Lidské zdroje představují v každé organizaci kapitál, který lze vymezit jako produktivní schopnosti ztělesněné v pracovní síle. Jedná se především o znalosti a dovednosti pracovníků, ale obecně o jakékoli osobní charakteristiky, které umožňují dosahovat odpovídajícího pracovního výkonu zaměstnanců. Uvažovat tímto způsobem o vašem pedagogickém sboru se může zdát odosobněné – nové trendy v řízení lidských zdrojů však ukazují, že prostřednictvím datové analýzy můžete naopak hluboce porozumět nejjemnějšímu předivu vlastností a vztahů lidí ve vaší organizaci.
Pracovní výkon zaměstnanců je hlavním předmětem personální práce manažera (performance management). Organizace najímá pracovníky, aby odváděli žádoucí práci v požadované kvalitě. Hodnocení pracovního výkonu pak spočívá v posuzování, jak pracovník přidělené úkoly v daném období splnil. K tomu má ovšem každý člověk jiné předpoklady. Nelze očekávat, že pracovníci budou mít stejné schopnosti jen proto, že prošli stejnou průpravou na povolání (vystudovali stejný obor). Naopak, každý má nějaký specifický talent a každý umí dělat alespoň jednu věc lépe než deset tisíc jiných lidí. Chcete-li proměnit jeho talent na výkon, musíte daného člověka umístit na pozici, ke které má nejlepší (přirozené) předpoklady (talent management). Typicky to vídáme ve sportu, kdy trenér přeskupuje družstvo tak, aby kombinace jednotlivých schopností hráčů zvyšovala šanci na výhru. V práci je výběr poněkud obtížnější – zde vycházíme ze znalostí a dovedností pracovníka, avšak chceme-li, aby odváděl skutečně špičkový výkon, musíme proniknout k podstatě jeho talentu. Každý má talent být v něčem výjimečný – někdy je však problém tuto oblast určit. Vyplatí se všímat si např. těchto znaků:
*
kdo má mimořádné nadání či schopnosti,
*
kdo je schopen trvale dosahovat nadstandardního výkonu,
*
kdo je schopen vysokého zaujetí pro věc a udržovat vysoké pracovní nasazení,