Současná ruská propaganda - audiovizuální vzdělávací lekce na jsns.cz

Vydáno:

První kanál ruské státní televize Rossia 1 se letos 30. března v pořadu Mediální gramotnost věnoval vzdělávacímu projektu Jeden svět na školách. Autoři nás pojednali „řádně po sovětsku“.

Reportáž trvala sice jen dvě minuty, ale byla doslova napěchovaná nesmysly a lživými informacemi, včetně té o financování z Evropské unie, kterou přispěla paní Jelena Vičanová. Odbornicí na vzdělávání sice není, přesto vám její jméno může být povědomé: vloni 17. listopadu organizovala a moderovala na pražském Albertově akci, při níž vedle sebe na pódiu stanuli zakladatel nenávistného Bloku proti islámu Martin Konvička a prezident Miloš Zeman.
Reportáž se zaměřuje především na naše mediálně vzdělávací aktivity týkající se současné, z Kremlu řízené propagandy. Vedle dalších věcí nám je vytýkáno, že studentům předkládáme nepravdivou informaci, podle níž Rusko poslalo armádu na východní Ukrajinu. Výtka je to absurdní: mezi materiály, které k tématu nabízíme, je totiž také film Krym, návrat do vlasti, který v březnu 2015 v souvislosti s prvním výročím
anexe
Krymu vysílala právě televizní stanice Rossia 1. Prezident Ruské federace Vladimír Putin ve filmu říká: „Proto jsem vydal nařízení ministerstvu obrany... Proč bych to skrýval? Aby pod záminkou zvýšení ochrany našich vojenských objektů na Krymu tam poslali zvláštní jednotky Hlavní správy rozvědky. Námořní pěchotu a výsadkáře.“
Protože se zkreslené zprávy o našich materiálech, které v souvislosti s ruskou propagandou školám nabízíme, objevují poměrně hojně i v českém prostředí, a to zejména na internetu a na sociálních sítích, rád bych věc podrobněji popsal a vysvětlil.
Mediálnímu vzdělávání se v rámci programu Jeden svět na školách věnujeme řadu let. Když byla spuštěna školská reforma zavádějící rámcové vzdělávací programy, chtěli jsme školám pomoci s průřezovým tématem mediální výchova, k němuž existovalo jen velmi málo prakticky využitelných materiálů. Dnes to zní až neuvěřitelně, ale před nějakými deseti lety mnozí posilování mediální gramotnosti studentů, tedy schopnosti analyzovat mediální
sdělení, kriticky ho posoudit a porozumět jeho významu, zaměňovali s doporučováním toho, čemu se mají vyhnout, tedy na co se nedívat, co neposlouchat nebo nečíst. Základem naší metodiky se stal koncept pěti klíčových otázek, které by si měl příjemce jakéhokoliv mediálního sdělení pokládat a při hledání odpovědí je kriticky zhodnotit.
V roce 2007 jsme připravili první sadu výukových pomůcek, nazvanou „Být v obraze“ a obsahující více než deset hodin audiovizuálních materiálů a obsáhlou metodickou příručku. O čtyři roky později následovala sada „Média a chudoba“, zaměřená na mediální pokrývání událostí z rozvojového světa a z krizových oblastí a na stereotypy, které novinářské referování provázejí. Na vzdělávacím portálu jsns.cz s audiovizuálními lekcemi jsme průběžně publikovali další materiály vhodné k mediálnímu vzdělávání, mimo jiné osm obsáhlých lekcí „Komunistická propaganda“. V loňském roce jsme se zaměřili na současnou intenzivní ruskou, respektive proruskou propagandu, které jsou vystaveni čeští občané. Ačkoli mladí lidé představují nejzranitelnější skupinu, neexistuje k tomuto tématu žádný ucelenější materiál vhodný pro výuku.
Relevantní vzdělávací instituce se k věci nevyjadřují, širší pedagogická veřejnost též víceméně mlčí. V této souvislosti je namístě citovat ze dvou dokumentů.
RVP pro gymnázia:
„Mediální gramotnost představuje soubor poznatků a dovedností, které člověku umožňují nakládat s mediální produkcí, jež se mu nabízí, účelně a poučeně, dovoluje mu média využívat ku svému prospěchu a dává mu nástroje, aby dokázal ty oblasti mediální produkce, které se jím snaží skrytě manipulovat, odhalit.“
-
Výroční zpráva Bezpečnostní informační služby za rok 2014:
„Výsledný obraz informací o ruské a proruské propagandě (resp. jejích realizačních strukturách) v ČR a v dalších státech EU nevypovídá jen o tom, že Rusko provádí účinnou propagandu proti EU a NATO, resp. jejich integritě. Rusko podle názoru BIS buduje v Evropě strukturu ideologicky opřenou o expanzionistický Duginovský neoeurasianismus (který je svým způsobem akceptovatelný pro celé evropské politické spektrum od extrémní levice přes populisty k extrémní pravici), kterou lze považovat za návrat ke konceptu Kominterny ( alias
Komunistické internacionály alias Třetí internacionály), kterou zřídil a využíval Sovětský svaz.“
Na webovém portálu jsns.cz je momentálně k dispozici pět audiovizuálních lekcí „Současná ruská propaganda“ -viz popis níže. Všichni pedagogové je mohou zdarma využívat, jedinou podmínkou (kvůli ochraně autorských práv k filmovým materiálům) je registrace. Zároveň pořádáme semináře, během nichž se mohou vyučující seznámit s těmito materiály při praktických workshopech a také debatovat s mediálními odborníky.
Současné autoritářské vedení ruského státu vede nepřátelskou politiku vůči Evropské unii a dlouhodobě se snaží oslabovat její jednotu. Vměšuje se do vnitřních záležitostí suverénních států, mimo jiné tím, že podporuje populisty a xenofoby, kteří k naplnění takových záměrů mohou přispět. Používá přitom masivní, často sofistikovanou propagandu.
Tuto strategii praktikuje režim Vladimira Putina v celé Evropě, přičemž Česká republika je předmětem výjimečného zájmu. Ruskému tlaku lze čelit, dokážeme-li rozlišovat mezi pravdou a lží, stavět proti dezinformacím fakta, zaujímat kritický postoj. Naše mediálně vzdělávací aktivity se takovému přístupu snaží pomáhat.
1. Krym, návrat do vlasti
Prostřednictvím lekce se žáci seznámí s podobou moderní ruské propagandy. Analyzují ukázku z propagandistického dokumentárního filmu, ale i „sexy“ hudební videoklip zaměřený na mladé.
Výchozí video:
Ukázka z dokumentárního filmu Krym, návrat do vlasti (A. Kondrašov, Rusko, 2015, 8.30 min.)
Aktivity:
-
A pak přišli ti zdvořilí zelení mládenci
-
analýza ukázky z filmu - inscenovaná rekonstrukce dobytí krymského letiště
-
Dokonalý muž
-
práce s propagandistickými videi zaměřenými na mladé
-
Lež v přímém přenosu
-
práce s vyjádřeními V. Putina k přítomnosti ruských vojáků na Krymu na jaře 2014 a o rok později
2. Svět podle Russia Today
Lekce odhaluje zákulisí televizní stanice hlásající ruskou propagandu ve světě. Vede žáky k pochopení cílů, nástrojů, principů a důsledků propagandy v současném světě a k zamyšlení nad etickým kodexem novinářů.
Výchozí video:
Dokumentární film Svět podle Russia Today (M. Pekel, Nizozemsko, 2015, 40 min.)
Aktivity:
-
Trollové
-
šíření propagandistických sdělení skrze online média, trolling a cílená ruská propaganda
-
Co se stalo s MH17?
-
vyhledávání možných verzí pádu malajsijského letadla, prezentovaných na nezávislých a proruských informačních serverech
-
Majdan
-
sestavení časové osy událostí, které předcházely ruské anexi Krymu
3. Ruská propaganda v Česku
Lekce je zaměřena na proruské propagandistické weby, které jsou provozovány v češtině, a na obraz Česka v ruských oficiálních médiích. Vede žáky ke kritickému myšlení a ověřování mediálního sdělení z více zdrojů.
Výchozí video:
Ruská propaganda v Česku - rozhovor s Ondřejem Soukupem a ukázky českých proruských webů (Jan Turek, ČR, 2015, 6 min.)
Aktivity:
-
Porovnání článků
-
analýza 5 článků o stejné události zpracovaných různými zpravodajskými weby (nezávislými vs. proruskými)
-
Neověřená informace
-
hledání cílů a možných důsledků propagandy -cesta propagandistické mystifikace z ruských médií k českým čtenářům plus reportáž BBC
-
Cesta amerického konvoje
-
porovnání toho, jak ruská média informovala o průjezdu amerického konvoje Českem, s realitou
4. Rusko-ukrajinská informační válka
Prostřednictvím lekce si žáci uvědomí snadnost zneužití fotografií a videí k manipulaci s příjemcem a nutnost ověřování informací z více zdrojů. Osvojí si základní otázky, které by si měli při čtení či sledování mediálního sdělení položit.
Výchozí video:
Reportáž Rusko-ukrajinská informační válka (ČT, Horizont, J. Pazderka)
Aktivity:
-
Co je na fotografii?
-
interpretace
fotografie a hledání odpovědí na jednoduchou otázku Co zachycuje? bez znalosti souvislostí
-
Popisky
-
interpretace
fotografií a vytvoření jejich popisků, aniž by žáci věděli, co skutečně zachycují (vytvoření popisků podle „pravdy“ vs. podle zadání)
-
Trojí identita
-
Kdo je Andrej Petkov? Práce se třemi identitami, pod kterými byla ruskými médii účelově prezentovaná jedna a tatáž osoba
5. U nás pomáhali taky
Lekce otevírá téma možných paralel ruské anexe ukrajinského území s okupací Československa vojsky Varšavské smlouvy v roce 1968.
Výchozí video:
Filmový sestřih U nás pomáhali taky (K. Strachota, ČR, 2015, 5.30 min.)
Aktivity:
-
Paralela
-
porovnání ruské
anexe
ukrajinského území s okupací Československa vojsky Varšavské smlouvy v roce 1968
-
Letáky
-
ruská propaganda v roce 1968 a v současnosti, odkazující na hrozbu fašismu
-
Konference
-
fašismus v rétorice ruské propagandy vs. faktické postavení ultrapravice v ruských mocenských složkách
-
Dnešní vydání
-
porovnání dvou verzí Rudého práva, vydaných 26. srpna 1968 oficiální redakcí a ruskou propagandou
Každá lekce navíc obsahuje:
-
Otázky & odpovědi
-
Propagandistické lahůdky
-
hudební videoklip Někoho, jako je Putin
-
hudební videoklip Můj Putin
-
reportáž Čarodějnický sabat ve městě alchymistů
-
dětský animovaný film Zachraňte obyvatele Donbasu před ukrajinskou agresí
-
video Jsem ruský okupant
-
armádní propaganda v dětském pořadu Dobrou noc, děti
-
ochutnávku tří propagandistických lahůdek
Samostatné přílohy
-
Rejstřík pojmů
-
Porovnání kontrolních mechanismů v nezávislých a „závislých“ médiích
-
Tipy, jak na internetu nenaletět