Udělejte refresh!

Vydáno:

Každoročně se v jarním období odehrávají desítky konkurzů na místa ředitelů škol. Ať už budou vybraní uchazeči nastupovat do funkce poprvé, nebo přicházejí na novou školu s předchozí manažerskou zkušeností, určitě si budou klást otázku, za jaký konec to mají v novém místě popadnout, s čím začít, na čem stavět. Satya Nadella má jedinečnou odpověď: udělejte refresh. Co přesně refresh znamená a jak na něj, si vysvětlíme v následujícím textu.

Udělejte refresh!
PhDr.
Jan
Voda,
Ph.D.,
katedra primární pedagogiky, PedF UK; ředitel školy
V roce 2012 vydalo nakladatelství Wolters Kluwer jako překlad z němčiny publikaci Franka Arnolda Management - učíme se od těch nejlepších. Kniha obsahuje 62 kapitol - lekcí, v nich má čtenář možnost setkat se s vlivnými osobnostmi světového managementu a inspirovat se jejich myšlenkami. Je příznačné, že hned první "hodina" zaměřená na řízení organizací se zabývá Billem Gatesem. Když v roce 1975 Gates (narozen 1955) zakládal Microsoft, měla společnost definované své poslání: "Počítač na každém stole a v každé domácnosti." Microsoft byl v té době poměrně malá a neznámá softwarová firma ze Seattlu, jejíž úspěch byl založen na jednom z pravděpodobně nejlepších manažerských rozhodnutí v historii - Gates si v jednání s tehdejším nejmocnějším gigantem počítačového odvětví, IBM, zajistil výhradní právo na prodej licencí operačního systému MS-DOS. Gates a jeho obchodní partner Paul Allen si dobře uvědomili, co IBM očividně přehlédla - že počítačové odvětví stojí před zásadní proměnou, v důsledku které v budoucnosti nebude pro zákazníka rozhodující hardware, ale software. Díky partnerství s IBM dovedl Gates svoji vizi a obchodní poslání Microsoftu k naplnění tou nejkratší možnou cestou.
Satya Nadella
Výše zmíněná kniha F. Arnolda o čtyři roky předstihla jmenování nového (teprve třetího) CEO1) společnosti Microsoft Satyi Nadelly, který do funkce nastoupil 4. února 2014. Kdyby dnes mělo vyjít druhé, doplněné vydání Arnoldovy "učebnice", jsem přesvědčen, že případová studie vedení Microsoftu by byla do publikace opět zařazena. Lekce s Nadellou (narozen 1967) může být inspirací pro každého manažera, který nově přebírá řízení organizace a chce upravit kurz jejího směřování. Nadellovo poselství je velice jednoduché a má univerzální platnost, ať už se jedná o lokální školu, nebo nadnárodní společnost s ročním obratem 86 miliard dolarů a se 124 000 zaměstnanců po celém světě. Ale protože se Arnold ke své škodě k reedici nechystá, napíšu hodinu s Nadellou místo něho. Vycházet přitom budu z Nadellovy knihy2) Udělejte refresh: Výprava za znovunalezením podstaty Microsoftu a lepší budoucností pro každého, která vyšla v září 2017.
Refresh jako synonymum transformace
Nejdříve ozřejmím paralelu v názvu knihy. Funkce refresh slouží k aktualizaci dokumentu internetovém prohlížeči. Pokročilejší uživatelé vědí, že k tomu použijí klávesovou zkratku Ctrl + R nebo tlačítko F5. Webová stránka často zůstane na první pohled stejná, ale
na pozadí
proběhnou důležité změny ve zdrojovém kódu. Nadellova klíčová myšlenka zní, že udělat refresh (hit refresh) musejí v dnešním světě všichni lidé, organizace i celé společnosti. Refresh však neznamená, že kompletně přepíšete minulost. Refresh je příměr, který vyjadřuje nutnost oživit, přeformulovat, znovupromyslet a přehodnotit smysl lidského konání a jádrové hodnoty. Za ústřední kvalitu mezilidského vztahu považuje Nadella empatii. Na úrovni organizací pak refresh představuje především znovuobjevení firemního poslání (doslova duši - soul) a kulturu zaměřenou na energizaci zaměstnanců, růst a nové myšlenky. Musíme mít nové koncepty a dělat nové věci, nikoli jen žít z minulosti. Je nutné se neustále vyvíjet a nezpohodlnět, jinak to znamená náš konec, říká Nadella.
Kariéra a jmenování do funkce
Do Microsoftu jsem přišel v roce 1992, protože jsem chtěl pracovat pro společnost sdružující lidi, kteří věří, že jejich posláním je měnit svět, píše Nadella. Postupně se v různých pozicích a v různých divizích firmy vypracoval do vysokých manažerských míst viceprezidenta a senior viceprezidenta výzkumu a vývoje online služeb a prezidenta divize Server & Tools.
Když mi večer 24. ledna, vzpomíná Nadella, zavolal John Thompson, který vedl výběrové řízení, nejdříve se mě zeptal, zda sedím. A pak mi řekl, že jsem se stal novým CEO Microsoftu. Trvalo pár minut, než mi to došlo. Odpověděl jsem, že jsem poctěný, nadšený a přijímám jmenování s pokorou. Byla to neplánovaná slova, ale přesně vystihovala, co jsem cítil. Týden nato jsem čelil otázkám novinářů: S jakou vizí přicházíte? Jakou máte strategii, abyste jí dosáhl? Kde začnete? Jakou máte představu o úspěchu? A formuloval jsem oficiální prohlášení pro média, že se potřebujeme více zaměřit na transformaci naší firemní kultury a zrychlit její tempo. Všechny jsem ujistil, že obnovení firemní kultury bude mou nejvyšší prioritou. Ale v duchu jsem věděl, že to hlavní, co musím udělat - a co musí udělat každý v Microsoftu -, je odpovědět si na otázky: Proč Microsoft existuje? Proč existuji já v této nové roli? A o co by svět přišel, kdyby náhle Microsoft zmizel?
Meziroční průzkum mezi zaměstnanci Microsoftu ukázal, že mnoho lidí nevěří, že společnost jde správným směrem, a zpochybňovali její inovační schopnosti. Firma byla nezdravá a zaměstnanci unavení, frustrovaní a otrávení z toho, jak ztrácíme tempo a naše výkonnost se propadá navzdory velkým plánům a předsevzetím. Můj první úkol byl obnovit naději, vzpomíná Nadella. Další oblasti, na které se nový CEO soustředil první rok, byly:
-
jasně a srozumitelně komunikovat vizi Microsoftu, pohled na svět, obchodní a inovační ambice;
-
prosazovat kulturu změny napříč všemi úrovněmi vedení společnosti, dosadit správné lidi na správná místa v organizační hierarchii;
-
budovat nová a překvapivá partnerství;
-
připravit se, abychom mohli chytit příští vlnu inovací;
-
setrvat u nadčasových hodnot, vzkřísit produktivitu a ekonomický růst.
Silná vize
Velcí vůdci obvykle píšou memoáry na konci vítězné bitvy. Nadella naopak sepsal knihu Hit Refresh jako své prohlášení do budoucnosti, směřuje firmu do nové éry, jejíž obraz vystihl s trefnou nadsázkou: "z našich oken vidím mrak" (Seeing the Cloud Through Our Windows). Pod Nadellovým vedením se Microsoft dokázal vymanit z výhradní čtyřicetileté orientace na Windows a nastupuje na cestu směřující ke cloudovým službám a umělé inteligenci. Není bez zajímavosti přečíst si nedávný e-mail3), kterým Nadella komunikuje tuto reorganizaci (refresh) dovnitř společnosti, desítkám tisíců lidí v Microsoftu na pěti kontinentech:
Od: Satya Nadella
Odesláno: čtvrtek 29. března 2018, 7:29 AM
Komu: Microsoft - všichni zaměstnanci
Předmět: Všeobjímající budoucnost: inteligentní cloud
Týme,
dnes oznamuji vytvoření dvou nových inženýrských skupin, které urychlí naši inovaci a lépe poslouží potřebám našich zákazníků a partnerů dlouho do budoucnosti.
V uplynulém roce jsem s vámi sdílel své přesvědčení, že další pokrok budou určovat inteligentní cloudové služby. Za prvé, výpočetní výkon je výkonnější a všudypřítomný. Za druhé, schopnosti umělé inteligence rychle postupují napříč naším vnímáním a poznáním, poháněným daty a znalostmi. Za třetí, fyzické a virtuální světy se propojují a společně vytvářejí bohatší zkušenosti, které zohledňují kontext okolních lidí, věcí, které používají, místa, kam jdou, jejich činnosti a vztahy.
Tyto technologické změny představují obrovskou příležitost pro naše zákazníky, naše partnery - pro každého. Se všemi těmito novými technologiemi a příležitostmi přichází ale i odpovědnost za to, že technologické přínosy se dotknou všech lidí ve společnosti. To také vyžaduje, aby technologie, které vytváříme, byly důvěryhodné pro jednotlivce a organizace, které je používají.
Dnešní oznámení nám umožňuje přikročit k této příležitosti a odpovědnosti ve všech oblastech naší práce. (...)
V citovaném textu si nelze nevšimnout, jak silně je Nadellovo vůdcovství založeno na vizi - představě budoucího světa. A každého určitě napadne, jak nesmírně obtížný musí být úkol získat pro tuto vizi zaměstnance tak obrovské firmy, s desítkami divizí a se stovkami regionálních poboček po celé planetě.
Nadella popisuje, jak se krátce po svém nástupu do funkce rozhodl provést experiment s týmem nejužšího vedení firmy (senior leadership team - SLT), který se schází jednou týdně, každé páteční ráno, aby generoval nové nápady, potýkal se s velkými příležitostmi a činil těžká rozhodnutí. Užší vedení sestává z velmi talentovaných lidí z různých segmentů společnosti s různou profesní zkušeností - od inženýrů přes vývojáře a manažery až po prodejce, všem je však společná vášeň pro nové technologie a víra, že jejich práce může přispět ke změně. To ráno se však vedení nesešlo jako tradičně v zasedací místnosti, ale v odlehlé části kampusu, ve světlé, otevřené místnosti bez stolů, s pohodlným sedačkami do kruhu, bez možnosti skrýt se za monitor osobního počítače s nepřetržitým přívalem e-mailů. Na setkání přizval Nadella psychologa a specialistu na dosahování vysokých výkonů prostřednictvím výcviku v mindfulness (všímavost, otevřená pozornost).
Workshop byl otevřen otázkou: Zajímala by vás nějaká neobvyklá osobní zkušenost? Všichni účastníci kývali hlavou, že ano. Nicméně když byli osloveni, aby se některý z nich nabídl jako dobrovolník a postavil se, nastal trapný moment - nikdo se nepřihlásil... Proč naráz všichni nevyskočili? Nebyli snad senior manažeři vysoce výkonnou skupinou? Copak všichni před chvílí nesouhlasili, že by chtěli zažít něco neobvyklého? Všichni se dívali na špičky bot a vyměňovali si nervózní úsměvy s kolegy. To ráno se každý z nich musel vypořádat s velkou osobní překážkou - se strachem. S obavami, že se zesměšním před ostatními, že neuspěji, že nebudu působit dostatečně chytře. A s arogancí - že jsem příliš důležitá osoba, abych hrál tuhle hloupou hru. Ale v bezpečném a povzbuzujícím prostředí se všichni pomalu rozmluvili o svých pocitech a přesvědčeních. Účastníci byli vyzváni, aby reflektovali smysl života doma i v zaměstnání, aby sdíleli svoji osobní filozofii.
Když přišla řada na mě, píše Nadella, sebral jsem své pohnutí a začal mluvit o své rodině, svých rodičích, své ženě, dětech a o své práci. Ušel jsem dlouhý kus cesty: v duchu jsem se vrátil do dětství v Indii, vybavil jsem si sám sebe jako mladého studenta imigrujícího do Spojených států, vylíčil jsem svůj příběh manžela a otce dítěte se závažným zdravotním handicapem (v důsledku dětské mozkové obrny je Nadellův syn na vozíku a slepý), mluvil jsem o své práci inženýra, jehož výsledky práce využívají miliony lidí na celém světě4), i o svém vášnivém zaujetí kriketem a o tom, jak jsem snil, že se stanu profesionálním hráčem. Všechny tyto části se poskládaly v mé nové roli, která nyní bude vyžadovat všechnu moji vášeň, dovednosti a víru - tak jako je budou potřebovat všichni v Microsoftu.
Přístup nás lidí z top managementu se od toho dne začal proměňovat. Už jsme nepracovali jen pro firmu, ale pro vyšší poslání. Byl to emocionálně náročný, vyčerpávající den, na jehož konci jsme společně došli k neúprosnému poznání: Žádný jedinec, žádná jednotlivá skupina, natož jediný CEO se nemohou sami o sobě stát hrdiny obnovy Microsoftu. Pokud má dojít ke skutečné obrodě, musíme to zvládnout společně. Musíme být leadery, kteří sami budou stát modelem naplňování vize a utváření kultury, kterou potřebujeme. Proměna firemní kultury bude pomalá a důkladně prověří naše schopnosti, než uvidíme první výsledky...
Nová mise
Technologické odvětví nerespektuje tradice, uvádí Nadella. My uznáváme inovace. Microsoft byl založen před 40 lety na víře v zázračné možnosti software. Příležitosti v dnešním světě se nabízejí více než kdykoli předtím. Zázraky, které můžeme pro naše zákazníky stvořit, čekají, až se jich chopíme.
Již 10. července 2014 zformuloval Nadella nové poslání pro Microsoft: pomáhat každému jednotlivci a každé organizaci na této planetě, aby dosahovali větších úspěchů (to empower every person and every organization on the planet to do more and achieve more). V srdci našeho podnikání musí být zvědavost a touha vycházet vstříc dosud nevyřčeným a nenaplněným (a dost možná dosud nepomyšleným) potřebám zákazníků. Proto na nejpřednější místa postavil tyto hodnoty: smysl, inovace, empatie.
Je jistě obtížné zformulovat takto pregnantně vizi organizace, mnohem náročnější je však tyto myšlenky skutečně naplnit. Nadella říká, že je nemožné být skutečným leaderem, když sedíte celé dny ve své kanceláři za monitorem. Leader potřebuje být venku mezi lidmi a sledovat, jak produkty firmy ovlivňují každodenní životy zákazníků. Proto také první měsíce věnoval spoustu času naslouchání lidem na různých úrovních organizační hierarchie.
Jádro mého poselství, píše Nadella, zní: Proměna kultury Microsoftu nezáleží na mně nebo na hrstce vysoce postavených manažerů. Tato změna je úkolem pro každého zaměstnance ve firmě a klade vysoké nároky i na střední manažery, kteří se ve svých odděleních musejí vytrvale věnovat svým podřízeným a povzbuzovat je ke kvalitní práci.
Co jsme se naučili
Písmeno "C" ve slově CEO připomíná, že ředitel je především kurátorem organizační kultury. Současně jsme viděli, že motorem této kultury je silná a přesvědčivá vize. Z příběhu jednoho z nejvýznamnějších leaderů z korporátní sféry se při nástupu do našich funkcí můžeme mnohé naučit:
-
Postavte se čelem nejistotě a strachu.
-
Úspěch celého týmu dejte na první místo před své vlastní uznání.
-
Posilujte sebevědomí ostatních a v každém hledejte to nejlepší.
-
Projasňujte cíle.
-
Vytvářejte energii (podněcujte optimismus, nápady a růst).
-
Hledejte cesty, jak dosáhnout úspěchů a jak zařídit, aby se věci staly.
Myslím, že tyto a další myšlenky stojí za to, abychom se s Nadellovým příběhem seznámili, ještě než poprvé předstoupíme před učitelský sbor. Také přicházíte do nové funkce s vírou, že můžete (z)měnit svět? Jakou vizi svým učitelům/rodičům/žákům/zřizovateli nabídnete vy?
Otázky a úkoly:
1.
Položte si otázky: Proč existuje škola jako instituce? Proč existuji já v této nové roli jejího ředitele / její ředitelky?
2.
V kterých oblastech bude nutné provést ve škole refresh?
3.
Zformulujte jednostránkový e-mail svým kolegům, ve kterém shrnete svá přesvědčení pro změny ve škole, a popište strategii, jakým směrem reorganizaci povedete.
4.
Kdo je váš zákazník/klient? Jaké jsou jeho potřeby a jakou přidanou hodnotu mu bude vaše škola nabízet?
5.
Můžete začít první poradu v přípravném týdnu nějak jinak?
ZDROJE
-
ARNOLD, F. Management - učíme se od těch nejlepších. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012. ISBN 978-80-7357-732-2.
-
NADELLA, S. Hit Refresh. The Quest to Rediscover Microsoft's Soul and Imagine a Better Future for Everyone. New York: Harper Collins, 2017. ISBN 978-0-06-265250-8.
1 Chief Executive Officer - generální ředitel.
2 Naživo jsem měl možnost Satyu Nadellu vidět na globálním fóru učitelů v Redmondu, USA, v dubnu 2015. Sledovat ho lze samozřejmě na YouTube a dalších sociálních sítích.
3 https://news.microsoft.com/2018/03/29/satya-nadella-email-to-employees-embracing-our-future-intelligent-cloud-and-intelligent-edge/
4 Včetně autora tohoto článku, neboť text píšu v MS Word a kopii si zálohuji na OneDrive.