Školní knihovny - přežitek nebo potřeba?

Vydáno:

Tak zněl název semináře, který se konal 8. března 2012 v prostorách Školního informačního centra ZŠ Ostrava – Hrabůvka, Provaznická 64, p.o. Organizačně se na něm podílel Klub školních knihoven SKIP ČR, Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě a ZŠ Provaznická 64. Název semináře měl vyvolat diskusi nad tím, zda jsou školní knihovny i v dnešní době, kdy máme hustou síť knihoven veřejných stále potřebné, nebo je to pouze přežitek dob dávno minulých.

Školní knihovny – přežitek nebo potřeba?
Bc.
Romana
Ráblová
předsedkyně Klubu školních knihoven SKIP ČR, správce Školního informačního centra ZŠ Ostrava-Hrabůvka
Školní knihovny mají v naší zemi dlouholetou tradici, která sahá až do roku 1849. Vzhledem k tomu, že jsou v současné době zřizovateli škol obce a kraje, není činnost školních knihoven ze strany MŠMT nijak usměrňována a je plně v kompetenci ředitele školy, zda a jaká knihovna ve škole bude.Proto se můžeme setkat s knihovnou, která stále sídlí v kabinetě a pro žáky představuje tajemnou 13. komnatu, ale stále více se setkáváme s trendem, kdy jsou stávající školní knihovny přeměňovány díky dotacím z fondů EU v moderně a funkčně vybavená informační centra.
Mají–li ale tato centra plnit svou funkci plnohodnotně, je nezbytné, aby kromě prostor a vybavení měly profesionální obsluhu. Což znamená pracovníka s knihovnickým vzděláním, který bude tyto služby zajišťovat. Existuje řada školních knihoven, které tyto podmínky splňují, avšak stále nad nimi převažuje počet školních knihoven, které je nesplňují.
Cílem semináře bylo seznámit pracovníky školních knihoven bez knihovnického vzdělánís možnostmi vzdělávání v tomto oboru, představit instituce, které jim mohou jejich práci usnadnit a nabídnout zajímavé projekty a metody práce se čtenáři.
Možnosti vzdělávání pracovníků ve školních knihovnách účastníkům představila Mgr. Jana Leparová z Moravskoslezské knihovny v Ostravě. Tato knihovna nabízí v současné době tři typy vzdělávacích programů pro knihovníky, a to: 14 hodinový kurz pro školní knihovníky (pedagogy), 160 hodinový rekvalifikační kurz pro knihovníky a e-learningový základní knihovnický kurz. Bližší informace získáte na adrese: www.svkos.cz
Mgr. Radmila Indráková z Pedagogické knihovny J. A. Komenského v Praze prezentovala služby Centra pro školní knihovny, které je provozováno formou webových stránek. Ředitelé základních a středních škol, učitelé a pracovníci pověření správou školní knihovny zde naleznou kromě informací z legislativy týkající se školních knihoven také metodickou podporu a zajímavé projekty na podporu čtenářství. K dispozici je služba Ptejte se CŠK. Pokud vznesete dotaz související s problematikou školních knihoven, bude vám zodpovězen odborníkem. Více informací se dozvíte na adrese: www.npkk.cz/csk
Svaz knihovníků a informačních pracovníků (dále jen SKIP ČR) přijel prezentovat Mgr. Roman Giebisch, Ph.D. z Národní knihovny ČR. Pohovořil o možnostech spolupráce a o zajímavých projektech, které tento svaz pořádá a zaštiťuje. Informace na www.skipcr.cz.
Na předchozí příspěvek navázala Bc. Romana Ráblová, která předsedá Klubu školních knihoven. Což je jedna z odborných sekcí SKIP ČR, na jejíž činnosti se dobrovolně podílejí lidé zaměstnaní ve školních knihovnách. Seznámila posluchače s plány klubu do budoucna, s možnostmi, jak se stát jeho členy a s výsledky dotazníkového šetření, které tato sekce realizovala na podzim loňského roku, aby zmapovala současný stav školních knihoven v České republice. Závěr příspěvku byl zpestřen o praktickou ukázku práce ve školní knihovně. Jednalo se o prázdninový projekt s názvem „Se školní knihovnou na cestách“, kterého se účastnily děti a mládež trávící letní prázdniny ve městě. Více se dočtete na: www.skipcr.cz/odborne-organy/klub-skolnich-knihoven.
O tom, že četba knih má kromě jiného i léčivé účinky pohovořila Mgr. Jiřina Kudelová ze Slezské univerzity v Opavě. Odborně se tato léčebná metoda nazývá
biblioterapie. Pokud se chcete dozvědět o této metodě více, pak navštivte web:
www.bibliohelp.cz, na kterém naleznete spoustu zajímavých informací, rad a tipů.
Mgr. Evu Katrušákovou, zakladatelku a ředitelku obecně prospěšné společnosti
Celé Česko čte dětem
asi není potřeba nikomu blíže představovat, jelikož na svou činnost upozorňuje celostátní kampaní s mottem: „Čtěme dětem 20 minut denně. Každý den!“ Pohovořila o pozitivních účincích pravidelného předčítání dětem a školním knihovníkům nabídla možnost přihlásit se do programu
„Klub škol, které čtou“. Informace o programu získáte na
www.celeceskoctedetem.cz.
Poznámka redakce
Projekt byl poprvé představen na stránkách Řízení školy v roce 2010 článkem Celé Česko čte dětem… školy nevyjímaje! (Řízení školy 5/2010) a v červenci minulého roku jste se mohli seznámit s novými aktivitami v článku Celé Česko čte dětem – rok poté (Řízení školy 7/2011).
Seminář zakončil příspěvek Bc. Ludmily Mičínové z Knihovny Jiřího Mahena v Brně. Prezentovala aktivity Centra dětského čtenářství, které pořádá na podporu čtenářství. Jedná o vzdělávací akce pro knihovníky, pedagogy, školy, studenty a rodiče. V případě zájmu navštivte:
http://www.kjm.cz/centrum-detskeho-ctenarstvi.
Jelikož se seminář konal v Mezinárodní den žen, nechyběla jako poděkování lektorům také květina. Rozdávala se nově vypěstovaná odrůda. Dámy obdržely Tuli-Pány a jediný muž na semináři obdržel Tuli-Paní, aby nepřišel zkrátka. Účastníci si odnesli spoustu propagačních materiálů a mezi nimi i
výtisk periodika Řízení školy, které bylo věnováno pro tyto účely.
Prezentace s příspěvky přednášejících jsou vystaveny na těchto webech:
Klub školních knihoven SKIP ČR, Centrum pro školní knihovny a Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě (odkazy na zmiňované webové stránky uvedeny v článku).