Světová škola pomáhá žáky nadchnout pro globální témata

Vydáno:

Umí uspořádat kampaň pro veřejnost, zorganizovat dobročinnou sbírku oblečení nebo udělat průzkum mezi občany města. Takové praktické dovednosti se studenti učí díky projektovému vyučování. Řada škol jej volí k výuce průřezových témat, jako je Environmentální výchova, Multikulturní výchova nebo Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Příkladem celoroční projektové aktivity, která může prostupovat většinou předmětů a zároveň přispět k tomu, že se globální témata stanou nejen součástí výuky, ale i života školy, je projekt Světová škola.

Certifikát Světová škola udělují organizace Člověk v tísni ve spolupráci s Multikulturním centrem Praha, organizacemi ADRA a ARPOK. Za 12 let, kdy je titul v Česku udělován, jej získalo 69 základních, středních i mateřských škol a během letošního roku o něj usiluje dalších 11 škol. Filozofie projektu stojí na metodologii tří kroků: uč se - zjišťuj - jednej. Výchozí tezí je předpoklad, že každá škola má velký potenciál být aktivním členem komunity, jejíž je součástí. Škola je místem, kam kromě dětí a učitelů pravidelně přicházejí také rodiče. Žáci se nejsnáze učí porozumět souvislostem ve světě prostřednictvím toho, co znají nebo mohou poznat ve svém blízkém okolí. A právě škola může hrát významnou roli v životě celé obce či jiné komunity, kde spolupráce mezi členy dokáže přinést pozitivní změnu pro všechny občany.

Prvním krokem školy, která chce o titul usilovat, je sestavení týmu učitelů a žáků, kteří společně vyberou téma, jemuž se budou během celého roku věnovat. Mělo by jít o téma, které se dotýká místní komunity, ale má i globální přesah. Příkladem může být plýtvání potravinami, jemuž se během loňského školního roku věnovali žáci ze Základní školy a Waldorfské základní školy v Ostravě-Porubě, téma alternativních způsobů dopravy a snaha o proměnu Plzně v trvale udržitelné město - to bylo téma studentů Gymnázia Františka Křižíka v Plzni - nebo práva seniorů, jimiž se v letošním roce zabývají pražská gymnázia Mensa a Nad Alejí.
Žáci ostravské školy se plýtvání potravinami věnovali během celého roku - mezi obyvateli uspořádali dotazníkové šetření, v němž zjistili, že přes 80 % obyvatel jimi plýtvá. Rozhodli se proto uspořádat sbírku, při níž shromáždili přes 65 kilogramů potravin, které by lidé jinak vyhodili, a jídlo se přes Potravinovou banku dostalo k potřebným. Vytvořili také letáky, v nichž lidem radili, jak plýtvání potravinami omezit. Studentům se jejich jednáním podařilo ovlivnit i to, jak se k plýtvání potravinami staví jejich rodiny: "Doma jsem si všimla změny. Dřív jsme víc vyhazovali jídlo, teď se snažíme neplýtvat," popsala dopad celoročního projektu žačka Sabina.
Aby se škole podařilo přispět k opravdové změně v komunitě, spolupracují žáci nejen s veřejností, ale i s místními úřady nebo organizacemi. Žáci ZŠ Měcholupy v okrese Louny se loni věnovali problému emisí a tomu, jak jejich tvorbu ovlivňuje vytápění. Nejdříve provedli dotazníkové šetření mezi obyvateli obce, v němž zjišťovali, jak topí. S výsledky šetření pak seznámili představitele obecního úřadu a rozhodli se také udělat v obci informační kampaň zaměřenou na ekologické aspekty topení.
Dlouhodobé projekty pedagogové zapojují do výuky různě - na některých školách vyhradí ke schůzkám "světového týmu" jednu hodinu týdně, někde se projektu věnují v rámci volitelného předmětu, kroužku, žákovského parlamentu apod., jinde se daří téma zapojovat přímo do vyučovacích hodin - např. do zeměpisu nebo výchovy k občanství. Na Základní škole Fryčovice uvažují o zavedení celoročního předmětu Světová škola, který by byl součástí školního vzdělávacího programu: "Osvědčuje se, když se škola rozhodne, že její žáci budou ve vybraném ročníku pracovat formou projektového vyučování, a pevně to zakomponuje do svého kurikula. Příkladem jsou deváťáci, kteří tak mohou posilovat své kompetence k aktivnímu občanství a dovednosti potřebné v praktickém životě. Období po přijímačkách stráví smysluplnou činností - realizací místní akce pro veřejnost se vším všudy," říká Kateřina Sobotková, ze společnosti Člověk v tísni, koordinátorka projektu Světová škola.
Školy, které se do projektu Světová škola zapojí, získají metodickou podporu při začleňování globálních témat do výuky a do školního vzdělávacího plánu. Pedagogové se mohou účastnit seminářů k aktuálním tématům a využít programy pro školy, které nabízejí spolupracující organizace. Vyvrcholením celoroční snahy je setkání zapojených škol v červnu, na němž školy, které splnily všechna kritéria, získají titul Světová škola a zapojení vyučující i studenti sdílejí své zkušenosti s ostatními.
"Podstatné pro nás je, že kdo chce, ten se obohacuje tím, co zažívá, pracuje na svém rozvoji, roste. Zažívá často něco, co mu běžná školní docházka neumožňuje a asi ani nikdy neumožní. Projektem žijeme, život není něco daleko, ale to, co je teď a co žáci prožívají," shrnuje Iva Štrojsová z Gymnázia Mnichovo Hradiště, které titul Světové školy získalo už v roce 2013.
Chcete se stát Světovou školou? Pak neváhejte a přihlaste se. Už přijímáme přihlášky na školní rok 2018/2019. Další informace najdete na webu www.svetovaskola.cz, hlásit se můžete u Kateřiny Sobotkové: katerina.sobotkova@clovekvtisni.cz.