Svatoplukovy pruty mohou inspirovat i po staletích

Vydáno:

Tak se rozběhl nový školní rok a zase je kapitánova v kůži vázaná osobní kniha přeplněna schůzkami, povinnostmi, úkoly stejně tak příjemnými osobními záležitostmi, jak už to život přináší. Přijměte prosím ode mne ještě jednou přání všeho dobrého v následujícím úseku plavby.

Svatoplukovy pruty mohou inspirovat i po staletích
PhDr.
Václav
Trojan
Ph. D.
vedoucí katedry Centra školského managementu Pedagogické fakulty UK v Praze
Rád bych dnešní článek zaměřil velice kriticky na vnější podmínky kapitánské práce. Budu jeden z posledních, kteří nabádají k jakékoli formě uniformity, rovnosti či průměrnosti. Něco jiného je ovšem
společný postup
tam, kde nic jiného již nezbývá. Potom je namístě odložit zásadní názorové rozdíly, zapomenout na konkurenci, rivalitu, předsudky a zkusit jednat společně v zájmu všech lodí. Je to těžké a vyžaduje to zralé a moudré lidi. Přes všechnu kritičnost, která tu a tam vyplývala z mých článků, jsem přesvědčen, že většina našich kapitánů jsou lidmi moudrými, lidmi užívajícími svoji hlavu a zkušenosti v zájmu posádky i nákladu.
K čemu tak dlouhý úvod? Hodnotil jsem jednu závěrečnou práci týkající se evaluace a autoevaluace školy a vzpomínal na četné diskuze s mými studenty, s vedoucími pracovníky českých škol. Jak často pojmenovávají jednu skutečnost. Totiž, že uvnitř cítí důležitost a potřebnost evaluačních procesů, fandí vlastnímu hodnocení, jež jim přináší potřebné zpětnovazebné informace. Jenže tyto dobré myšlenky se jim ztrácejí pod přibývajícím nánosem formálních povinností, kdy je již každému vnímavému člověku jasné, že něco není v pořádku, ba více – je něco shnilého ve státě českém, pokud přijmeme parafrázi klasikova výroku.
Ředitel české základní školy (a nejen jí) vypracovává v souladu s vyhláškou č. 15/2005 Sb., autoevaluační zprávu. Jenže ouha – kromě toho píše výroční zprávu o škole, hodnotí roční plán školy, koncepci rozvoje, připravuje jiný podklad vyžádaný zřizovatelem. Může se někdo divit, že častá metoda „výroby“ těchto zásadních dokumentů je pomocí osvědčené „metody Ctrl C – Ctrl V“? Že je mnohé přepisováno či kopírováno z jednoho dokumentu do druhého a najde-li se pozorný čtenář všech zmíněných dokumentů, tak zjistí, že žádný z nich není originálem, žádnému z nich není věnována stěžejní pozornost a primárním dokumentem není nakonec ani jeden z nich!
Kolem dokola se zaklínáme skutečností, že ředitel školy nemá čas na pedagogické vedení školy, na plánování, realizaci a kontrolu pedagogického procesu. Z notoricky známé McKinseyho zprávy to vyplývá jednoznačně, autoři hovoří o pouhé pětině ředitelského času věnované této oblasti, to stejné platí o jeho zástupcích. Tuto skutečnost už umí nazpaměť maturant u přijímacích zkoušek na pedagogickou fakultu. Rozhovory s řediteli škol, zejména s těmi tzv. délesloužícími, mají naprosto stejný závěr a mohu sám podpořit vlastními poznatky z doby ředitelování na gymnáziu.
Od první poloviny devadesátých let kape po kapkách, nenápadně, postupně, ale vytrvale jako vápenitá voda v jeskyních jedna povinnost za druhou, jedna formální drobnost za druhou, přibývá výkazů, tabulek, databází a údajů, které je třeba tu schraňovat, tu třídit, tu zveřejňovat, tu naopak v žádném případě nezpřístupnit. Je to paradoxní v situaci úžasného zdokonalování ICT technologií. Prosím kritického čtenáře, ať mne nepodezírá z anarchismu či staromilství ( je pravda, že jsem na jaře viděl třídní knihu z roku 1908 jedné libeňské školy a nevěřícně koukal, že se do jednoho rukou psaného dokumentu vešly úplně všechny důležité údaje, pokyny, poznatky o žácích, jejich problémech, probrané látce, finančních problémech rodičů, exkurzích i návštěvě pana místodržícího v obci a ve škole...), ale proč neříci nahlas, že jsme se dostali za hranici, kdy
je zcela neúnosné, abychom dále nechali školu napospas všem lidem, kteří se chtějí na jejím provozu přiživovat
a kteří ji nejen nepomáhají, ale naopak komplikují život všem od ředitele až po rodiče žáků.
Řádná evidence žáků a jejich výsledků je nezbytná, to je bez debat. Je potřeba stoprocentně správně zacházet s údaji ekonomickými, s prostředky státního rozpočtu, obcí i rodičů. Je třeba zajistit bezpečnost žáků, jejich potřeby a vše, co potřebují žáci i pracovníci škol. Jen je už potřeba konečně rázně a jednotně poukázat na to, že
zvyšující se množství zcela neopodstatněných požadavků na školní formality nejen komplikují práci ředitele, ale komplikují práci pracovníkům škol i žákům.
Někdy i znemožňují či odsouvají výkon potřebných činností. A jsme zase u McKinseyho zprávy. V neposlední řadě
práci škol neúměrně zdražují a tudíž odčerpávají prostředky, které by měly být použity ve prospěch žáků.
Školy bojují o žáky a často jsou v situaci, kdy si vůbec nemohou dovolit diskutovat se zřizovatelem o formalitách, neboť ten čeká na chybu některé ze svých škol kvůli možné optimalizaci a tím pádem pro něho jednoduššímu řešení. Politici nenacházejí odvahu řešit věci přímo, o tom jsem již psal a trefil některé husy. Bohužel český pedagog je sem tam známý tím, že nachází na svém konkurentovi nepřekonatelné rozdíly, pojmenovává je a na rozdíl od jiných profesních skupin si tímto postojem škodí. Před veřejností i dětmi.
Ředitelé škol se musí velice rychle domluvit. Je to úkol pro asociace, profesní skupiny ředitelů či ředitele samotné. Nemůže jít o zviditelnění jedné části ředitelského spektra, jak tomu bylo v různých předchozích výzvách. Musí jít o
proces, kdy se za pomocí ekonomů a právníků přesně stanoví, co je pro chod školy nezbytné
a co jsou již sekundární údaje, které jsou získatelné z primárních pramenů.
Nakonec tedy půjde o stanovení toho, co ředitel školy vykazovat nebude. Žádný ředitel.
Dámy a pánové, ředitel školy je v některých systémech nazýván vedoucím učitelem. V našich podmínkách je
pedagogickým pracovníkem s danou přímou vyučovací povinností.
Nemá-li opravdu rezignovat na tuto zásadní roli, nemá-li delegovat esenciální činnosti pedagogického procesu na svoje kolegy, je třeba mu uvolnit ruce. Není pro to třeba žádného dalšího výdaje. Naopak je možno ušetřit značné peníze nebo je možno lépe finance využít pro žáky a tím pádem pro celou společnost. Nemůžeme již dlouho přehlížet, že
tendence výsledků srovnávacích šetření našich žáků je špatná a důsledky mohou být pro naši zemi skutečně fatální.
Nejde o přehánění, domnívám se, že špatné pocity úředníků, kteří budou najednou bez činnosti a bez zbytečného pracovního místa, za to stojí.

Související dokumenty

Pracovní situace

Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kalendář
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP