Úvod

Vydáno:
Úvod
Václav
Trojan
Čas rychle mizí a rok se zase s rokem sešel. Takhle se nějak dříve psávalo o tom, že něco utíká. Proč by tomu mělo být jinak dnes? Rok je skutečně za námi a dnes s velikým očekáváním pouštíme do světa druhé letní číslo našeho časopisu.
Když jsme loni začali přemýšlet o tomto čísle, zrovna se mnohé myšlenky, diskuse a sváry točily kolem nakonec neschváleného kariérového systému učitele. Vyvolalo to veliké pnutí, sociální sítě bublaly názory jedné i druhé strany, anonymita internetového prostoru bohužel přinášela víceméně černobílý a často nic neřešící zlostný pohled.
Tehdy za námi přišla myšlenka na toto letní číslo - napsat něco o rozvoji bez ohledu na kariérový systém. Snad i jeho zarytí odpůrci připustí, že zásadním slovem pro učitele musí zůstat rozvoj. Pojďme tedy dnes tohle slovo ohýbat z různých stran a podívejme se, jak lze rozvoj pedagogických pracovníků chápat.
Je totiž stále zřejmější, že systematicky pojatá kariéra pedagogických pracovníků měla přijít dávno (i o tom bude v letním čísle řeč). Nejen pro samotné ukotvení profese, která je i kvůli této skutečnosti poněkud neuchopitelná, ale také z důvodu poměrně rychlé proměny pracovníků. Přečteme-li nějaké články o tzv. miléniálech či generaci Z, začneme uvažovat o tom, zdali nastupující učitele vůbec oslovíme lineární kariérou, když se v poslední době hovoří spíše o kariéře nelineární či kaleidoskopické.
Vážení čtenáři, přijměte letní číslo 2018 jako náš příspěvek k tomuto tématu nazvanému ROZVOJ BEZ KARIÉRY. Proč jsme jej tak nazvali, to pochopíte velice rychle. Bez ohledu na politické nazírání, bez ohledu na různice působené rozdílným přístupem k učitelské profesi a její autonomii, bez ohledu na preferenci navrhovaných změn je nad slunce jasnější, že se učitelé potřebují rozvíjet a pro jejich rozvoj se musí mnohé udělat.
Příspěvky letního čísla jsou rozděleny do tří částí a každý čtenář si určitě najde své téma. První část se zabývá rozvojem z hlediska celého systému, zde tedy nabízíme pohled z větší výšky či odstupu. Prostřední část se zabývá skupinami učitelů a ostatních pedagogických pracovníků. A samotný závěr je složen z několika konkrétních příkladů ze škol.
Přejeme vám všem příjemné letní čtení...

Související dokumenty

Pracovní situace

Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kalendář
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP