„Češi propadají pesimismu, dvě třetiny se bojí budoucnosti.“ „Třicet osm procent rodin v česku měsíčně neušetří vůbec nic.“ „Češi se stále více propadají do osobních bankrotů.“ „Téměř polovina čechů se pokládá za chudé.“ „Každý tisící čech už zbankrotoval.“ „Češi v exekuci mají v průměru dluhy za 65 000 Kč.“ „Půjčka v rodině, či známému? Peníze často mizí v propadlišti.“
Učitelé a děti se učí „rozumět penězům“
Mgr.
Lukáš
Istenčin
M. A.
lektor projektu Rozumíme penězům Projekt je realizován díky finanční podpoře ESF.
Výše uvedené titulky jsou převzaty ze serveru Novinky.cz a návštěvníci webu se s nimi mohli setkat v posledních několika týdnech. Pravidelnému čtenáři jistě neunikne, že
frekvence článků s tematikou osobních či rodinných financí roste
a že bohužel převažují články, které popisují negativní situace a negativní jevy. Je třeba „rozumět penězům“. Pod toto tvrzení by se jistě podepsala většina z nás. Otázkou ovšem je, jaké procento populace svým osobním financím skutečně rozumí. Dá se předpokládat, že se o žádné velké číslo jednat nebude.Tuto skutečnost dokládají i výsledky rozsáhlého výzkumu úrovně finanční gramotnosti v ČR pro MF ČR a ČNB, který proběhl v závěru minulého kalendářního roku. Zde jsou některé z jeho závěrů:
„Rezervy pro případ ztráty příjmu si tvoří pouze 35 % lidí. Z toho dvě pětiny nechávají rezervy na běžném účtu.“
„Většina lidí zná velmi širokou škálu finančních produktů, využívají však většinou jen ty základní.“
„Dlouhodobé finanční cíle si stanovuje jen 19 % lidí.“
„Rozumět penězům“ znamená
kontrolovat své osobní či rodinné finance
a nedopustit, aby tomu bylo naopak. Požadavek na zvýšení úrovně finanční gramotnosti plyne z každodenního praktického života a odpovědí na něj je stejnojmenný projekt vzdělávání pedagogů realizovaný o.s. AISIS.Cílem projektu je zvyšování úrovně finanční gramotnosti žáků základních škol. Vzděláváni však nejsou přímo žáci, ale také jejich učitelé. Učitelé mohou totiž jen velmi těžko předávat žákům vědomosti, rozvíjet jejich dovednosti, řešit s nimi problémy praktického života atd., pokud k tomuto nejsou sami dostatečně vybaveni. Účast v projektu Rozumíme penězům přitom učitele vybaví jak odbornými informacemi z oblasti finančních produktů a služeb, tak i vhodnými metodickými postupy.
Učitelé tedy dostávají nejen informaci o tom, co děti naučit, ale také jak toho docílit.
Na praktické situace spojené s finančním rozhodováním
se učitelé/žáci připravují mimo jiné také tím, že se do nich modelově dostávají již při výuce a věnují se jim v souvislostech. Mohou tak získat řadu cenných životních dovedností. Často se jedná o takové dovednosti, které si dospělí lidé sice osvojí v průběhu života, ale platí za to velkou cenu.Projekt Rozumíme penězům přitom dává tu možnost, aby si příslušné dovednosti žáci osvojili v relativně bezpečném prostředí. Ve školní třídě, prostřednictvím řešení modelových situací, pod dohledem profesně vybavených učitelů.
Celý
projekt
finančního vzdělávání Rozumíme penězům je tvořen deseti konkrétními tématy. Uvádím názvy některých z nich: Hospodaření domácnosti, Dovolená, Kupujeme auto, Náklady na bydlení, Nové bydlení atd. Těmito tématy si učitelé/žáci prochází ve skupinách/ /modelových domácnostech. Získávají odborné informace, diskutují možná řešení, zvažují dopad svých finančních rozhodnutí v budoucnu, hledají pozitiva a negativa spojená s konkrétním rozhodnutím, prezentují svá rozhodnutí a své závěry atd. Společnou linkou, která prolíná všemi tématy je pak vedení rozpočtu domácnosti. Ať už s tužkou a papírem v ruce, nebo prostřednictvím počítače a v elektronické podobě.S projektem Rozumíme penězům se v této době setkávají učitelé/žáci pěti českých krajů, ve kterých právě probíhá. Jedná se o poměrně intenzivní a časově náročné vzdělávání financované z prostředků ESF. Snaha zpřístupnit projekt většímu počtu škol/učitelů/žáků vedla k vytvoření cyklu jednodenních seminářů Rozumíme penězům, které se pedagogům nově otevírají.
Deset výukových lekcí projektu je rozděleno do pěti dnů a učitelé si mohou vybrat, zda chtějí absolvovat pouze některá konkrétní témata, nebo celý cyklus vzdělávání. Zároveň si tak vybírají mezi tím, zda si po ukončení svého vzdělávání odnesou jeden metodický sešit vztahující se ke zvolenému tématu, nebo si postupně poskládají celou učebnici Rozumíme penězům. Ta je tvořena jak metodickou částí určenou učitelům, tak sadou pracovních a informačních listů pro žáky.
Aktuální kalendář vzdělávacích akcí najdete na webu
pod odkazem Semináře Rozumíme penězům nebo přímo na sub-doméně