Syndrom vyhoření ve škole: Může pomoct kolegiální sdílení?

Vydáno:

Syndrom vyhoření začíná být v českém školství téma, které získává více pozornosti, stejně jako péče o psychickou pohodu vyučujících. K učitelskému povolání patří určitá míra stresu, tak jako i k jiným zaměstnáním. Problémem se však začíná stres stávat ve chvíli, kdy už začne vyučujícím tzv. přerůstat přes hlavu, což se bohužel v dnešní zrychlené a náročné době nezřídka děje. V následujícím článku bych vás proto ráda upozornila na výsledky dvou rozsáhlých výzkumů probíhajících v českém školství, které nám mohou pomoci porozumět tomu, proč je důležité podporovat mezi učiteli kolegialitu a jak tím můžeme pomoci nejen jednotlivým vyučujícím, ale ve výsledku celé škole.

Syndrom vyhoření ve škole: Může pomoct kolegiální sdílení?
Syndrom vyhoření
K příznakům syndromu vyhoření patří pocit dlouhodobé pracovní nespokojenosti, málo energie, pocity vyčerpání, zhoršení výkonu v práci, nezájem o práci a její výsledky. Až dvě třetiny českých vyučujících mají podle nového výzkumu příznaky, které by se mohly rozvinout do syndromu vyhoření. Více než polovina (53,2 %) vyučujících se navíc domnívá, že by mohli být v nějaké míře syndromem vyhoření ohroženi, a o něco více vyučujících (59,9 %) uvedlo, že bojuje s dlouhodobým stresem.
Tato čísla jsou alarmující i proto, že v porovnání se staršími výzkumy došlo v této oblasti ke zhoršení. Otázkou však je, co mohou školy a konkrétně vedení škol udělat, aby vyučujícím trochu ulevili a pomohli jim lépe zvládat nároky učitelského povolání. Pokud čtete tento článek, pravděpodobně vás to také zajímá.
Psychologové z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy se dlouhodobě věnují zkoumání vyhoření u učitelů a učitelek a také způsobům, jak mu předcházet nebo ho řešit. V rámci toho vznikly dva rozsáhlé výzkumy. První se věnoval syndromu vyhoření. Během něho se ukázalo, že velmi důležitým faktorem, který

Související dokumenty

Pracovní situace

Ochrana pedagogů
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Nástup do práce - znovu otevření škol v době mimořádných opatření
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Vzdělávání koordinátorů EV
Výpověď daná zaměstnavatelem pedagogickému pracovníkovi, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace
Čerpání dovolené a volno k samostudiu
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Lyžařský výcvik

Poradna

Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Zmocnění zdravotníka
Prodloužení zkušební doby
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období