčové. Jsou školy, které ani neví, že by to či ono mohly udělat. Jsou ale takové, které už se naučily tvářit osvíceně, ale ve skutečnosti pod tou barevnou webovou obálkou najdete jen nudný a represivní ústav beze změny.
CO TO VŠECHNO ZNAMENÁ
Logickou reakcí na takto popsanou „rodičovskou inspekci“ je rozladění a poznámka, že dnes má ředitel a učitelé opravdu
jiné starosti
a rodiče nevědí, co by ještě chtěli. Navíc asi leckdo pochybuje, jestli by při takhle detailní „inspekci“ vůbec nějaká škola obstála. To všechno jsou případné námitky a vlastně asi nikdo reálně nepřepokládá, že by existovala škola, kde už vyřešili všechno tak, aby rodič nenašel chybu. Problém není, když na škole nenajde rodič všechno. Takových škol je opravdu minimum. Vedoucí pracovník školy by ale měl zpozornět, pokud od zvonku na dveřích po školní řád jeho budova vypadá jako z osmdesátých let minulého století. To rodiče zaznamenají zcela jistě a půjdou o dům dál. A to už dnes jedno není. Právě proto, že dětí ubývá a situace je pro ředitele a učitele čím dál složitější. A je zbytečné si takhle kazit renomé.
Další informace o komunikaci mezi rodiči a školou najdete na
www.rodicevitani.cz.

Související dokumenty

Pracovní situace

Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kalendář
Zákonný zástupce
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Rodič, poručník, pěstoun
Ředitelské volno
Mezioborová spolupráce při ochraně dětí ohrožených syndromem CAN
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Sdružení rodičů a přátel školy podle nového občanského zákoníku
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné

Poradna

Kurzy
Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Podnapilý rodič
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání