Spojení dvou světů

Vydáno:

Ve druhé polovině dubna organizovala naše katedra již pátý ročník mezinárodní vědecké konference, tentokráte s názvem Efektivita vzdělávání. Nechce se věřit, jak čas rychle utíká.

Spojení dvou světů
PhDr.
Václav
Trojan,
Ph. D.,
vedoucí katedry Centrum školského managementu Pedagogické fakulty UK v Praze
Každý rok přicházíme s něčím novým a nezastíráme, že to vůbec není lehký úkol. Naše publikum je totiž rok od roku náročnější a vyžaduje odpovídající nabídku programu. A to je právě ten oříšek, který se snažíme rozlousknout každý rok.
Základem konference byla témata spojující dva pojmy - totiž vzdělávání a efektivitu. Toto „průchovské“ spojení působí na mnoho lidí až emotivním způsobem, a to na obě strany myšlenkového spektra. Jedni vidí v úvahách o možné efektivitě strašáka neoliberálního pojetí světa, druhým se zdá, že by se efektivita mohla ještě přesněji vyjadřovat, měřit a vyhodnocovat. To už jsou dvě skupiny publika, jehož členění je ovšem mnohem rozmanitější.
Jedním z principů činnosti katedry je spojování dvou světů, spojování teoretického a praktického úhlu pohledu. Je špatné snažit se někoho přesvědčovat, který úhel je důležitější. My jsme přesvědčeni o tom, a je to vidět na naší práci, že jedině komplexní pohled slučující obě linky, teoretickou i praktickou, může objektivně popsat realitu řízení škol a vzdělávacího systému.
Těmto dvěma větvím jsme přizpůsobili celý rámec naší konference. Dopolední program byl společný, na jednání v plénu se sešli všichni účastníci ve veliké posluchárně v Myslíkově ulici. O slavnostní zahájení jsme požádali pana proděkana pro vědu prof. Michala Nedělku. Stejně jako na našich kulatých stolech, které pravidelně navštěvuje, dokázal v několika větách vyjádřit smysl konference, podporu vedení fakulty, zkrátka otevřít pomyslné konferenční dveře.
Ze zdravotních důvodů se konference nezúčastnili Mária Pisoňová a Jaroslav Veteška. S jejich příspěvky se mohou účastníci seznámit ze sborníku, který bude během několika týdnů v elektronické podobě k dispozici na stránkách katedry. První hlavní referát otevřel základní otázky a kladl vedle sebe řadu faktů velice provokativním způsobem. Zabýval se otázkou proměny vysokoškolského prostoru a vlivem této proměny na management vzdělávání. Spojoval pojetí Kellera, Liessmanna, Komárka a konfrontoval jejich myšlenky se stávajícím kvantitativním rozvojem vysokoškolského prostoru. Jaroslav Mullner nezapřel vějíř zkušeností jdoucí od náměstka ministryně školství přes ČŠI až do současného senátního působiště. Ukazoval teoretické možnosti evaluace vzdělávací soustavy, limity různých pojetí a aplikoval svoje myšlenky na aktuální situaci v České republice. Alena Hašková z nitranské univerzity prezentovala výsledky výzkumného šetření mezi učiteli slovenských škol, a obohatila tak účastníky o novinky od našich nejbližších sousedů.
Uvedenou novinkou bylo odpolední členění konference do dvou sekcí. Jistě, není to na konferencích nic převratného. Pro nás to ovšem byla neprošlapaná cesta, zejména proto, že jsme nedokázali předem odhadnout zájem účastníků o jednu či druhou oblast. První se věnovala efektivitě vzdělávání z pohledu školského managementu, druhá oblast byla zaměřena na efektivitu vzdělávání mimo školský systém a školské organizace. Celý program i s prezentacemi je k dispozici na stánkách naší katedry (www.csm-praha.cz).
Nejprve krátce k sekci školského managementu. Mezi referáty byly příspěvky, které se věnovaly jak vedoucím, tak i řadovým pedagogickým pracovníkům, stejně tak se zabývaly školou jako takovou. Pozitivní bylo, že se této sekce účastnili studenti naší katedry, kteří prezentovali výsledky zjištěné při psaní svých bakalářských prací. Ukazuje se, že i tyto praktické příspěvky zaujaly akademické účastníky, právě z jejich strany byla rozpoutávána diskuze a ukázala nezbytnost již pojmenovaného spojení teorie s praxí. Neméně zajímavá byla sekce managementu vzdělávání. Ať byla řeč o výzkumech mezi žáky, ať byla řeč o efektivitě vzdělávacích organizací, ať byla řeč o IC technologiích a jejich vlivu na vzdělávací systém, vždy byla rozpoutána diskuze zvolna přecházející i do kávové pauzy.
Příjemné překvapení přišlo na konci jednání v sekcích. Nejen že se podařilo přesné časové sladění konce, ale v první řadě zaujal velký počet lidí, kteří zůstali až do konce. Bylo vidět, že je témata vskutku zaujala a že se chtěli zúčastnit závěrečného shrnutí, které jim umožnilo získat přehled o obsahu druhé sekce, na níž nebyli přítomni. Nejprve byla reportována sekce managementu vzdělávání. Mirka Dvořáková byla tím reportérem, který dokázal shrnout příspěvky v kontextu a s potřebným nadhledem, sekci řídila Michaela Tureckiová. Druhá sekce byla shrnuta Jitkou Kaplanovou, která se zhostila svého úkolu stejně dobře. Sekci školského managementu řídila Irena Trojanová.
Co napsat závěrem? V pátek hodně po páté hodině odpolední seděli v posluchárně profesoři, docenti, odborní asistenti i studenti, ředitelé škol i učitelé, akademici i lidé z praxe škol a vzdělávacích organizací. Všichni měli o čem povídat, všichni diskutovali a vyjadřovali spokojenost s letošním ročníkem obsahem příspěvků i celkovou organizací. Několikrát zaznělo, že byl těžký výběr mezi sekcemi a že se těší na slíbený sborník. Odcházeli unaveni, ale bylo bez přehánění patrné, že mají za sebou den, o jehož smysluplnosti nepochybují. To je pro nás jako pro organizátory největší odměna.
Stojí za to na závěr poděkovat: týmu katedry Centrum školského managementu za přípravu a kompletní realizaci, vedení fakulty za podporu, vystupujícím za nadšení a zaujetí pro věc a všem účastníkům za diskuzi i podněty směrem k letošnímu roku i budoucím konferencím.
Je radost být obklopen lidmi, kteří jsou ve svém oboru skutečnými profesionály.

Související dokumenty

Pracovní situace

Rozvoj pedagogických pracovníků
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Kalendář
Jak zadat školní web
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Kompetence vedoucích zaměstnanců a jiných zaměstnanců v oblasti kontroly
Předávací protokol
Jaké jsou právní vztahy mezi státními a samosprávnými orgány jako zřizovateli a školami a školskými zařízeními?
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Hospitace

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Výuka Aj
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Ukončení předškolního vzdělávání
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání