Spolupráce pedagogů ve škole

Vydáno:

V prosincovém čísle Řízení školy i Učitelského měsíčníku jste se mohli dočíst o tom, jak jsme v naší škole využili model balintovských skupin pro spolupráci pedagogů na řešení problémů formou pracovní skupiny A.D.H.D. Příspěvek na toto téma měl ohlas i na konferenci Nezastupitelný zástupce, která se konala 26. 11. 2020. V tomto článku si řekneme, proč vůbec spolupracovat, co to komu ve škole může přinést, a podíváme se na to, jak je možné ve škole spolupracovat a co je potřeba k tomu, aby spolupráce byla funkční.

Téma spolupráce pedagogů vypadá na první pohled velmi jednoduše a nekomplikovaně. Řada z nás je zvyklá pracovat a snad i spolupracovat v předmětových komisích, metodických sdruženích či v týmu školního poradenského pracoviště. Nicméně učitel učí většinou sám a podstatnou část svého pracovního dne tráví se svými žáky. Daleko menší část pak, jestli vůbec nějakou, stráví se svými kolegy a kolegyněmi. Má to výhody i nevýhody. Pro učitele to má výhodu v tom, že díky izolovaně prováděné práci má velikou míru téměř nekontrolované svobody. Což ale může být nevýhodou pro žáky ve chvílích, kdy je tato učitelská praxe nefunkční (nevede k žádoucím vzdělávacím výsledkům) či nedejbože ohrožující psychické bezpečí žáků (nedochází k řešení problémů a konfliktů mezi žáky či mezi žákem a učitelem).

Spolupráce s kolegy může mít nevýhodu v tom, že bude zmenšovat či omezovat naši svobodu ve volbě přístupu, obsahu, metod apod., zároveň nám ale mnoho práce usnadní sdílením materiálů a nápadů. Spolupráce přináší kromě přístupu ke sdíleným informacím a zdrojům také výhodu při řešení problémů: když si s něčím nevím rady, zjistím, jak to řeší kolegové. Ovšem je tu i riziko odhalení, že něco nedělám úplně dobře. Otevřenost ke spolupráci tedy vyžaduje schopnost

sebereflexe a práce s ní

. Bezpečné prostředí pro chybu či selhání. Pro žáky spolupracu

Související dokumenty

Pracovní situace

Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Rozvoj pedagogických pracovníků
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Nástup do práce - znovu otevření škol v době mimořádných opatření
Jak má postupovat ředitel školy v případě, že učitel odmítne nosit roušku?
Covid-19 jako nemoc z povolání
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Vzdělávání koordinátorů EV
Výchovný poradce – metodické vedení učitelů
VP a další poradenští pracovníci
Jak zadat školní web
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Výuka Aj
Vzdání se funkce
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Výkon veřejné funkce
Granty
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Vedoucí učitel odborného výcviku
Přímá pedagogická činnost