Specifické úkoly ČŠI pro školní rok 2015/2016

Vydáno:

Po projednání na 27. poradě vedení MŠMT dne 14.7.2015 schválila ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2015/2016. V tomto školním roce se Česká školní inspekce bude kromě standardní inspekční činnosti ve školách a školských zařízeních zapsaných do školského rejstříku opět zaměřovat také na některé specificky orientované úkoly s cílem poskytnout relevantní, objektivní a kvalitativně silné výpovědi o výkonu vzdělávací soustavy v daných tématech.

Specifické úkoly ČŠI pro školní rok 2015/2016
Mgr.
Tomáš
Zatloukal,
ústřední školní inspektor
Na přípravě zajištění těchto specifických úkolů bude Česká školní inspekce opět spolupracovat s externími odborníky, zejména z řad zástupců akademické sféry a neziskových organizací, kteří se příslušným problematikám dlouhodobě věnují, aby mohly být do inspekčních metodik pro dané činnosti promítnuty také pohledy expertů, kteří jsou k daným tématům sensitivnější, protože jsou předmětem jejich dlouhodobého zájmu. Smyslem takové spolupráce je využít znalostí, dovedností a zkušeností různých aktérů s cílem maximalizovat hodnotu poskytovaných výpovědí.
Česká školní inspekce zaměří svou pozornost například na výuku soudobých dějin na 2. stupni základních škol a na středních školách, na výuku matematiky na základních a středních školách, na vzdělávání v globálních a rozvojových tématech, na vzdělávání v tématech etické výchovy, na občanské vzdělávání, na vzdělávání nadaných, mimořádně nadaných a talentovaných dětí, žáků a studentů, na zájmové vzdělávání, na vzdělávání dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením, na vzdělávání v oblasti bezpečnosti (dopravní výchova, ochrana člověka za mimořádných událostí, příprava občanů k obraně státu apod.), na ochranu dětí, žáků a studentů před projevy šikany, diskriminace, nepřátelství nebo násilí, na zápisy do 1. ročníků základního vzdělávání, na individuální vzdělávání na 1. stupni základních škol (tzv. domácí vzdělávání), na vzdělávání dětí v zařízeních ústavní a ochranné výchovy, na spolupráci základních škol s orgány sociálně-právní ochrany dětí, na činnosti asistentů pedagoga, na vzdělávání ve středních školách s pedagogickými obory vzdělání, celkově na vzdělávání ve vyšších odborných školách nebo na podporu rozvoje, dosaženou úroveň a výsledky vzdělávání ve čtenářské, matematické a sociální gramotnosti. Samozřejmostí je dohled nad maturitními i jednotnými závěrečnými zkouškami a také výběrové elektronické zjišťování výsledků žáků v počátečním vzdělávání.
Jedním z velkých rizik současnosti je zvyšování nerovností v přístupu ke vzdělávání, a to i přesto, že rovný přístup ke vzdělávání je dlouhodobě součástí prioritních cílů vzdělávacích politik. Skutečně platí názor expertů OECD, že vzdělávací systémy, které si vedou nejlépe, jsou ty, které dokážou propojit rovnost ve vzdělávání s jeho kvalitou. Z tohoto důvodu je problematika rovného přístupu ke vzdělávání důležitým průřezovým tématem činnosti České školní inspekce. Důsledně tak hodnotíme a kontrolujeme, jestli škola správně identifikuje žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, jestli vytváří podmínky pro jejich úspěšný rozvoj, jestli zohledňuje vliv vnějšího prostředí na úspěšnost žáků, jestli má preventivní systémy na snižování školní neúspěšnosti, zda přijímá adekvátní a účinná opatření k odstranění sociálních, zdravotních, kulturních či etnických bariér, zda škola ve spolupráci se školským poradenským zařízením poskytuje poradenskou pomoc, jestli jsou uplatňovány účinné pedagogické metody a individuální přístup k žákům, jestli škola zajišťuje včasnou podporu žákům s riziky školní neúspěšnosti, jestli jsou žáci zařazováni oprávněně do jednotlivých vzdělávacích programů apod. Počínaje školním rokem 2015/2016 bude Česká školní inspekce navíc nově hodnotit také míru inkluzivity českého vzdělávacího systému, přičemž jednotlivé parametry proinkluzivního prostředí budou sledovány při návštěvě každé školy.
V neposlední řadě se Česká školní inspekce bude věnovat úkolům souvisejícím s mezinárodními závazky, jako je inspekční činnost v Evropských školách nebo realizace mezinárodních šetření výsledků žáků (ve školním roce 2015/2016 půjde zejména o hlavní šetření PIRLS 2016).