Stop komunikačním stopkám

Vydáno:

Zcela jistě si každý z nás vybaví situaci, kdy se nám po určité větě našeho komunikačního partnera trochu zatmělo před očima a ztratili jsme chuť v rozhovoru pokračovat. Případně se nám možná někdy stalo, že právě naše věta vyvolala podobný pocit u někoho jiného. Pravděpodobně se jednalo o tzv. komunikační stopku. Chceme-li komunikovat úspěšně a efektivně, je potřeba znát komunikační stopky a umět se jim vyhnout.

Stop komunikačním stopkám
Mgr.
Zuzana
Svobodová
ředitelka ZŠ německo-českého porozumění a Gymnázia Thomase Manna; odborná asistentka, katedra andragogiky a managementu vzdělávání PedF UK
Komunikační stopky definují Komárková, Slaměník a Výrost (2001) jako takové výroky, které nám brání v efektivní komunikaci. Jedná se například o přikazování, poučování, moralizování, napomínání, nevyžádané rady, relativizaci pocitů komunikačního partnera, strhávání pozornosti na sebe, nemístné vtipkování, unikání od tématu či nevyžádané analýzy a interpretace. Komunikační stopky uzavírají komunikačního partnera a dostávají ho do stavu, ve kterém se s námi buď dále vůbec nechce bavit, nebo se začíná bránit a rozčílí se. Celkově jsou častým spouštěčem konfliktů a příčinou, proč se nemůžeme dohodnout.
Další důležitý pohled na téma výroků, které znesnadňují komunikaci, nabízí také transakční analýza. Jedná se o specifický psychoterapeutický směr, který není běžně známý, nic