Synergie pomáhá ředitelskému vzdělávání

Vydáno:

Nebývá zvykem, a proto to možná bylo pro řadu lidí překvapující, že by Česká školní inspekce organizovala vzdělávací program. Reaguje tak ovšem na výsledky šetření TALIS 2013 a na situaci ve vzdělávání ředitelů škol v oblasti pedagogického řízení školy.

Synergie pomáhá ředitelskému vzdělávání
PhDr.
Václav
Trojan
Ph. D.
odborný garant TALIS
Toto mezinárodní šetření o vyučování a učení je projekt OECD, jehož cyklus je pětiletý. Šetření TALIS je prvním mezinárodním výzkumem, ve kterém jsou učitelé a ředitelé přímo dotazováni na školní prostředí, kde probíhá vyučování, a podmínky, ve kterých učitelé a ředitelé pracují. Představuje důležitou zpětnou vazbu, která má sloužit jako podklad ke zlepšení podmínek pro učitele, zvýšení jejich spokojenosti při vykonávání jejich profese, a tím zefektivnění celé vzdělávací politiky. Šetření také umožňuje doplnit důležité informace potřebné k porovnávání vzdělávacích systémů jednotlivých zemí a identifikovat příklady dobré praxe. V ČR je jeho realizátorem Česká školní inspekce.
V rámci
projektu Kompetence III
 je od podzimu minulého kalendářního roku realizována aktivita s názvem Vzdělávací lídr, která organickým způsobem doplňuje ostatní aktivity (Lesson study a Výzkumné šetření pedagogického vedení a řízení v práci ředitelů ZŠ). Vzdělávací lídr je zaměřen právě na ředitele základních škol a jejich potřeby.
Mnoho stránek bylo popsáno o pojetí práce ředitele školy. Trendem minulých let bylo akcentování manažerské složky práce ředitele školy na úkor pedagogického řízení. Je pravda, že
tlak zřizovatelů často ředitele nutí odkládat pedagogický proces a jeho řízení na vedlejší kolej.
Ukazuje se ovšem, že tato cesta není správná a dříve sílící neoliberální pohled na řízení školy není správnou cestou. Podkladem pro toto tvrzení může být tzv. McKinsey zpráva, hodnoticí zpráva OECD, či další mezinárodní doporučení stejně jako jednoznačný směr nastavený v kariérovém systému učitele, který bude v následujícím období postupně implementován do vzdělávacího systému České republiky. Ředitel školy ve vlastním postupu jednoznačně navazuje na zkušeného učitele 3. kariérového stupně, který již získal řídicí zkušenosti v rámci vlastní školy, a je očekávatelné, že bude schopen zejména oblast řízení pedagogického procesu správně vést. Škola je natolik specifický a svébytný organismus, že v jejím čele musí stát skutečná osobnost, schopná tuto základní oblast života školy optimálně zvládat.
Vzdělávací program ČŠI v projektu Kompetence III má několik specifik. Tím nejdůležitějším je, že je sestaven takzvaně
na míru potřebám a požadavkům ředitelů škol v oblasti pedagogického řízení škol.
Pozorný čtenář hodnoticí zprávy o šetření TALIS (doporučuji např. www.csicr.cz) zjistí, že se autoři šetření právě těchto osob dotazovali a vzdělávací program navazuje přímo na tyto výsledky. Dalším specifikem je
organizátor vzdělávacího programu
- ČŠI, která bývá ve škole chápána zcela jinak, než jako vzdělavatel pedagogických pracovníků. Je ovšem na druhé straně organizací, která má největší přehled o situaci ve školách, dlouhodobě využívá závěrů svých šetření a sdílených poznatků. V poslední době je navíc patrný rozumný posun v pojetí inspekce do oblasti pomoci ředitelům škol, což opět koresponduje s rámcem připravovaného kariérního systému. Třetím specifikem je
autorský tým vzdělávacího programu
a jeho spolupracovníků. Tým pracuje pod hlavičkou ČŠI, využívá však různých úhlů pohledů jednotlivých členů týmu. Synergie vzniklá spoluprací vzdělavatelů ředitelů, inspektorů či bývalých ředitelů škol společně se špičkovými lektory z terénu je zárukou skutečné kvality vzdělávacího programu.
Cílem aktivity
Vzdělávací lídr
bylo sestavit vzdělávací program pro ředitele základních škol. Ambice jeho tvůrců je ovšem vyšší. Ojedinělá vzdělávací aktivita by sice mohla pomoci skupině ředitelů, ale skutečným záměrem je
program pozorně a důkladně evaluovat v dílčích částech i po jeho ukončení.
Jen tak je možné využít jeho potenciál naplno pro další období. Záměrem je
využití poznatků, aktivit i názorů zapojených osob do následné akreditace a implementace kariérního systému.
Závěry tedy budou využívány seriózními vzdělavateli ředitelů, kteří se nakonec na tvorbě a realizaci programu podílejí. Pedagogické řízení je skutečně dosud mnohdy opomíjenou částí vzdělávání řídících pracovníků ve školství a program
Vzdělávací lídr
může mnohému pomoci.
Účastníci vzdělávacího programu jsou
ředitelé základních škol ze všech krajů České republiky.
Dvacítka ředitelů z každého kraje tvoří dohromady již zajímavou množinu lidí, kteří nejen využijí získané kompetence pro svoji řídicí práci, ale poskytnou také autorskému týmu onu již dříve popsanou reflexi a zpětnou vazbu. Stejně jako lidé stojící v čele krajských středisek, v projektu označováni jako odborní mentoři.
STRUKTURA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
Na základě zjištění TALIS 2013, šetření ČŠI a debat projektového týmu byly stanoveny tři vzdělávací moduly - Rozvoj sebe samých a druhých, Mentorské dovednosti vedoucích pracovníků a Vedení a řízení změny.Tyto jednodenní moduly prakticky otevírající dveře do problematiky jsou doplněny úvodním setkáním a jednotlivými závěrečnými konferencemi. Pět prezenčních setkání je postupně doplňováno setkáními ve školách, každý účastník navštíví dvě školy a na jedné se zúčastní hospitace a jejího rozboru.
Zajímavou a nezastupitelnou roli má v projektu již zmiňovaný odborný mentor. Osobně se zúčastňuje všech aktivit, organizuje úvodní setkání a závěrečnou minikonferenci, předává informace i komunikuje s jednotlivými lektory. V žádném případě tedy nejde o administrativní pracovníky, ale skutečně o odborníky, kteří jsou jakousi spojnicí mezi autory programu a účastníky. Na jejich bedrech leží motivace účastníků, vysvětlování principů setkávání ve školách, oboustranný přenos informací a samozřejmě i možná improvizace v neočekávatelných situacích. Zejména na prvním setkání předali účastníkům informaci o šetření TALIS, probrali celý program, poukázali na specifika návštěv ve školách i jednotlivých hospitací, pomohli s nástroji analýzy stavu školy i s výběrem tématu na závěrečnou miniprezentaci.
Je jistě patrné, že účastníci vzdělávacího programu budou mít co dělat a že nejde o pasivní získávání informací. Lektoři byli vybráni tak, aby zaručovali nejen zajímavý transfer poznatků, ale aby uměli vtáhnout posluchače do problematiky, využívali aktivizační metody a motivovali ředitele škol k jejich dalšímu rozvoji. Každý účastník má totiž během programu základní úkol: identifikovat ve své vlastní škole konkrétní místo či oblast, na které hodlá pracovat, kterou hodlá inovovat, zlepšit či změnit. Jde tím pádem o řízení změny v praxi a jednotlivé vzdělávací moduly pomohou ředitelům si mnohé ujasnit a nachystat. Autoři programu si uvědomují časové možnosti účastníků i poměrnou rychlost, s níž je program vzhledem k projektovým pravidlům realizován. Nechali tedy na jednotlivých účastnících, aby s pomocí odborných mentorů našli a zpracovávali takové téma, kterému se chtějí věnovat buď přímo během realizace vzdělávacího programu, nebo v dohledné době. Nejde tedy o to, aby v aktuální chvíli něco násilně měnili ve své škole, ale potřebnou a žádoucí změnu si dobře připravili a byli připravení na její řízení. Je logické, že zpracovávaná témata se týkají právě pedagogického řízení školy.
MODULY
Konstruktivisticky vedená výuka bude přizpůsobena všem relevantním podmínkám, zejména na úrovni vstupních znalostí a dovedností účastníků v oblasti kolegiální podpory. Lektor kombinuje teorii s praxí, využívá praktických zkušeností účastníků, dbá na přiměřenost a individuální přístup. Vzdělávání má výcvikový charakter, tj. obsahuje teoretické vstupy, které jsou střídány týmovou prací a řízenou diskuzí.
Účastníci aktivně přicházejí s případy z vlastní řídicí praxe, které se mohou stát jedním z dalších východisek pro zpracování jejich osobního miniprojektu souvisejícího s probíranými tématy. Účastníkům bude doporučeno samostudium relevantní odborné literatury a zadána témata pro přípravu na navazující diskuzní setkání.
Modul Rozvoj sebe samých a druhých
První z modulů se věnuje těmto tématům:
Osobnost vedoucího pracovníka, Role vedoucího pracovníka, Styly vedení lidí a Obtíže ve vedení lidí.
Účastníci semináře porozumějí tomu, jaké osobnostní dispozice ovlivňují prožívání a chování lidí a jak tyto informace využít ke zkvalitnění vztahů s ostatními a zefektivnění jejich práce -tj. při spolupráci učitelů v pedagogickém sboru, při volbě výukových metod a strategií. Efektivní vedení týmů a lidí včetně osobního profesního růstu každého pracovníka ve školství je klíčovou manažerskou dovedností, která určuje zdraví i úspěch organizace. Účastníci se naučí rozpoznávat, které předpoklady jednotlivých typů osobnosti jsou výhodou, či nevýhodou k vedení kvalitního vzdělávání a jaké metody a činnosti jsou pro ně nejvhodnější. Kvalitní rozvoj osobnosti především vedoucích pracovníků ve školství musí být soustavným, dlouhodobým a cílevědomým procesem. Správná sebereflexe je základním stavebním kamenem osobního i pedagogického růstu každého vedoucího pracovníka ve školství.
Modul Mentorské dovednosti vedoucích pracovníků
Druhý modul je koncipovaný zážitkově, jako
vzájemné sdílení a podpora v mentorských dovednostech vedoucích pracovníků.
Účastníci modulu získají orientaci v terminologii vztažené k různým formám kolegiální podpory a specificky k mentoringu, budou ovládat strategie, postupy a plánování různých forem kolegiální podpory, získají základní dovednost vést mentorský/supervizní rozhovor, způsoby dávání a přijímání zpětné vazby, a to vše pro oblast profesionálního rozvoje učitele i sebe sama. Základními tématy jsou Kolegiální podpora v profesním rozvoji, Role a osobnost poradce a mentora, Fáze mentoringu a Zavádění mentoringu ve školách.
Modul Vedení a řízení změny
Třetí modul reaguje právě na turbulentnost současného prostředí. Účastníci pochopí,
jak na změny v současném světě a životě lidí reaguje školství
prostřednictvím kurikulární reformy, seznámí se s obecnými zákonitostmi procesu změn, včetně typických reakcí lidí na změnu, seznámí se s postupy doporučovanými pro řízení změny, vyzkouší si některé činnosti, které souvisejí s efektivním řízením změny, osvojí si postup vedení změny vhodný pro školství. Identifikují jedno slabé místo v životě své školy a navrhnou jednotlivé kroky jeho řešení. Rámcová témata
Změna jako jediná jistota, Odpor a jeho možná eliminace, Identifikace slabého místa ve škole a Řízení změny v praxi
budou aktuálně doplněna podle struktury účastníků, což se pochopitelně týká všech popsaných modulů.
Pro dokreslení představy o programu je zařazeno několik názorů ze vzdělávacího střediska v Liberci. Situace je v tomto případě specifická poměrně silným zastoupením ředitelek a ředitelů malotřídních škol, na které dosavadní projektové výzvy poněkud zapomínaly.
Řízení malotřídní školy
je v mnohém atypické a zrovna pomoc lidem z těchto škol obohacuje i lektory a autory programu. Liberecké středisko vede Ing. Jana Otavová, která poskytla svůj dosavadní pohled, stejně tak zprostředkovala aktuální názory několika ředitelů malotřídních škol.
Jaký očekáváte přínos vzdělávacího programu pro zúčastněné ředitele?
Vedoucí střediska:
„Do programu jsem nastoupila těsně před zahájením vzdělávacího cyklu, tudíž jsem neměla moc poznatků o tom, co můžu očekávat. Hodně mi pomohlo mimořádné setkání s týmem autorů tohoto programu. Tušila jsem, že jednotlivé vzdělávací bloky budou zajímavé a budou přínosem pro všechny zúčastněné vedoucí pracovníky škol.“
Ředitelské názory:
„Jako velmi důležitou vidím výměnu informací mezi školami, stejně tak zpětnou vazbu k určitým problematickým otázkám, různá řešení a následné vysvětlení, proč si kdo vybral právě toto řešení. V době, kdy je nutná rychlost, přehlednost a rozhodnost, je důležité tzv. být v obraze a vědět. Mimo to vidím velmi pozitivně i následné seznámení s novými kolegy. Dále prohloubení práce s pracovníky - kolegy ve škole, vždyť tzv. nováčkové v ředitelské pozici se mnohdy neměli kde naučit řídit pracovní tým. Samozřejmě i možnost měnit zaběhnuté stereotypy. Dále inspirace k vytváření kariérního systému ředitele. Jako relativně nová ředitelka stále potřebuji zkušenosti, jak nejlépe vykonávat práci. Protože v této funkci je potřeba mnoho rozdílných dovedností a schopností, na které učitelka není připravována, je vždy dobré absolvovat cokoli, co nám může ve vykonávání náročně profese pomoci. Pro mě je určitě stěžejní, že jsme různorodá skupina - začínající ředitelé a naproti tomu ředitelé, kteří jsou ve funkci již delší dobu, ředitelé z málotřídních škol i ředitelé z velkých škol. Jsem vděčná za poznatky mých služebně starších kolegů, ráda uvítám jejich poznatky i rady, čeho se ve své funkci vyvarovat. Podstatné je pro mě diskutování nad problémem. Velmi jsem uvítala neformální setkání ve školách kolegyň, kde máme možnost diskutovat o problémech, které jsou v současné době aktuální.“
Co v programu považujete za stěžejní?
Vedoucí střediska:
„Propojení teorie a praxe (blok vzdělávacích programů je propojen s možností setkání ve školách, sdílení informací).“
Ředitelské názory:
„Rozšíření obzoru ve vedoucí pozici. Správné postoje v náročných pracovních situacích, následné adekvátní reakce (myšleno správné charakterové vlastnosti vedoucího pracovníka, budování týmu, tvorba jeho důvěry). Stěžejní je pro mne získání mentorských dovedností a přijímání zpětné vazby pro profesionální růst. Velmi ráda bych si osvojila dovednost vést mentorský rozhovor a jeho používáním zkvalitnit profesionální růst učitelů a stabilizaci pedagogického sboru. Předávání zkušeností mezi řediteli, nové podněty, určitý nadhled, když člověk není ve své rutině ve škole.“
V čem pomáhá program vám osobně?
Vedoucí střediska:
„Poznávám školy i z jiné strany, jako připravovatel a současně realizátor DVPP jasně vidím dopady propojení teorie a praxe, při setkávání ve školách se zájmem sleduji diskuze, které účastníci vedou. Současně vnímám jejich témata i jako podněty pro další práci.“
Ředitelské názory:
„Při určitých svých vlastních rozhodnutích zejména ujištěním, že jsem postupovala správně. Tzn. otázka mentoringu a jeho následné zavádění ve školách, obzvlášť malých, jako je naše. Osobně mi tento program pomáhá v získání zkušeností a dovedností pro vedení lidí. Umět si lépe plánovat čas a efektivně využívat schopností všech pracovníků. Dále mi pomáhá vzdělávat zástupkyni, protože je ve funkci krátce a systému vedení lidí se učí. Vidím to jako efektivní, rychlou a smysluplnou inspiraci k řešení pedagogických problémů.“
Cokoli dalšího...
Vedoucí střediska:
„Co jsem si uvědomila při setkání s vedoucími pracovníky - jednoznačně důležitost těchto programů pro další práci vedoucích pracovníků, značné rozdíly v pracovní náplni mezi řediteli tzv. plně organizovaných škol a malotřídek (ředitelky působí v pozici všeho - ředitelka, zástupce, učitelka, ekonomka, technik atd.), důležitost zástupců zřizovatele pro činnost a rozvoj školy, renomé školy v obcích atd.“
Ředitelské názory:
„Děkuji za možnost se programu účastnit.“
Kritický čtenář článku může namítnout, že vzdělávací program je poměrně krátký a obsahuje veliké množství témat. Otevřeně uvádím, že jsme si vědomi tohoto úskalí a celý program chápeme jako součást mnohem delšího procesu kultivace ředitelů škol. Vzdělávací program bude využit pro další vzdělávací aktivity a zejména opětovně připomene účastníkům, že celoživotní vzdělávání a učení je zásadní častí práce každého pedagogického pracovníka, tím více ředitele školy.