Směrnice pro evidenci a registraci úrazů

Vydáno:

V tomto roce dojde podobně jako u úrazů dětí, žáků a studentů dle vyhlášky č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů, v platném znění, ke změně celého průběhu dokumentační povinnosti při pracovních úrazech. Od 1. 1. 2011 začíná platit nařízení vlády č. 201/2010 Sb., o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu.

Směrnice pro evidenci a registraci úrazů
 
Jaroslav
Kocián
odborně způsobilá osoba v prevenci rizik, požární ochraně a interní auditor systému řízení managementu
Tímto nařízením vlády č. 201/2010 Sb., o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu (dále jen „NV“), se mění obsah knihy úrazů pro pracovní úrazy, zavádí se nové tiskopisy pro hlášení úrazů, zavádí se
úplně nový tiskopis Záznam o úrazu – hlášení změn
apod. V současné době již byly ze strany MPSV ČR zpřístupněny na jejich stránkách tiskopisy Záznam o úrazu a Záznam o úrazu – hlášení změn pro elektronická podání (viz http://www.mpsv.cz/cs/9907). Pro ovládání je potřeba instalovat nám ze školství již známý software ze stránek www.602.cz. Tiskopisy pro pracovní úrazy jsou na stejném principu jako úrazy dětí, žáků a studentů, ale pozor, neposílají se na ČŠI. Odesílají se přes datovou schránku nebo jiným, doposud ne přesně definovaným způsobem. Proto doporučuji posílat i nadále dotčeným orgánům v listinné podobě.
Dále předkládám možný vzor směrnice. Současně upozorňuji na skutečnost, že od účinnosti nového předpisu musí být
zavedeny knihy úrazů
, které splňují požadavek citovaného NV a pokud dojde k pracovnímu úrazu po 1. 1. 2011, je nutno provádět veškerá hlášení na nových tiskopisech, které jsou uvedeny v příloze.
V každém případě je povinností zaměstnavatele prokazatelně seznámit s tímto novým předpisem zaměstnance.
DOPORUČENÝ VZOROVÝ TEXT SMĚRNICE
Cílem směrnice je zajistit legislativně správný a jednotný postup pro provádění evidence a registrace pracovních úrazů. Směrnice je součástí komplexu
Systému řízení oblasti bezpečnosti práce. V případě vzniku jakéhokoliv pracovního úrazu bude informována odborně způsobilá osoba v prevenci rizik, a to za účelem stanovení opatření proti opakování podobného pracovního úrazu.
POJMY PRO POTŘEBY TÉTO SMĚRNICE
Pracovní úraz
Pracovním úrazem pro účely tohoto zákona je poškození zdraví nebo smrt zaměstnance, došlo-li k nim nezávisle na jeho vůli krátkodobým, náhlým a násilným působením zevních vlivů při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním. Jako pracovní úraz se posuzuje též úraz, který zaměstnanec utrpěl pro plnění pracovních úkolů. Pracovním úrazem není úraz, který se zaměstnanci přihodil na cestě do zaměstnání a zpět. Nemocemi z povolání jsou nemoci uvedené ve zvláštním právním předpisu.
Kniha úrazů
Kniha úrazů slouží k vedení evidence o všech úrazech, které se v rámci organizace přihodily. Kniha úrazů musí být přístupná všem pracovníkům organizace. Příslušný vedoucí pracovník musí zajistit záznam do knihy úrazů. Do knihy úrazů se zapisuje jakékoli poškození zdraví i takové, které nezpůsobí pracovní absenci zaměstnance. Pokud se vedení organizace rozhodne, že povede více knih úrazů, je nutno tuto skutečnost zohlednit v této Směrnici.
Evidované pracovní úrazy (pojem pro účely směrnice)
Evidovanými pracovními úrazy jsou všechny, které splňují podmínku pracovního úrazu a byly takto organizací uznány a zaevidovány do knihy úrazů.
Registrované pracovní úrazy (pojem pro účely směrnice)
Jsou to ty úrazy, které splnili podmínku § 105 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, tedy zaměstnanci vznikla pracovní neschopnost v délce trvání více než 3 kalendářní dny.
Oznámení úrazu
Každý zaměstnanec je povinen ve smyslu § 106 odst. 4 písm. h) zákoníku práce bezodkladně oznamovat svému nadřízenému svůj pracovní úraz, pokud mu to jeho zdravotní stav dovolí a pracovní úraz jiné osoby, jehož byl svědkem, spolupracovat při vyšetřování jeho příčin. Pokud nemá možnost nahlásit úraz bezprostředně, je povinen zajistit, aby byl úraz neprodleně ohlášen v co nejkratším termínu, např. prostřednictvím rodinného příslušníka apod. Vedoucí zaměstnanec, který přijme hlášení o pracovním úrazu, uvědomí smluvní odborně způsobilou osobu v prevenci rizik.
Odškodnění pracovního úrazu
V případě vzniku pracovního úrazu má zaměstnanec právo na jeho odškodnění, a to v souladu s ustanovením zákona č. 262/2006 Sb. Na odškodnění nemá vliv případná pracovní neschopnost. Odškodnění pracovního úrazu se poskytuje po ukončení léčby a v případě, že je léčba delší než 1 měsíc, poskytuje se výplata ušlého výdělku v termínech pro výplatu mezd a následně se mezi organizací a nositelem zákonného pojištění pro nemoc z povolání a pracovní úraz provede závěrečné zúčtování odškodného.
Rozbor pracovní úrazovosti
K zajištění trvalého zlepšování pracovního prostředí a pracovních podmínek je nutno za příslušné období (kalendářní rok) zpracovat rozbor pracovních úrazů a seznámit s jeho výsledky zaměstnance v rámci školení nebo provozní porady. Rozbor se zpracovává na tiskopisu, který je ukládán jako příloha této směrnice. V rozboru se zohledňují úrazy a úrazy s absencí. Úrazy, kde byl sepsán Záznam o úrazu pouze pro účel odškodnění, se vykazují jako úrazy evidované a nikoli jako registrované (tedy plnohodnotné PÚ s absencí).
EVIDENCE
Organizace vede evidenci o úrazech v knize úrazů. Kniha úrazů musí obsahovat minimálně tyto údaje:
*
jméno, popřípadě jména a příjmení (dále jen „jméno“) úrazem postiženého zaměstnance,
*
datum a hodinu úrazu,
*
místo, kde k úrazu došlo,
*
činnost, při níž k úrazu došlo,
*
počet hodin odpracovaných bezprostředně před vznikem úrazu,
*
celkový počet zraněných osob,
*
druh zranění a zraněná část těla,
*
druh úrazu,
*
zdroj úrazu,
*
příčiny úrazu,
*
jména svědků úrazu,
*
jméno a pracovní zařazení toho, kdo údaje zaznamenal.
Zpravidla je vedena 1 kniha úrazů, přičemž vedení organizace může rozhodnout, že na odloučených pracovištích může být vedena samostatná kniha pracovních úrazů. Pokud je takto rozhodnuto, platí pravidlo, že k 31. 12. běžného roku bude vedoucím odloučeného pracoviště nahlášen počet záznamů v knize úrazů. Pokud si úraz vyžádá pracovní neschopnost, je další dokumentace vždy zpracovávána na vedení organizace.
Došlo-li k úrazu u jiného zaměstnavatele, k němuž byl zaměstnanec vyslán, zaznamenají údaje do knih úrazů
*
zaměstnavatel úrazem postiženého zaměstnance a
*
zaměstnavatel, k němuž byl úrazem postižený zaměstnanec vyslán.
Zaměstnavatel vydá zaměstnanci na jeho žádost kopii nebo výpis údajů v knize úrazů výhradně o jeho úrazu.
HLÁŠENÍ A ODESÍLÁNÍ
Záznam o úrazu vyhotovuje zaměstnavatel úrazem postiženého zaměstnance neprodleně, nejpozději však do 5 pracovních dnů ode dne, kdy se o úrazu dozvěděl.
Zaměstnavatel ohlásí pracovní úraz
bez zbytečného odkladu:
*
územně příslušnému útvaru Policie České republiky, nasvědčují-li zjištěné skutečnosti tomu, že v souvislosti s pracovním úrazem byl spáchán trestný čin,
*
odborové organizaci a zástupci pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (jsou-li u zaměstnavatele tyto orgány ustanoveny),
*
příslušnému oblastnímu inspektorátu práce, trvá-li hospitalizace úrazem postiženého zaměstnance více než 5 dnů nebo lze-li vzhledem k povaze zranění takovou dobu hospitalizace předpokládat,
*
zaměstnavateli, který zaměstnance k práci u něho vyslal,
*
zdravotní pojišťovně, u které je pracovním úrazem postižený zaměstnanec pojištěn
*
odborně způsobilé osobě v prevenci rizik (má-li jej ustanoveného),
*
odborně způsobilá osoba po dohodě s vedením organizace stanoví v souladu s ustanovením § 105 ZP opatření proti opakování podobného úrazu.
Zaměstnavatel zašle záznam o úrazu za uplynulý kalendářní měsíc nejpozději do pátého dne následujícího měsíce:
*
územně příslušnému útvaru Policie České republiky, nasvědčují-li zjištěné skutečnosti tomu, že v souvislosti s pracovním úrazem byl spáchán trestný čin,
*
místně příslušnému oblastnímu inspektorátu práce,
*
zdravotní pojišťovně, u které je pracovním úrazem postižený zaměstnanec pojištěn,
*
organizační jednotce příslušné pojišťovny, u které je zaměstnavatel pojištěn pro případ své odpovědnosti za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání.
ZMĚNY, DOPLNĚNÍ, ODESÍLÁNÍ
Pokud došlo Záznam o úrazu již odeslán a následně byly zjištěny skutečnosti, které vedou ke změně v něm uvedených údajů, vyhotoví zaměstnavatel úrazem postiženého zaměstnance
záznam o úrazu – hlášení změn
, a to v případě, že:
*
hospitalizace úrazem postiženého zaměstnance přesáhla 5 dnů,
*
dočasná pracovní neschopnost úrazem postiženého zaměstnance v důsledku jeho úrazu byla ukončena po odeslání záznamu o úrazu,
*
zaměstnanec postižený úrazem na jeho následky nejpozději do 1 roku zemřel, nebo
*
došlo ke změně v posouzení zdroje nebo příčiny úrazu, povahy úrazu, popřípadě k jiným skutečnostem majícím vliv na zpracování a obsah záznamu o úrazu – hlášení změn.
Záznam o úrazu – hlášení změn zašle zaměstnavatel úrazem postiženého zaměstnance nejpozději do pátého dne následujícího měsíce:
*
příslušnému oblastnímu inspektorátu práce,
*
zdravotní pojišťovně, u které je pracovním úrazem postižený zaměstnanec pojištěn,
*
územně příslušnému útvaru Policie České republiky, nasvědčují-li zjištěné skutečnosti tomu, že v souvislosti s pracovním úrazem byl spáchán trestný čin nebo v případě smrtelného pracovního úrazu,
*
organizační jednotce příslušné pojišťovny, u které je zaměstnavatel pojištěn pro případ své odpovědnosti za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání.
*
Záznam o úrazu – hlášení změn zašle zaměstnavatel úrazem postiženého zaměstnance rovněž odborové organizaci a zástupci pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci ( je-li u něj ustanoveno).
TISKOPISY
Záznam o úrazu i Záznam o úrazu – hlášení změn zasílá zaměstnavatel
*
elektronicky
Zasílá-li se záznam o úrazu nebo záznam o úrazu – hlášení změn elektronicky, použijí se výhradně tiskopisy zveřejněné MPSV ČR s tím, že tiskopis se vyplní a vytiskne v potřebném množství kopií a pro OIP se odešle zvolenou formou (datová schránka, pdf s el. podpisem) nebo
*
v listinné podobě
Zasílá-li se záznam o úrazu nebo záznam o úrazu – hlášení změn v listinné podobě, vychází se z přílohy této Směrnice.
Kniha úrazů musí obsahovat náležitosti uvedené předpisem.

Související dokumenty

Pracovní situace

Práva a povinnosti v oblasti BOZP – zaměstnavatel a zaměstnanec
Pracovní úrazy
Novela vyhlášky č. 106/2001 Sb., o hygienických požadavcích na zotavovací akce
Podmínky vzniku pracovního poměru, BOZP, hygienické požadavky (v zařízení školního stravování)
Pracovní úraz a nároky zaměstnance
Mimoškolní akce školy (zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví)
Únikové cesty
Varovný systém v ČR – co dělat po zaznění varovného signálu sirény
Základní bezpečnostní pravidla pro organizaci lyžařského kurzu z pohledu HZS ČR
Odstraňování sněhu, rampouchů a ledových převisů ze střech budov
Základní bezpečnostní pravidla pro organizaci lyžařského kurzu z pohledu HZS ČR
Pálení čarodějnic jako školní akce
Stanovisko hasičů k vypouštění lampionů štěstí
Pálení biologického odpadu v areálu školy
Připravenost školy nebo školského zařízení na řešení krizových situací
Pracovní prostředí
Péče o zaměstnance
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Dohled v základním uměleckém vzdělávání
Práva a povinnosti v oblasti BOZP – zaměstnavatel a odborová organizace

Poradna

Odpovědnost za dítě po skončení školy ve škole a pozemku školy
Skialpinismus v rámci LVK a TV

Zákony

262/2006 Sb. zákoník práce

Vyhlášky

64/2005 Sb. o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů

Nařízení vlády

201/2010 Sb. o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úraze