Silní bez násilí

Vydáno:

V loňském školním roce proběhl na ZŠ Dětská v Ostravě-Porubě projekt Silní bez násilí. Jeho tvůrci navázali na podobný projekt, který se na škole uskutečnil před čtyřmi roky. Jeho cílem bylo propojit děti napříč ročníky, aby se navzájem poznaly a naučily se pomáhat si, aby měli vyučující možnost poznat děti také z jiných stránek a hlavně aby žáci mohli ukázat své přednosti, na které se během výuky nedostává, ukázat, v čem jsou silní - a že to nemusejí být jen znalosti učiva na jedničku.

 

Silní bez násilí
Mgr.
Radka
Oravová
učitelka, ZŠ Dětská v Ostravě-Porubě
Projekt přinesl široké spektrum aktivit pro celou školu. V rámci první z nich, nazvané "Já jsem silný, spolu jsme silnější", týmy dětí plnily v přírodě úkoly zaměřené nejen na fyzickou zdatnost, ale také na zručnost a znalosti. Úkoly na tříkilometrové trase v lesoparku připravili vyučující a ti také na jednotlivých stanovištích dohlíželi na jejich plnění.
Další aktivita se věnovala výtvarnému umění a grafice - žáci vymýšleli v soutěži logo pro kapelu připravovaného muzikálu Great Lightning. Myšlenka majáku vysílajícího kužel světla se stala symbolem celého muzikálu.
Velký úspěch sklidily besedy s lidmi vykonávajícími různá povolání. Záměrem těchto setkání bylo ukázat žákům možnosti volby jejich budoucnosti. Školu navštívili hokejoví reprezentanti a naši absolventi Rostislav Olesz a Ondřej Roman, fotbalový reprezentant a trenér Radek Slončík, muzikálový herec a zpěvák Ladislav Korbel, profesionální kuchaři, vojáci, hasiči i architekt. Všichni věnovali dětem svůj čas, aby povyprávěli o své práci, jak se k ní dostali, co museli vystudovat, stejně jako co pro ni museli obětovat.
Herecký, dramatický a technický talent mohli ukázat žáci, kteří plnili další úkol. Zhlédli kousek připravovaného muzikálu, a protože ten se zabýval kyberšikanou, měli za úkol dotočit příběh nebo jej dopsat tak, jak by měl podle nich skončit. Vznikly velmi zajímavé snímky s různým řešením a koncem. Podstatné bylo, že pokud děti nebyly schopny problémy řešit samy, věděly, na koho se obrátit, a nebály se oslovit výchovného poradce, vedení školy či vyučujícího a společně najít východisko.
V dubnu a květnu celý
projekt vyvrcholil přípravou muzikálu
. Na ten se školní kapela Collegium musicum a skupina herců připravovaly po celý rok. Žáci si zvolili workshop, ve kterém chtěli pracovat a přispět ke vzniku muzikálu. Nejvíce z nich se zapojilo do workshopů tanečních - na ty byli přizváni odborní lektoři - a dále výtvarných, které již vedli pedagogové školy. Děti mohly ještě vybírat z workshopu divadelního, kuchařského, pěveckého, hudebního, bubenického a dokumentaristického.
Sešly se celkem šestkrát ve dvou až tříhodinových blocích a plnily jeden úkol - připravovaly tanec, vyráběly trička, občerstvení, programy, keramické upomínkové předměty, kulisy, hrály divadlo či secvičovaly písně. Ve workshopech pracovaly děti z různých ročníků.
Muzikálem Great Lightning vyvrcholil celý projekt. Veřejnosti ho škola představila 24. května v multifunkční hale Gong v oblasti Dolních Vítkovic a zúčastnilo se ho přes 500 žáků. Příběh muzikálu byl zasazen do prostředí současné školy, vyprávěl o dívce šikanované na sociálních sítích.
Do děje postupně vstupovaly skupiny dětí a předváděly, co se naučily během workshopů. Vyučující si také připravili jedno hudební číslo a sklidili velký úspěch. V předprogramu byly zmíněny úspěšné školní projekty minulých let. Vystoupení dětí přijel podpořit také zpěvák a herec Tomek Mikusinski - bývalý člen skupiny Gen Rosso, která s dětmi připravovala muzikál před čtyřmi lety. Velké podpory se nám dostalo také od brněnského sdružení Trialog, které projekty Silní bez násilí zaštiťuje.
V hale pro 1 500 diváků nezůstalo prázdné místo a rodiče byli překvapeni výkonem dětí a celým programem. Autoři a všichni zúčastnění sklidili mnoho pochvalných slov. Děti získaly odměnu na závěrečné afterparty na školní zahradě, kde měly možnost probrat klíčové okamžiky příprav muzikálu, zážitky a vzpomínky. Většina se shodla na tom, že by ráda podobné aktivity absolvovala znova.
Z pohledu pedagogů měl projekt velmi
pozitivní vliv na klima školy
- na vztahy dětí navzájem, na vztahy mezi nimi a učiteli. Potvrdil také dobře fungující spolupráci mezi vedením školy a pedagogickým sborem, protože jeho příprava byla velmi náročná a bez vzájemné podpory by byla nerealizovatelná.

Související dokumenty

Pracovní situace

Žákovská a studentská samospráva
Přiznání svéprávnosti nezletilému dle nového občanského zákoníku
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Komisionální zkouška žáka střední školy
Školy a cestování žáků - varianty organizace akce
Den, do kterého je žák, student žákem, studentem školy ve školním roce 2019/2020
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Doprovod žáka do nemocnice
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Daňové zvýhodnění na dítě starší 18 let, které studuje na škole v zahraničí
Zákonný zástupce
Školy s rozšířenou výukou
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Zdravotní způsobilost k tělesné výchově
Výchovná opatření a jejich zveřejňování

Poradna

Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Ubytování v internátu
Výuka Aj
Problémy ve třídě
Dobrovolnická práce
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz