Učitelé a děti se učí "rozumět penězům"

Vydáno:

„Češi propadají pesimismu, dvě třetiny se bojí budoucnosti.“ „Třicet osm procent rodin v česku měsíčně neušetří vůbec nic.“ „Češi se stále více propadají do osobních bankrotů.“ „Téměř polovina čechů se pokládá za chudé.“ „Každý tisící čech už zbankrotoval.“ „Češi v exekuci mají v průměru dluhy za 65 000 Kč.“ „Půjčka v rodině, či známému? Peníze často mizí v propadlišti.“

Učitelé a děti se učí „rozumět penězům“
Mgr.
Lukáš
Istenčin
M. A.
lektor projektu Rozumíme penězům Projekt je realizován díky finanční podpoře ESF.
Výše uvedené titulky jsou převzaty ze serveru Novinky.cz a návštěvníci webu se s nimi mohli setkat v posledních několika týdnech. Pravidelnému čtenáři jistě neunikne, že
frekvence článků s tematikou osobních či rodinných financí roste
a že bohužel převažují články, které popisují negativní situace a negativní jevy. Je třeba „rozumět penězům“. Pod toto tvrzení by se jistě podepsala většina z nás. Otázkou ovšem je, jaké procento populace svým osobním financím skutečně rozumí. Dá se předpokládat, že se o žádné velké číslo jednat nebude.
Tuto skutečnost dokládají i výsledky rozsáhlého výzkumu úrovně finanční gramotnosti v ČR pro MF ČR a ČNB, který proběhl v závěru minulého kalendářního roku. Zde jsou některé z jeho závěrů:
„Rezervy pro případ ztráty příjmu si tvoří pouze 35 % lidí. Z toho dvě pětiny nechávají rezervy na běžném účtu.“
„Většina lidí zná velmi širokou škálu finančních produktů, využívají však většinou jen ty základní.“
„Dlouhodobé finanční cíle si stanovuje jen 19 % lidí.“
„Rozumět penězům“ znamená
kontrolovat své osobní či rodinné finance
a nedopustit, aby tomu bylo naopak. Požadavek na zvýšení úrovně finanční gramotnosti plyne z každodenního praktického života a odpovědí na něj je stejnojmenný projekt vzdělávání pedagogů realizovaný o.s. AISIS.
Cílem projektu je zvyšování úrovně finanční gramotnosti žáků základních škol. Vzděláváni však nejsou přímo žáci, ale také jejich učitelé. Učitelé mohou totiž jen velmi těžko předávat žákům vědomosti, rozvíjet jejich dovednosti, řešit s nimi problémy praktického života atd., pokud k tomuto nejsou sami dostatečně vybaveni. Účast v projektu Rozumíme penězům přitom učitele vybaví jak odbornými informacemi z oblasti finančních produktů a služeb, tak i vhodnými metodickými postupy.
Učitelé tedy dostávají nejen informaci o tom, co děti naučit, ale také jak toho docílit.
Na praktické situace spojené s finančním rozhodováním
se učitelé/žáci připravují mimo jiné také tím, že se do nich modelově dostávají již při výuce a věnují se jim v souvislostech. Mohou tak získat řadu cenných životních dovedností. Často se jedná o takové dovednosti, které si dospělí lidé sice osvojí v průběhu života, ale platí za to velkou cenu.
Projekt Rozumíme penězům přitom dává tu možnost, aby si příslušné dovednosti žáci osvojili v relativně bezpečném prostředí. Ve školní třídě, prostřednictvím řešení modelových situací, pod dohledem profesně vybavených učitelů.
Celý
projekt
finančního vzdělávání Rozumíme penězům je tvořen deseti konkrétními tématy. Uvádím názvy některých z nich: Hospodaření domácnosti, Dovolená, Kupujeme auto, Náklady na bydlení, Nové bydlení atd. Těmito tématy si učitelé/žáci prochází ve skupinách/ /modelových domácnostech. Získávají odborné informace, diskutují možná řešení, zvažují dopad svých finančních rozhodnutí v budoucnu, hledají pozitiva a negativa spojená s konkrétním rozhodnutím, prezentují svá rozhodnutí a své závěry atd. Společnou linkou, která prolíná všemi tématy je pak vedení rozpočtu domácnosti. Ať už s tužkou a papírem v ruce, nebo prostřednictvím počítače a v elektronické podobě.
S projektem Rozumíme penězům se v této době setkávají učitelé/žáci pěti českých krajů, ve kterých právě probíhá. Jedná se o poměrně intenzivní a časově náročné vzdělávání financované z prostředků ESF. Snaha zpřístupnit projekt většímu počtu škol/učitelů/žáků vedla k vytvoření cyklu jednodenních seminářů Rozumíme penězům, které se pedagogům nově otevírají.
Deset výukových lekcí projektu je rozděleno do pěti dnů a učitelé si mohou vybrat, zda chtějí absolvovat pouze některá konkrétní témata, nebo celý cyklus vzdělávání. Zároveň si tak vybírají mezi tím, zda si po ukončení svého vzdělávání odnesou jeden metodický sešit vztahující se ke zvolenému tématu, nebo si postupně poskládají celou učebnici Rozumíme penězům. Ta je tvořena jak metodickou částí určenou učitelům, tak sadou pracovních a informačních listů pro žáky.
Aktuální kalendář vzdělávacích akcí najdete na webu pod odkazem Semináře Rozumíme penězům nebo přímo na sub-doméně

Související dokumenty

Pracovní situace

Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Konflikt se žákem. Postup při řešení problémů se žáky
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Komisionální zkouška žáka střední školy
Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Doprovod žáka do nemocnice
Žákovská a studentská samospráva
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Počet žáků ve třídě
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Žák v zahraničí
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby